Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 12 juli 2012

Av Ulrika Pernler - 12 juli 2012 20:42

Hej! I år har vi ju lite reducerade beten på grund av att man grävt för vatten och el till det nya villaområdet som ska ligga på grannfastigheten. Den grävda marken måste vila. Istället har vi fått bättra på fodertillgången med höhäckar och där har hästarna fri tillgång till hösilage. Det är populärt att stå där och äta! Väldigt populärt! 


 


Fri tillgång betyder att hästarna själva får tillgodose sitt behov av att äta. Hästarna är väldigt snälla mot varandra och vi har tillräckligt många häckar för att alla ska ha plats att äta samtidigt. Så det äter hösilage en stund och så betar de gräs en stund, sover, leker och äter lite till. I alla fall de flesta. 


Det finns en väldigt söt skäck i flocken. Han gillar att klä sig snyggt och har flera olika outfits! Han har dessutom knotallergi så han behöver sina kläder. 


       


Vad han däremot inte behöver är att äta för mycket eftersom han är begåvad med en trevlig och klädsam rondör sedan födseln. Men så där är det med hästar överlag tycker jag, de som behöver äta är inte så värst intresserade och de som inte behöver äta gör inget annat än letar saker som kan passera genom matsmältningskanalen. 


Nemo gillar att äta och han är bra på att var söt! 


   


I morse när jag kom till stallet sa Lisa att det blivit ett rätt så stort hål på Nemos snygga dress. Just nu har han en overall som träs på framifrån och sedan täcker hela den runda kroppen tills bara svansen sticker ut lite därbak. Den är både snygg och bra och liksom strömlinjeformad. 


Jag lovade att göra ett försök att laga och dressen togs av. Det var då Nemos allra nyaste form uppdagades. Jag tror väl aldrig jag sett Nemo så tjock, sa Gabbi. Hjälp! Fri tillgång i denna ponnys öron måste ha uppfattats som ät till du spricker. Globen ligger i lä! 


Jag tog hem dressen och satte mig framför symaskinen. Ganska snart insåg jag att dressen bestod av fler revor än hela bitar så jag sydde och sydde. Aldrig kan väl en lekfull kamrat gjort alla dessa hål? Nej, jag tror helt enkelt dressen spruckit under trycket av en hösilageätande ponny. 


Vi får allt ta ett snack med Nemo om det här med fri tillgång... 


 





Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards