Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 19 februari 2012

Av Ulrika Pernler - 19 februari 2012 17:50

 

Hej! Sedan vinterns influensa slog till för en dryg vecka sedan så har jag inte rört mig särskilt fort. Energinivån är lika med noll och mjukisbyxorna sitter på dygnet runt. När man blir svettig av att ta på sig en strumpa så är det inte ens någon idé att tro att man ska kunna klättra upp på en hästrygg, hur mycket man än vill. Hästfolk grämer sig till döds över uteblivna ridturer så det känns hårt!  Alla som räknar sig under den kategorin vet vad jag talar om!


Idag och igår har dock Emilie Wass varit så snäll och ridit Rolle åt mig medan jag har suttit på en pall i ridhuset och tittat på. Att få sitta på pallen och titta har liksom fått duga som ridsubstitut. Det känns tryggt att slänga upp Emilie. Hon är vad jag kallar sadelfast och det berör henne inte direkt att hästen hon sitter på inte alltid följer den tänkta vägen. Efter dagens pass rullade sig Rolle tre gånger i boxen och ställde sig sedan och åt sitt hö med en trött och nöjd blick. Skönt! När hästen mår bra så mår hästägaren bra och förmodligen tvärt om också.


Dressyrtävlingar på ridskolan var det också idag och man blir så mäkta stolt när man ser att ens elever tar efter sin fröken! Jag vidhåller fortfarande att "Freestyle" är en dressyrklass även om många domare ännu inte anammat stilen. Titta bara vad Elinor och Tiffy presterade idag i den ökade traven. Är inte det en tia eller? En trea blev siffran i protokollet på just den lilla konsten. Men jag tycker det är en klar tia! Sällan har man sett en sån hög och luftig sits!

Ja, och så ser ni mig på bilden under. Visst ser man vem som varit med och lagt grunden. Go Elinor!


   


Imorgon börjar sportlovet och stallet lär krylla av barn i alla åldrar. Vi kör på som vanligt med lektioner på kvällstid men vi har också en hel del olika aktiviteter på gång under veckan. Måndag till och med onsdag så är det dagridläger. På torsdag kör vi Pay and Jump och på fredag blir det extra WE-träningar. På förmiddagarna så är det teoriundervisning för alla som vill lära sig mer om hästar.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards