Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 18 april 2012

Av Ulrika Pernler - 18 april 2012 21:09

 


Tänk hur det är med ordspråk eller fraser som folk sagt. Jag tror ju inte  att allt varit noga genomtänkt utan mer att det bara råkat ploppa upp och så har det råkat bli så där fantastiskt klokt och i vissa fall nedmålat på en vägg eller känt över hela världen. 


Undrar om jag någonsin kommer att kläcka ur mig något sådant? Hur tufft vore inte det? 


Här kommer i vilket fall några mycket kloka ord sagda av mycket olika personer:


”Ju mer jag tränar desto mer tur får jag” är ett av mina favorituttryck sagt i sann Ingemar Stenmark anda! Det sa han en gång när han blev så irriterad på att höra folk runt omkring prata om hur mycket tur han alltid hade vid tävlingarna. Själv visste han ju precis hur oändligt mycket möda han lagt ner på att träna och att alla hans segrar var resultatet av många långa timmars slit. 


Ett annat uttryck som jag gillar är Astrid Lindgrens "Hur mycket kostar en vanlig brun häst?" Vilket var Astrids standardsvar på alla frågor som inte går att svara på.  Mycket klokt tycker jag för ingen kan väl egentligen svara på hur mycket en vanlig brun häst kostar. Så gillar jag det förstås också eftersom det handlar om hästar...


Eftersom jag fyllde väldigt många år förra veckan så vill jag också ta med detta som uttryckts av C H Armstrong. Nu brukar jag undvika att svära men det här kräver ett litet fult ord för att man ska förstå allvaret bakom. ”Inom varje äldre människa finns en yngre människa som undrar vad f-n som hände”.


”Var och en får skämmas för sig” tycker jag är ett mycket bra uttryck som en bekant till mig brukar använda. För mig betyder det att man inte ska lägga så mycket tid och möda på att tycka och tänka om andra. 


Vill man briljera med några uttryck i en konversation så kan man lägga upp några ”bra att  ha fraser” på lager. Intressanta uttryck eller ordspråk kan man alltid hitta på nätet. Om man till exempel inte kan kläcka något klokt själv så kan man memorera något och sedan bara invänta rätt tillfälle att säga det. 


Varför inte något på latin? Då är det inte heller jätte viktigt att man lär sig rätt för så vitt jag vet så är det inte speciellt många som kan latin flytande. ”Misce stultitiam consiliis brevem: dulce est desipere in loco”. Vad sägs om det? Dessutom betyder det ungefär ”Det är angenämt att vara tokig vid rätt tillfälle” och det kan jag skriva under på.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards