Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 6 mars 2012

Av Ulrika Pernler - 6 mars 2012 11:00

Hej! Nu är Gabbi och jag på tränarutbildning på Strömsholm igen. Två dagar med praktik i lektionshållande och ridhusstående blir det. Den här kursen ska vi göra massor av roliga saker. Mer teori i hästens rörelsemekanik blir det så det gäller att vara påläst. Som tur är så har man blivit itutad innehållet i ridhandböckerna sedan man var i unga tonåren så det mesta sitter djupt inpräntat i hjärnstammen. Jag skulle tro att jag kan rabbla de där böckerna även om jag blev väckt mitt i natten så jag är inte jättenervös över att få frågor på ämnet. Men så klart finns det mer att lära som alltid!


Så gott som hela tisdagen blir det ”Demo” i häst… Det låter som något som dammsugarförsäljare gör… I alla fall så startar vi med Demo unghäst och avslutar med Demo svår klass. Någon gång på mitten lär vi väl byta dammsugarpåse…


Ja så äter vi lunch också, fisk antagligen. Jag satsar på fisk så talar jag om sedan om jag gissade fel för det här inlägget är förstås skrivet i förväg.


Båda dagarna börjar och slutar med teori.


På onsdagen blir det mer praktiskt. Vi ska undervisa ekipage medan våra lärare utvärderar det vi gör. Förhoppningsvis får vi veta i förväg vilka rörelser och vilken svårighetsgrad vi ska hålla lektion i. Men annars så får det bli improvisation. Jag är rätt så bra på att improvisera om jag får säga det själv.


Vi turas om att undervisa och ha auskultation. Det betyder att man studerar yrkesutövning i utbildningssyfte. Så jag antar att vi ska titta på varandras lektioner och lära oss av varandra. Vi kommer säkert också att få utvärdera varandra. Får se om vi håller sams…


Auskultation har också en medicinsk betydelse. Nämligen att lyssna på ljud som alstras i patientens kropp… Nu finns det ju inga patienter i bilden så jag antar att det är den första betydelsen som avses. Ska vi lyssna på några invärtes ljud så hoppas jag det är hästarnas.


I programmet står till sist att fika serveras på lämpliga tider. Det borde väl betyda att fikat står framme hela dagen eller?...


Roligt ska det bli och när ni läser det här inlägget är vi på plats på Strömsholm. Hoppas, hoppas det blir mänskliga temperaturer så vi slipper frysa. Är det roliga färger på väggarna i vårt hotellrum så lovar jag att ta foton så ni får se. Det här är den femte kursen på tränarutbildningen och fortfarande är det inget som har slagit det mintgröna hotellrummet från Lund. Det är i klar ledning. Men vi får väl se…


För er som glömt:

           

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards