Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 6 februari 2012

Av Ulrika Pernler - 6 februari 2012 14:56



Hej! Lilla söta Kaiser som har varit på prov hos oss sedan i slutet av december kommer idag att få åka hem igen. En jättesöt liten häst som framförallt visat sig helt okomplicerad att hoppa med. Tyvärr trivs han inte alls i vårt stora stall och det måste man ju göra om man ska bo på ridskola.


Istället för Kaiser anländer en åttaårig valack efter Mid West Ibi Light på runt 165 cm och han är förstås brun. Jag kan inte svära på att han har en stjärn men det skulle inte förvåna mig. (För alla som inte förstår det skämtet så är det bara att ta en vända och titta på våra hästar... Bruna med stjärn...)


Jag skulle tro att han kommer sen eftermiddag/ tidig kväll idag och han får stå i isoleringstallet med ynglingarna Joe Joe och Richfield. De blir nog glada åt en kompis som de kan busa med i hagen. 


Förresten så är Joe Joe en riktig liten buse. De har ju öppna boxfrontar och kan stå och hänga med huvudet utanför boxen om de vill ha lite bättre utsikt. En morgon hade Joe Joe fått upp sin boxdörr och knallat runt och käkat lite hö och allmänt bara stökat till i sitt stall. Sånt kul som lösa hästar kan roa sig med. När Lisa öppnade dörren på morgonen för att fodra stack han ut huvudet och hon höll på att dö av skräck... 


Efter det hade han tydligen fått smak för frihet eller för att göra som han vill. För i fredagskväll när Sara skulle fodra så hade han dessutom öppnat Richfields boxdörr och knallat in till honom för att ha lite fredagsmys. De stod sida vid sida och hade det varmt och gott. Fast han fick förstås knalla tillbaka till sin box för hästarna bor ju en och en i stallet för det mesta. Om man inte har dem på lösdrift men då har de ju mycket större utrymme att mysa på. 


Jag ska faktiskt erkänna att en gång i tiden var det två ridskoleponnyer som bodde i samma box på UPK. Precis i starten av den nya ridskolan i Lunda 1987 så hyrde vi ett gäng hästar från Hasse Hardenborg. Två av ponnyerna vi hyrde hade alltid bott tillsammans på Grällsta och de ville inte vara utan varandra. Så de fortsatte att bo i samma box även hos oss. Det här är tjugofem år sedan och då tyckte vi att det var helt okej. Idag skulle jag nog inte villja släppa in något barn i en box med två hästar för att sadla. Hua! Kanske är det någon som kommer ihåg vilka ponnyerna var, vad de hette. Jag har det i bakhuvudet men det vill inte komma fram. 


Nu ska jag strax dra på mig dubbla underställ för en kväll i ridhuset. Klä på er ordentligt ni som ska rida också! 

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards