Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 20 april 2012

Av Ulrika Pernler - 20 april 2012 21:29

 


Hej! Så kom det en liten sväng med snö igen då. Jag som hade lovat mina fredagselever att det skulle vara sol idag... Det blev jag minsann påmind om. Men vi skapade lite solsken inne istället genom att rida Working Equitation. 


Vi får väl hoppas att det skiner upp på riktigt till på söndag då våra ridskoleekipage ska iväg på Distriktsmästerskapen i Dressyr. Det är ju trots allt lättare att hålla fokus och humör på topp om det inte är snöstorm.


Själv har jag förberett mig lite inför några tävlingar som jag ska döma genom att läsa igenom gamla protokoll. Det är både lärorikt och kul att se vad andra domare har skrivit, hur de har uttryckt sig och vilken poäng de satt till vilken kommentar. 


Jag gick faktiskt så långt in i min garderob att jag kunde fiska fram mina gamla protokoll från ponnytiden. Och där fastnade jag... Det var helt enkelt hur kul som helst att se vad som stod där. Från de tidigaste protokollen till de sista innan jag gick över till att rida häst. 


Dels  var det så intressant att se hur programmen har ändrats. I LC:1 från 1984 till exempel så ingick tiometersvolter i trav och ryggning på medellinjen och i LB:1 var det framdelsvändningar, ryggning och tiometersvolter i galopp. I LA:3 var det såklart skänkelvikningar, och bakdelsvändningar men också åttametersvolter i trav och 5 serpentinbågar med bibehållen galopp. 


Det förekom också att man hoppade ett hinder utanför banan för att  visa att hästen hade bra bjudning. 


Dagens dressyrprogram har lättats upp något och fokuserar mer på ridningen av vägar och tempo i balans än på rörelser och det tycker jag är bra i utbildingssyfte. Krumelurer hinner man göra ändå tids nog. 


En riktigt rolig sak som jag berättade för Gabbi var att jag hade hittat mina allra första dressyrprotokoll och att poängen inte ens  var i närheten av att vara bra eller ens ganska bra. Fast jag vill minnas att jag var jättenöjd över mina ritter och att jag tyckte det var hur kul som helst ändå .


På min första LC till exempel står det bland annat; mycket slarviga hörn, händerna för långt fram, fel fattning och fel galopp hela vägen samt en felridning. Resulatet; 44 % och vad jag minns en mycket nöjd ryttare med mersmak för dressyr. 


Det fortsattte med en 4:a för långsamt tempo, 3:a för en krokig ryggning, 3:a för en sned halt, 4:a för äggformade volter och 1:a för en fel fattning men jag kämpade på och ville åka på flera dressyrtävlingar. Vad var det som sporrade? Förmodligen att jag var så envis och aldrig gav mig vad det än gällde. 


Så där fortsatte det förstås ett antal gånger och så plötsligt på en tävling i Hamre, 61%, mycket bra vägar i kommentaren och en placering. Efter det ville jag bara tävla ännu mer. 


Efter att ha begravt mig i hundratals protokoll vart jag rentav tävlingssugen. Fast jag väntar nog på lite bättre väder trots allt...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards