Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 6 september 2012

Av Ulrika Pernler - 6 september 2012 12:00

 


Hej! 

Ett dressyrprotokoll är det papper man erhåller efter genomförd ritt i dressyr. Där har domaren satt poäng på precis allt man utfört eller borde ha utfört. Längst ned på protokollet finns en ruta för ”allmänt intryck” där sätter domaren poäng på gångarter, lydnad, form och sits bland annat. Bredvid poängen finns några rader att skriva på och där kan man väl säga att domaren ska sammanfatta hela uppvisningen med några väl valda ord. 


Då jag envist har ridit dressyrprogram sedan den tidigare delan av åttiotalet så har jag vid det här laget förmodligen hunnit rida tusentals program. Dressyrprotokollen fyller i vilket fall ett flertal pärmar som är så stuvade att de måste tryckas ihop och klämmas in i det skåp där jag förvarar dem. 


Ofta har det gått bra på tävlingarna men ibland har det gått precis åt andra hållet. Alla som rider dressyr vet vad jag pratar om. 


De gånger resultatet varit lite sämre eller rent av katastrof så kan man ju förstå att det är lite svårt för domaren att hitta på något bra att skriva på de där sista viktiga raderna i protokollet. De orden är ju liksom något man tar med sig hem och jobbar utifrån. 


Jag har nu för avsikt att  delge er några av de fantastiska små ord jag fått med mig hem efter en mindre lyckad tävling.


Efter en fartfylld och spektakulär uppvisning med Picador tidigt -90 tal:

”Trevlig häst med huvud och humör. Bättre lycka nästa gång!”

Jag kan se domaren sitta och fundera. Jag måste lägga till ett  bra ord, måste. Hmmm. Trevlig blir bra, det tar jag. 


Också Picador:

”Han var alldeles vettskrämd i början, men du lugnar honom bra!”

Domaren har förmodligen funderat om hon törs sitta kvar på stolen eller borde söka skydd. 


Winston, efter en uppvisning i snabbtågsfart:

”Tag kommandot!”

Kort men precist måste jag säga.


Sirro, inte känd för att var så snabb, D-ponny på tidigt .80 tal:

”Bra kämpat på ponny med rak bläs!”

Rätt så uttömd på positiva kommentarer förmodligen... Men hon hade rätt, bläsen var spikrak. 


Emilie Wass fick dock en av mina favoritkommentarer:

Hästen är självupptagen!

Oj vad vi har skrattat åt den, och funderat vad som egentligen avsågs.


När vi var på tävling i helgen funderade vi lite på vad som skulle kunna vara det allra värsta att få längst ned i protokollet. Så kom vi på det! 


Eller vad sägs om följande:

”Tack för din anmälningsavgift! Köp gärna en korv innan du åker hem igen.” 

Den dagen det står så längst ned i protokollet får man nog ta sig en funderare.

 

Någon mer som har ord att dela med sig av?

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards