Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 25 juni 2012

Av Ulrika Pernler - 25 juni 2012 20:27

Hej! Idag har jag hunnit fram och tillbaka till Sundsvall och haft kurs för ridlärarna däruppe. Lite då och då åker ju Gabbi, jag eller vi båda runt och håller föreläsningar i olika ämnen. Den senaste tiden är det "Working Equitation på ridskolan" som varit populärast (det förstår jag!) och idag åkte jag iväg ensam för att hålla både teoretisk och praktisk undervisning. 


Eftersom Sundsvall ligger en liten bit bort så satte jag mig på tåget vid sjutiden för ankomst till Sundsvalls station klockan halvelva på ett ungefär. Jag hade så klart glömt att handla tidningar att läsa så jag satte mig för att titta på utsikten istället. 


Så här såg det ut:

   

Jag åkte ju SJ:s snabbtåg!


Jag tittade ut en liten stund till...

   

Ja, dessa vyer byttes av med ett och annat kalhygge som omväxling. Det finns gott om kalhyggen. En sak som jag lade märke till är att på varendaste kalhygge står det ett fågelskådartorn. Ett hemmasnickrat av gamla brädlappar och kvistar från träd. Antar att det ska smälta in i omgivningen men det gör det inte. För träden är nedhuggna och mitt i allt står det där hemmabygget. Jag har aldrig sett en endaste gubbe eller tant stå däruppe i tornet heller. Fast de kanske måste smyga för att inte skrämma fåglarna. Kanske ligger de därinne och kikar ut mellan pinnarna. Kan vara värt att studera närmare! En annan gång.


Många förbirusande barrträd, kalhyggen och fågelskådartorn blev det. Vid det trettonde fågelskådartornet somnade jag till en stund.

 

 

 

Vid Hudiksvall väcktes jag av en röst i högtalaren som sa att tåget inte kunde gå längre och att SJ:s snabbtåg byttes ut till en buss. Jag fick en ny biljett som det stod SJ snabbtåg på men jag kan lova att det inte var så ombord på bussen. Fast chauffören verkade gilla popmusik så jag behövde i alla fall inte sova något mer. Dessutom fanns det gott om tid att titta på träd!

 

Väl framme i Sundsvall så skulle jag bli upphämtad av någon och skjutsad vidare till Sundsvalls Ridklubb. Jag ringde upp Catta som jag haft kontakt med inför föreläsningen och hon lät lite tveksam till hur vi skulle hitta varandra. Men innan hon hann komma på en lösning så valde jag att stega fram till den enda personen på hela stationen som var klädd i ridkläder och se det var rätt! 

 

På ridanläggningen träffade jag en grupp förväntansfulla personer och vi satte igång direkt eftersom jag vet att jag har en förmåga att få slut på tid innan jag är färdig. Naturligtvis och väntat så var inte min dator och klubbens "kanon" kompatibla... Alltid är det nåt. Men jag var helt beredd på det och hade förberett allt material på papper också så den teorietiska delen flöt på bra och alla höll sig vakna vilket jag tycker är något slags betyg på att det man säger är intressant. Då är det svårare att hålla föreläsningar för tonåringar för de brukar somna hur man än bär sig åt... 

 

Efter en kort lunchpaus så byggde vi fram i ridhuset och alla sprang och hämtade varsin häst och så körde vi igång. I vanlig ordning blev "eleverna" tuffare och tuffare allt eftersom och två timmar i manegen försvann i ett andetag. Det verkade som om alla ryttare och hästar  tyckte det var kul och framförallt såg de fram emot att jobba vidare med sina egna elever.  Kanske var det den gamla dressyrhästen som levde upp mest och hade allra roligast . Han körde några steg i passage i varje start. 

 

Så blev det tid att skuffa tillbaka till tåget. Nu var rälsen lagad och jag skulle få åka tåg hela vägen. Däremot fick vi ta ett trasigt tåg på släp hela vägen till Uppsala så det där med SJ:s snabbtåg stämde kanske inte helt denna gången heller. Men rätt så fort gick det för utsikten var densamma som på vägen upp... 

 

  '

 

Jag lyckades också hamna i SJ:s "dagisvagn" som var fylld med små  barn och trötta föräldrar så det var riktigt hålligång hela vägen till Uppsala! Det var bra det så att man inte somnade till! Mycket kul att få åka till Sundsvall på "korståget för Working Equitation på Ridskolan"! Hoppas nu att de kommer igång däruppe och att "ringarna på vattnet" sprids vidare. 



Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards