Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg under augusti 2012

Av Ulrika Pernler - 7 augusti 2012 21:05

Hej! Jag satt och skrev på ett inlägg som skulle handla om ett av teoripassen på förra veckans dressyrkurs. Det regnade ute och jag kan väl säga att det inte var förvånande efter denna sommar utan mer av ett normaltillstånd. 


Men sen...sen kom REGNET och de tidigare "skurarna" som varit under sommaren var inte ens i närheten. 


När normalt folk går in och sätter sig i soffan och myser med en filt och världens oväder dånar utanför, då drar hästmänniskor till stallet och tar in sina hästar för annars sover man inte alls gott. 


För många år sedan blev en av våra grannar av med sina fina körhästar under ett åskoväder och det sitter fortfarande i. 


Fyrtio intagna och höätande hästar senare känns det bättre igen och nu blir det soffan och filten!

Tack ni underbara elever och uppstallare som stannade kvar och högg in utan att vara rädda för vare sig vatten, åska eller dunder! 


När land blir till sjö; ursäkta bildkvaliten men det blir så i ösregn och när man springer mot dörren samtidigt! 

Det där andra inlägget det får vänta till imorgon.

     

Av Ulrika Pernler - 4 augusti 2012 16:57

Det Svenska fälttävlanslaget tog en fjärdeplats, lika som vid förra OS. Ett individuellt Silver blev det för Sara Algotsson och Wega! Dressyrlaget är vidare i lagtävlan även om det hängde på håret. Ja inte frisyrerna då utan den sjunde och sista kvalplatsen. Dressyren fortsätter på tisdag. Det Svenska Hopplaget är vidare i OS med tre felfria ekipage! Lisen Fredricsson Bratt gjorde en rejäl vurpa men skakar av sig och deltar i morgon igen. Nationshoppningen börjar imorgon. Jag tror ridsporten har fler chanser till både lagmedlajer och individuella medaljer! 


Bästa OS kommentar står den 71-årige Japanske Dressyrryttaren Hiroshi Hoketsu för. Han red sitt första OS för 48 år sedan! I en intervju frågade reportern om han siktade mot att även delta i OS 2016.

Svaret kom snabbt; -Nej, det gör jag inte. Min häst är för gammal då! 

Coolt!

 

Roligast att höra var journalisten som intervjuade förbundskapten Sylve Söderstrand efter att Svenskarna hoppat idag. Sylve ville nog helst prata om de fina prestationerna under dagens hoppning. Men journalisten var mest intresserad av att veta om Lisens häst Matrix skulle blivit lika rädd ifall statyerna på banan föreställt något annat djur än just lejon. Själv tror jag att ett par marsvin i gigantisk storlek hade varit precis lika skrämmande. Eller ett par dammråttor...


Absolut sämsta uttalande står Triatleten Jonas Colting för i en artikel i Expressen sport idag. 

– Tårarna sprutade. Efter segling, lerduveskytte och ponnyridning kom äntligen en äkta svensk medalj som är dränkt i blod, svett och tårar.

Skäms! Varför ska det vara okej av idrottsmän att klanka ner på andras prestationer? Är inte Sportsmanship ett av de första begreppen man får lära sig i idrottslivet? Nästa steg är kanske att också lära sig vad ordet betyder!

 

Nu håller vi tummarna för alla idrottsatleter på två och fyra ben som kämpar vidare i London OS 2012!



 

   

 

 

Av Ulrika Pernler - 2 augusti 2012 14:43

 


Hej! De sista dagarna och en tid framöver kan vi följa våra Svenska ryttare som deltar vid sommar OS i London. Det är väldigt, väldigt spännande! En annan spännande sak är att just nu pågår denna sommarens dressyrläger på UPK och femton fokuserade och vetgiriga ryttare rider för mig varje kväll den här veckan.


Jag har hört från ryttarna att det byggts på med en hel del träningsvärk sedan i måndags. Det skryts om de olika sätten som de tagit sig ur sängen på morgonen. Rullandes, krypandes eller efter att ha larmat på en anhörig om hjälp. Jag har försäkrat alla mina adepter om att träningsvärk är bra värk! Även om den kan kännas dödlig...


Jag har inte sett så mycket av "plankan" övningen men däremot tycker jag att eleverna är duktiga på att stretcha efter ridpassen. Mer eller mindre... Att ligga på gräset med benen på en bänk är väl en sorts stretching?


Ridningen har gått toppen och som vanligt så har jag försökt att hålla lite teoriundervisning vid fikat efteråt. Jag vet inte hur mycket eleverna har hört av mitt prat eller om de varit med fokuserade på bakverken. Men jag tycker mig ana att det finns ett stort intresse för att lära sig mer om hästar och ridning. Ingen har somnat vid fikat hitills i alla fall!


Som vanligt så tänkte jag dela med mig av ett par godbitar från teorin och då menar jag inte morotskakan eller äppelpajen utan själva teorin!


Första dagen pratade vi om hur man får glädje i ridningen. Inte bara i det avseende att ryttaren ska ha kul utan främst hur man gör hästen arbetsvillig och motiverad till arbete. Jag ska skriva mer om det någon dag framöver.


Dag två pratade vi om gångarterna och inte bara hur rörelseschemat ser ut utan mer om hur de olika gångarterna känns att rida. Till exempel är skritt den gångart som liknar människans gång mest och därför så har vi oftast lätt att följa hästen i skritt.


I trav tycker nästan alla att det är svårt att sitta. Det är viktigt att ryttaren är en del av framåtrörelsen. Hästens rygg rör sig framåt- uppåt- framåt- nedåt. Hästen rör sig även i sidled genom att rygghalvorna höjer och sänker sig omväxlande. Framåt- uppåt är inte så svårt att sitta men framåt- nedåt är där ryttaren ofta dunsar ner i sadeln. För att förhindra dunsen så kan ryttaren tänka att sittbenen glider framåt- neråt genom att man spänner sina magmuskler. Men man får inte spänna sätesmusklerna. Flera av ryttarna sa att den tanken hade hjälpt dem att sitta bättre när vi provade nästa gång. Har man svårt att sitta ska man inte pressa sig att sitta långa stunder eftersom det blir en ond cirkel. Utan lite och bra är mycket bättre än mycket och dåligt!


I galopp är rörelsen över ryggen lite densamma fast lite mer diagonal. Hästen rör sig fråmåt- uppåt- framåt- nedåt. Men rörelsen blir lite diagonal eftersom den börjar vid det yttre bakbenet och slutar på det inre frambenet. Om man själv tänker sig att man landar mjukt på det inre sittbenet samtidigt som hästen landar på inre fram så blir det lättare att sitta mjukt genom hela rörelsen. Det är viktigt att sitta bra i själva landningsfasen av galoppen.


Igår pratade vi om vad styrka är i avseendet hästens bärighet och balans. Styrka är inte bara muskler utan också skelett, senor och hästens mentalitet. Hur tränar man upp styrkan och vilka rörelser är samlande och vilka är lösgörande. Hur gör man om man ska sätta igång att rida ett avelssto eller en häst som varit konvalecent länge. Det var en intressant disskusion. Mer om det kommer o ckså framöver :)


Idag ska vi prata om hur man kan rida hörn, vägar och rörelser på bästa sätt för att utveckla hästens balans och styrka. Och imorgon blir det Grande Finale med dressyrprogram bland annat. Sen ska jag hem och vila någon dag innan Kick Off lägret som vi ska ha måndag och tisdag. Det är många anmälda och det ska bli jätteskoj!


Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards