Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 4 april 2012

Av Ulrika Pernler - 4 april 2012 14:27

Hej! Idag är det den tredje dagen av min dressyrkurs och som vanligt tycker jag att det är jättekul att ha lektionerna men ännu roligare att få ha teoripassen innan ridningen. Trots att teorin börjar redan klockan fem så har ovanligt många av mina elever skyndat från jobb och hem för att hinna vara med och det gör mig jätteglad. 


Jag lägger mycket tid på att utforma just teorilektionerna och då är det ju extra kul att alla vill vara med. 


Första dagen pratade vi om en viktig sak som vid första tanken de flesta nog tycker att de redan kan, nämligen iordningställandet av sin häst inför ett ridpass. Helt enkelt borstning, sadling och tränsning men på ett ganska ingående sätt. 


Det är en sak att veta hur man lägger på en sadel och kränger på ett träns och en helt annan att göra det på rätt sätt. Jag tror mina elever har förstått att de kan antingen ”hjälpa eller stjälpa” ett ridpass beroende på hur hästen klätts inför ridningen. 


Att skapa sina egna och hästens bästa förutsättningar till ett bra och givande arbete under ridpasset börjar med visitering, borstning och rätt avpassad mundering som sitter på rätt sätt. Att veta hur en sadel ska ligga och hur ett tränsa ska vara avpassat och varför man väljer den ena ellerden andra nosgrimman eller bettet. 


Jag hoppas att mina påskelever går ut i stallet och tipsar sina kompisar om små men viktiga saker när det gäller sadling och tränsning. 


Igår var det utbildningsskalan, vad den står för och hur den fungerar ända från den första gången vi sitter upp på hästen och framåt genom hela hästens ridna liv. 


Idag ska jag kolla att  de alla kan rabbla den i rätt ordning... 


Nu blir det  stallet!



Frits i hagen- Han är en snygging- och han vet det!

               

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards