Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 22 februari 2012

Av Ulrika Pernler - 22 februari 2012 16:00



Hej! När ens häst gnäggar av att den hör sin ägare hosta så har man varit förkyld för länge. Hästar har ett väldigt gott öra när det gäller att känna igen rösten på den som tar hand om den. Och visst är det härligt att mötas av en gnäggande häst. Man känner sig sedd och omtyckt. Men när man har rethosta och måste stå dubbelvikt och hosta sådär varannan minut så blir det väldigt tjatigt. Host-gnägg, host-gnägg, host-gnägg...


När halva stallet gnäggar och tror det är dags för kvällsfodring bara för att man drar av en nysning mitt i  stallgången, då har det verkligen gått för långt! Jag måste nog hyra in någon slags medicinman som dansar bort den här bacillen så hästarna kan börja gnägga åt min ljuvare stämma igen.


Runt om börjar det pratas om tävlingar och det dräller ut propostitioner och anmälningsdatum. Men om jag ska vara ärlig så har jag inte haft en tanke på att åka och tävla ännu. Titta på bilden ovan och försök att föreställa er känslan av att stå där i tunna vita ridbyxor och en alldeles för trång kavaj. Nä, jag har gjort det alldeles för många gånger och jag inväntar bra väder även om det gör själva tävlingsäsongen kortare. Jag överlämnar med glädje snöstormarna åt dem som inte genomlidit så många tävlingar i busväder ännu.


Jag tror jag låter min lilla gröna stallbil bestämma när vintern är över. Hur då? tänker ni kanske. Jo,min gröna bil är bättre än alla vädertjänster i hela världen. Om det är minsta lilla minusgrad  så går det nämligen inte att använda radion/ CD spelaren. Vare sig man vrider volymknappen till höger eller vänster så blir det mindre och mindre ljud tills radion inte hörs alls. Det är rätt så irriterande eftersom jag gillar att lyssna på musik i bilen. Men samtidigt så vet jag ju att det är minusgrader när radion inte funkar och så kör jag lite försiktigare. Är det upp till tio minusgrader så går inte dörrarna att stänga utan man får binda fast dem med säkerhetsbältet eller något annat olämpligt. Och är det mer än tjugo minusgrader så startar bilen helt enkelt inte alls. Så när bilen startar, dörrarna går att stänga och radion fungerar, då börjar min tävlingssäsong. Tills dess håller jag mig hemma. 


I morgon är det Pay and Jump på ridskolan med rätt så många starter. Till er som kommer utifrån så säger jag bara - HALT! Inte halt som i att stå stilla utan halt som i halkigt. Gå och kör försiktigt och ha det så roligt på banan! 

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards