Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 24 juli 2012

Av Ulrika Pernler - 24 juli 2012 19:47

 


Hej! Idag är det tisdag och på tisdagar är det hovslagardag på Uppsala Ponnyklubb. Då kommer Tina som har jobbat med oss i en väldans massa år nu. Det är väldigt behagligt och lyxigt att ha tillgång till hovslagare så regelbundet som man får på en ridskola. Att dessutom få ha samma hovslagare under så många år i rad är ovärderligt då det verkligen blir ett långsiktigt arbete med varje hästs hovar. 


Idag var det förstås en drös ridskolehästar som skulle verkas och skos. Vi har ju ungefär fyrtio ridskolehästar i stallet och varje häst behöver ses över ungefär var sjätte till sjunde vecka. Det gör ett snitt på drygt fem hästar per vecka för Tina. Nästan alla våra ridskolehästar är framskodda och går barfota i bak. Några av de kallblodiga hästarna går helt barfota och några av halvblodshästarna behöver skor runtom. Varje häst har ju naturligtvis sina alldeles egna behov. 


Första gången som jag träffade Tina var i en lite tråkig situation. Jag fick åka till Veterinärhögskolan med en häst jag hade som under en tid visade en lätt markering på ett framben. När veterinärerna hade uteslutit hälta i någon av benets leder så blev det hovslagarens tur att ta över. Tina jobbade i veterinärhögskolans smedja då och där träffade hon på en hel del hästar med olika hovsjukdomar. Det var hon som upptäckte att min häst hade hovkräfta, en tumörsjukdom och det var också hon som skötte om och gjorde sitt bästa för att rädda min häst under en lång tid framåt. Tyvärr blev den hästen aldrig bra men jag fick ett väldigt stort förtroende för Tina och sedan dess har hon skött om hovarna på alla mina hästar. 


Förtroende och ett  bra samarbete är jätteviktigt mellan hästägare och hovslagare. Jag tror att hästen också mår bra av att känna till sin hovslagare och rutinerna runtomkring. En duktig hovslagare har öga för vad som ska göras och inte. De flesta  hästar har olikheter i hovarna. det kan vara olika storlek eller olika felställningar. Sådana saker får hovslagaren jobba försiktigt och långsiktigt med. 


Andra saker som påverkar vad som ska göras är hur hästen är byggd, hovarnas kvalitet och vad hästen används till. Ska hoven till exempel rulla över snabbare eller långsammare. Hovslagaren har nytta av att se hur hästen rör sig för att ta beslut om hur den ska verkas och skos. 


Jag som har haft egen häst i dryga tjugosex år har också en bestämd uppfattning om var och en av mina hästar. Inte så att jag är besvärlig tror jag, fast det är jag väl fel person att säga något om.. ;) Små detaljer som behövs för att förbättra våra förutsättningar i ridningen. Jag tycker att jag har en jättebra dialog med hovslagaren och det känns väldigt viktigt och tryggt. 


Förra veckan var det Rolles skovecka och även om han är av den lite otåligare typen så vet han precis vad som ska göras när han leds ner till skospiltan. Det sista benet brukar det förstås börja krypa lite i kroppen på honom och han börjar skruva på sig och titta sig omkring. Just nu har han haft det lugnt och därför har han också fått vara barfota i bak och bara haft skor i fram. Han har väldigt bra hornkvalitet så det har passat honom utmärkt. Vi bestämde att han får gå utan bakskor en skoperiod till. 


Idag var det Lusens tur att få pedikyr. Detta är den andra gången Tina skor honom sedan jag köpte honom. Hjälp vad tiden går fort. Lusen är en gentleman och står blickstilla hela skoningen. Bara man fyller hönätet som vi har på väggen så står han där och tuggar förnöjt. Han har väldigt små och fina hovar men nästan trånga i trakterna. Så den första skoningen frågade jag Tina om man skulle försöka lägga på lite vidare skor och få hovarna att vidga sig och framförallt för att  få igång hovmekanismen bättre. Det är ju väldigt viktigt att hovarna i största möjliga mån får arbeta som de är gjorda för. 


Så första skoningen lade Tina ut skorna litegrand och det gav resultat för idag kunde vi gå upp en hel storlek i skor! Hovarna såg verkligen jättefina ut och Lusen verkade stolt över sina nya ”stora” fötter. I morgon ska vi prova att rida med de nya skorna och känna om han gillar dem. Jag är nästan säker på det! 


Hovslagaren är en väldigt viktig person för hästen. Hovslageri är ett hantverk och ett yrke som jag har stor respekt för! Så idag vill jag höja ett gällt gnägg för alla hovslagare! Gnägg!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards