Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 22 juli 2012

Av Ulrika Pernler - 22 juli 2012 19:33

 

 

Hej! Det var på den tiden man fortfarande hade sommarlov och klev upp bekymmerslös varje morgon, såg på sommarmorgon och sedan lekte utomhus mest hela dagen. Det hade blivit augusti och terminsstarten på ridskolan närmade sig. Oj ,vad vi längtade! 


Detta var dagen för anmälan till de tio första ridlektionerna på hösten. Jag minns inte riktigt men jag tror kanske att det brukade komma ut någon liten annons i UNT. Gabbi och jag satte oss i alla fall i bilen och så åkte vi till ridskolan. Det var inte  bara anmälan som skulle göras utan vi fick också en chans att gå genom stallet och klappa lite på de hästar som stod i sina spiltor. 


Vi parkerade på stallplanen framför stallet på Eke och pappa ställde sig sist i kön som redan ringlade sig över i stort hela planen. Gabbi och jag ställde oss bredvid och trampade otåligt. Kön sniglade sig framåt och tiden kändes så där långsam som den kan göra för ett barn som känner otålighet.


Efter en evighet var det vår tur att stiga in på det lilla kontoret som låg precis i ingången till den gamla ladugård som var inredd till stall. Dörren var låg och pappa fick huka för att inte slå huvudet i dörrkarmen. Den bekanta lukten av häst smög in från stallarna som låg precis intill. Gertie som ägde ridskolan satt bakom ett skrivbord belamrat av papper och pärmar. Det pirrade i magen av förväntan.


Pappa talade om vad vi hette och vilken grupp vi ridit på terminen innan. Gertie bläddrade fram våra namn i ett litet kartotek och tog ut korten med våra namn på. Vi blev inskrivna i en pärm med ridgrupperna och så antecknade hon något på våra kort. Pappa tog upp plånboken för att betala kursen. Jag tror en kurs på tio gånger kostade runt 250 kronor och det var mycket pengar då. 


Så fick vi kvitto på kursen och lite av oron som jag känt på morgonen i bilen och i kön släppte. Snart, snart var det dags för ridning igen och vi skulle sätta på oss hjälmarna redan hemma i hallen och åka till ridskolan i vår gröna Volvo. Men först var det några veckor av sommarlov kvar. 


Innan vi lämnade gården gick vi ner i stallet för att se efter om några hästar var inne. De flesta hästarna gick ute på bete i de närbelägna hagarna men ett par stycken var inne av olika anledningar och vi stack in handen genom gallret och strök dem försiktigt över nosryggen. 


Sedan satte vi oss i bilen för att åka hemåt. På ett sätt längtade jag till att skolan skulle börja så att jag fick rida och på ett annat ville jag att sommarlovet skulle fortsätta länge till. Jag tittade ut genom fönstret och såg gröna böljande fält som hade börjat gå mot gult. Jag satte handen till näsan och kände lukten av häst. Jag längtade.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards