Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 7 juni 2012

Av Ulrika Pernler - 7 juni 2012 15:12









   


Hej! Nu kanske ni undrar vad det är för ett stökigt stall på bilderna ovan? Tro det eller ej det är vårat annars så skinande rena stall där allt hänger på sin plats och stallgången är krattad och ren. Hanna hade sån sinnesnärvaro att hon knäppte några bilder efter den där natten då Moki varit på "uppdrag" och det ni ser är bara en liten del av förödelsen. Om ni tittar på den översta bilden kan ni ana att han står där längst bort med en mycket oskyldig min!


Moki för den delen verkar inte skämmas det minsta över att han går bärsärkagång då och då. I hans värld är det nog bara en skojig sysselsättning när man ändå råkat komma lös. Att man hittar en och annan skatt att släpa hem till spiltan är en ren bonus. 


Nåja, nu går alla hästarna ute på bete så något stök i stallet blir det inte på ett tag. Däremot skulle jag tro att lilla Monarch snart kommer börja krypa under tråden i hagen för att gå och leta upp lite bättre gräs. Ni vet, gräset är alltid grönare på andra sidan. När hästar väl har lärt sig ett användbart trick så brukar de fortsätta att använda det så länge det lönar sig. Att få gräs i magen är enligt en ponny precis lika med att något lönar sig. 


Förra sommaren hittade vi Monarch på alla möjliga och omöjliga ställen på morgnarna när vi kom för att fodra de hästar som står inne. Han har fått in en ruskigt bra teknik på att åla längs marken och komma under staketet. Vilket är rätt så otroligt med tanke på hans magomfång... Man får liksom öppna båda dörrarna för att få in honom i stallet... Jag tror nog att han kommer åt trådarna men att han tycker det är värt en liten stöt för att få fylla magen med "förbjudet" gräs istället för det som finns i hagen. 


 


Idag red vi terminens sista Uffe träning. Men Uffe går inte säker för det eftersom vi ibland lastar på våra hästar och åker hem till honom under sommarmånaderna. Han är väldigt tålmodig som står ut med oss år efter år. Därför brukar vi alltid köpa någon fin present åt honom för att han iallafall ska fundera på att vilja komma tillbaka.  Jag vet inte om han har hunnit öppna dagens present ännu så jag skriver inte vad det var. 


Ett år fick han en jättefin tröja att ha när han spatserar runt på olika träningar. Vi hade broderat hans namn på höjden och sedan skrivit ett fint ord för varje bokstav i hans namn. Bara snälla ord så han skulle bli välvilligt inställd. U var till exempel underbar eller något sådant och så vidare. Det sista ordet på E kommer jag inte ihåg men det  var iallafall så långt att det blev broderat halvvägs runt magen. Vad jag har hört använde han tröjan på en träning för Eric Lette och Eric lär ha blivit rätt så avundsjuk.


Ett annat år klädde vi ut honom till Cowboy och tvingade honom att hoppa en bana på en C-ponny som vi målat som en indianhäst. Han fick ha cowboyhatt, chaps och pistolhölster. Jag skulle tro att han blev jätteglad över det upptåget!


Idag red jag på Unico och det var premiär för honom på en dressyrträning så lite spännande var det. Men han skötte sig utmärkt och verkade tycka att det var riktigt roligt. Vi gjorde övergångar i gångarterna och började i skritt med att samla och öka. Sedan gick vi över i trav och till sist i galopp och då blev det riktigt tryck i bakbenen! Efter galoppen blev vi lite trötta och tog en vilopaus. På det viset fick Gabbi och Goliath bli lite extra grillade medan jag vilade. Bra fördelning tycker jag. Fast Gabbi gav igen genom att vila medan jag red en annan övning lite senare. 


Nu får vi se om vädret tänker hålla upp under kvällen så vi slipper hålla lektionerna inomhus. Håll tummarna!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards