Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 18 september 2012

Av Ulrika Pernler - 18 september 2012 21:53



Hej! Igår fick jag en fråga som jag måste reda ut. Det var en härlig höstkväll på utebanan och mina elever trivdes och hästarna trivdes ännu mer. Bara vid uppställningen på stallplanen var det lite jobbigt med små knott som fick hästarna att stampa i marken för att skaka dem av sig. Men så fort hästarna fick börja gå så gav sig knotten på mig istället. 


Frid och fröjd för hästarna!


Det var en massa, massa små knott för den delen. Så många att om man hade munnen öppen i en för lång mening så hann en hel hög flyga in och i nästa sekund hade man svalt ett tjog. Jag var helt enkelt mätt i magen efter mina lektioner så jag avstod kvällsmackorna och eleverna fick nöja sig med korta precisa instruktioner. 


Men det gjorde inget att pannan var rödprickig och magen full för vädret var super och jag är inte vegetarian! 


Så till frågan som faktiskt ställdes från en av mina ridelever; Hur kommer det sig att det är så många hungriga knott ute en kväll i septembers senare hälft? Och framför allt vad gör knotten hela vintern? 


Ingen av mina elever hade någon aning och inte jag heller. Vilka alternativ finns det? Antingen äter knotten så mycket de kan och så dör dom. Men hur skulle det då kunna kläckas en hop nya små knott nästa sommar. Lägger de ägg som övervintrar? Eller... äter knotten sig mätta och så går de i ide som en björn? Vart sover  de någonstans i så fall?


Som ni förstår är denna frågan angelägen. Jag behöver svar till nästa måndag. För jag är en sådan ridlärare som gärna erkänner att jag inte vet allt. Men jag brukar i alla fall försöka ta reda på svaren. 

 

  

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards