Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 6 april 2012

Av Ulrika Pernler - 6 april 2012 20:11

 

Hej! När Gabbi,jag och några fler arbetskamrater på ridskolan skulle gå upp och göra Hästskötarexamen på Strömsholm i början på 90-talet så tyckte vi förstås att det var väldigt viktigt att vara väl pålästa innan. Hästskötarexamen är ett yrkesprov och något som man är tuvngen att ha i sin meritlista om man vill läsa vidare inom området häst. Förutom alla de olika praktiska proven som att rida, visa häst vid hand, longera och ställa i ordning en häst inför tävling så var det flera olika skriftliga prov som skulle genomföras. 


Jag ska inte säga att vi var noga pålästa utan hellre att vi läste som tokar. Varenda bok och varenda rad pluggades och sedan turades vi om att göra prov åt varandra och så kollade vi våra kunskaper. Vi gick in på molekyler i stort sett. Men så kan jag inte heller minnas att någon av oss hade något problem med just den skriftliga biten. 


Det känns bra att vara påläst när det väl gäller. dessutom har jag haft stor nytta av de flesta av kunskaperna från den tiden. 


Här om dagen fick jag en Hästskötarexamen-flashback när jag satt och snickrade på en Power point presentation till klubbens eget teorimaterial. Ämnet var "Från tugga till träck". Namnet var givet för just detta avsnitt var något läste vi mycket noga inför examen och jag kunde det som ett rinnande vatten. 


Visste ni att hästen kan producera upp till 60 liter saliv på ett enda dygn? Hästens tunntarm är ungefär 30 meter lång och där tas en mängd viktiga ämnen upp som mineraler och vitaminer. I hästens blindtarm sker nedbrytningen av gräset genom en jäsningsprocess. Hästens blindtam är en meter lång och rymmer tjugo liter foder och vätska. Jäsningsprocessen fortsätter i tjocktarmen och allt som allt tar detta mellan arton och tjugofyra timmar.


Totalt tar det mellan trettiofem och femtio timmar från det hästen tagit en tugga gräs eller hö tills dess det kommer ut som träck. De där sakerna kan ni väcka mig och fråga mitt i natten. 


Eftersom vi var så nogsamma inför examen så tränade vi också tillsammans inför de praktiska proven och jag kommer ihåg att vi satt i stallet med stoppur och tog tid på varandra när vi lindade ben och flätade manar. En av uppgifterna var nämligen att binda upp hästen, lägga på täcke, linda alla fyra benen samt fläta och knoppa manen inom en viss tid. Jag tror det var tio minuter men det kan ha varit tjugo också. Det var så lägen sedan. Men kort om tid var det. Mitt rekord på att fläta och knoppa en hel man låg i alla fall på under fem minuter. 


På examensdagen blev vi indelade i olika grupper och fick sedan gå runt på de olika stationerna. Själva momentet ovan fick jag göra på Jens Fredricssons Isac som var en riktigt bestämd för att inte säga ilsken herre som inte  var någon man bara sprang in till i boxen. Men så fort han satt fast i grimskaftet så kändes det lungare och jag kunde genomföra allt inom maxtiden. Det var båda nervöst och darrigt. Sedan fick vi lägga upp hö i flera olika påsar efter mängdangivelser. Därefter vägdes påsarna och jag klarade det provet också. 


Vi gjorde ridprov, longeringsprov och visade häst vid hand. Visning av häst vid hand kände jag mig säker på eftersom jag visat en del vid premiering och kvalitétstävlan förrut. Jag gjorde iordning och flätade hästen jag blivit tilldelad. Vi skulle också lära oss stamtavlan i ett visst antal led, jag tror det kan ha varit ungefär tre generationer, och jag repeterade namnen intensivt. Så ledde jag ut hästen på stallplanen och blev uppropad. 


Jag lyckades rabbla stamtavlan och tyckte att själva visningen i uppställning, skritt och trav kändes super. Detta tills examinatorn gjorde mig uppmärksam på att ett  halmstrå fastnat i svansen på min häst. Detta måste ha hänt efter att jag vände hästen i spiltan... Jag fick en G istället för ett G+ och jag grämer mig fortfarande för att plusset föll bort. Idag är jag fullständigt allergisk mot halm i hästsvansar så något gott förde det i vilket fall med sig. 


Vi var totalt utpumpade när vi åkte hemåt efter examensdagen men det kändes väl värt all möäda när vi fick våra Hästskötardiplom i handen. 


Just hästskötarexamen tycker jag är något som tjejerna och killarna som håller till mycket i stallet ska sträva efter att göra när de nått rätt ålder. Det är bra kunskaper och som sagt något man måste ha i sin meritlista om man vill läsa vidare inom området. 

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards