Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg under mars 2012

Av Ulrika Pernler - 5 mars 2012 14:58

  

Hej! Måndag och fortfarande strålande väder. Inatt blev det en hel del kallgrader och marken frös på ordentligt. Det är rätt så bra faktiskt när det växlar mellan varmt och kallt för då blir det inte så blött och klaffsigt utomhus. Marken hinner liksom vila lite mellan smältningarna. På dagen kommer solen och trots att det var tio minusgrader nyss så börjar det droppa från taken.


Någon dag ska jag gå ut i hagen och fotografera hästarna när de står och solar. Så här års tror jag vitaminreserverna kan behöva fyllas på efter den mörka vintern och hästarna vet verkligen hur man gör. Det blir alldeles lugnt i hagen och de står där och blundar och låter solen värma upp deras hårrem.


Idag när jag satt hemma och jobbade så kom jag att tänka på en av mina gamla hästar, Tornado. Han var en svart halvblodsvalack född 1990 och jag köpte honom som treåring. Jag kommer ihåg att jag tittade på honom, såg den där enormt fina bläsen och svarta hårremmen. Så red jag fram och tillbaka i skritt längs en allé med ledare eftersom han inte var sutten på men inte inriden ännu. Sen slog jag till och några dagar senare var han hemma i stallet.


Tornado- bara namnet var ju helt rätt för mig som gillar hästar med klös i.


Jag ställde in Tornado i boxen bredvid Picadors och de blev genast vänner. Efter några dagar började jag arbeta med honom. Från marken först men så småningom också uppsuttet. Målet var att kunna visa honom på kvalitétstävlan som fyraåring. Jag kan inte minnas att det var några stora problem med själva inridningen utan det var nog som det är med unghästar.


Det visade sig dock ganska snart att det inte bara var Tornados bläs som var förvillande lik Ferdinands i "Ferdinand och korkeken". Det var nog snarare hela hans personlighet. Tornado var en häst som gillade att ta det soft. En sk i taget och gärna i ett lugnare tempo.


Däremot så fanns det en "hemlig" växel i hästen. Den lade han in lite när han hade lust och då vart det fart vill jag lova. Både framåt och uppåt och lite hit och dit. Ja, alla som har suttit på Tornado har också suttit av ofrivilligt någon gång. Men så när han var klar med avkastandet för dagen så lade han in den lugna växeln igen. Det var ju tur att han var så otroligt söt för man kunde liksom aldrig bli riktigt arg på honom. Trots näsblod och ömma knän.


Den där hemliga växeln var ändå något som jag hoppades på i det längsta. Hur skulle man få en halvfartshäst att lägga i en växel som man visste fanns där men som man inte kunde styra över? Tornado var en sån fin häst och jag ville så gärna visa upp hans fina trav och galopp för en dressyrdomare.


Vi jobbade ihärdigt vidare. Jag hoppade honom mycket för att locka fram hans lekfulla sida. Han bockade en hel del på de där träningarna. Först kom själva hindret och sen kom det en lång radda med bocksprång. Så jag måste säga att jag fick valuta för pengarna. Jag måste ha varit i luften mer än på marken och det är väl vad hoppning går ut på?


Som femåring startade han några LA klasser med godkänt resultat men utan den där egentliga viljan. Vi tränade vidare över vintern och startade igen som sexåring. Någonstans där började jag känna att vi strävade åt olika håll. Jag var ju helt klar med vad jag ville och det var på något sätt Tore också. Vi ville olika.


Där någonstans får man släppa sin stolthet eller envishet eller vad det nu är och lyssna på sin häst. Vi tyckte ju så mycket om Tore men någon Tornado var han helt enkelt inte. Så klart att han skulle få göra något annat. Så Tornadon fick komma till en yngre tjej som skulle ha sin första stora häst och tävla i de lättaste klasserna. Förmodligen skulle det bli en hel del luktande under en korkek där också.


En dag var det dags att vinka adjö av fina lilla Tore som rullade iväg i en trailer på nya och mer passande äventyr. Det kändes helt rätt för man ska inte göra en häst till något den inte är och jag håller helt fast vid tron att det finns en rätt människa för varje häst och en rätt häst till varje människa.


 

Av Ulrika Pernler - 1 mars 2012 15:53

Hej! I dagens UNT kan vi läsa ännu en insändare angående orättvisorna i bidragssystemen. Artikeln hittar ni på http://www.unt.se/debatt/kommunen-smiter-undan-1681323.aspx

 

Politikerna gömmer sig bakom tjänstemän och tjänstemännen svarar inte på våra frågor skriver Lars Pernler i en replik till Sten Larsson.



 

REPLIK. Till slut svarade Uppsala kommuns idrottschef Sten Larsson på mina frågor om varför ridsporten fortfarande missgynnas av kommunen (UNT 24/2). Underligt nog var det två artiklar på insändarsidan från 2011 som Larsson replikerade på, inte min debattartikel publicerad den 21 februari i år.

 

Tyvärr berör Larsson inte de frågor som är själva grunden för mitt engagemang, nämligen att få till stånd ett jämlikt och rättvist bidragssystem. Som idrottschef i Uppsala är Larsson givetvis väl insatt i de orättvisor som våra ridande barn och ungdomar drabbas av.


Mina frågor förblir obesvarade och jag upprepar dem med en förhoppning om att någon ansvarig politiker tar sig tid att formulera ett svar:

- Gäller kommunens grundläggande princip att ”all verksamhet som bedrivs av kommunen ska ta sin utgångspunkt i allas lika värde och vikten av att så långt möjligt skapa likvärdiga villkor”? Om ja – tillämpas den?


- Vad är anledningen till att nämnden anser det rimligt att ridande barn och ungdomar skall betala lokalkostnaden fullt ut ur egen ficka när andra idrotter bjuds på den kostnaden av kommunen?


- Den förre ordföranden för fritid- och naturvårdsnämnden menade att dagens situation beror på politiska beslut som togs för 20–30 år sedan. Nämnden har nu utan åtgärd ”gömt” undan frågan i en långtidsutredning. När kommer den att aktualiseras igen?


- Varför tycker nämnden att en hoc­keyspelande kille är så mycket mer värd än en tjej som rider? Jag förväntar mig att ni politiker slutar gömma er bakom tjänstemän och träder fram. Det är dags att förklara varför ridande ungdomar ska betala ur egen ficka, vad andra ungdomar får som subventioner av kommunen.

 

Lars Pernler

ordförande Uppsala Ponnyklubb

UNT 1/3 2012


Tidigare artiklar kan ni läsa här:

20110121 Ridsporten är missgynnad

http://www.unt.se/debattspecial/ridsporten-ar-missgynnad-1211743.aspx

20110321 Rättvisa åt ridande ungdomar

http://www.unt.se/debattspecial/rattvisa-at-ridande-ungdomar-1294213.aspx

20111108 Fortsatt orättvisa mot ridsporten

http://www.unt.se/debattspecial/fortsatt-orattvisa-mot-ridsporten-1524641.aspx

20120221 Ridsporten missgynnas

http://www.unt.se/debatt/ridsporten-missgynnas-1671523.aspx

20120224 Uppsala Kommun satsar på ridsport

http://www.unt.se/debattspecial/uppsala-kommun-satsar-pa-ridsport-1675732.aspx

20120301 Kommunen smiter undan

http://www.unt.se/debatt/kommunen-smiter-undan-1681323.aspx



Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards