Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 14 mars 2012

Av Ulrika Pernler - 14 mars 2012 14:39

Hej! Solen smälter snön i en rasande fart och nu är det mest fläckvis som snö eller is täcker marken. Jag hörde att tussilagon kommit lite här och var men jag har inte sett någon ”live” ännu. Kanske går på jakt någon dag.


För övrigt finns det gott om härligt kladdig lera som gärna sätter sig djupt i vintertäta hästpälsar just nu. Jag undrar vad Tilda tänkte när hon fick se Aramis i stallet i söndags... Den här bilden tog hon i alla fall med sin mobil innan hon började jobbet med att skala fram den riktiga Aramis igen. 




Det jobbades flitigt ska jag säga. Rasthagarna utanför stallet var upptagna av leriga hästar och borstande hästfantaster under hela eftermiddagen. Så fort en var klar så kom nästa ut. Där stod hästarna och solade medan piggborstarna fick jobba frenetiskt. Lera och hästhår virvlade iväg i luften och hästarna bytte skepnad från täckta av ett lerpansar på fyra ben till hästar vi kände igen. Om än med en kvarvarande grå ton. 


Igår kom blåsten och svepte fram över markerna. Tog med sig vätan på sin väg och kvar blev lera men i en mycket torrare form. Jag tror om vädret håller i sig att det torkar fort och hästarna kan snart bara lera ner sig lite lagom. 


Trots allt finns det någon slags tjusning i att se hästarna rulla sig i den första leran för våren. Se dem springa på rad ut i hagen och med nosen i marken leta efter en lämplig plats. Sen viker de sina ben och rullar sig länge och noga, på båda sidor och riktigt skrubbar in leran i pälsen. Har någon hittat en extra bra plats att smutsa ner sig så väntar de andra i tur och ordning på sitt tillfälle. 


Fast när det är dags att göra rent hästarna kan jag inte riktigt se att samma tjusning infinner sig... Jag flätar nogsamt svansen varje morgon på min prins och jag har all anledning! Jag har varit med förr...


  


Regel: På ridskolan borstar vi alltid smutsiga hästar utomhus. Vi vill ju inte att leran som lossnar ska hamna i hästens luftrör! Vi står i en rasthage med grinden stängd och hästen har träns på sig. En håller i och en borstar. Eleverna får så gärna hjälpa till att göra rent våra hästar men ska alltid fråga en instruktör eller annan personal om lov först så att det är lämpligt och säkert. 

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards