Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 19 september 2012

Nu är det klippt!

Av Ulrika Pernler - 19 september 2012 20:14

Hej! Så blev det klippt! Den här hösten tycker jag att hästarna är rejält håriga, tidigt. Så står man där och velar. Ska jag klippa nu... ska jag klippa senare... före tävlingen... efter tävlingen...


Men i måndags så greppade jag saxen (den elektriska) och klippte Unico som tyckte det var så härligt att vara i frisersalongen. Det fick bli en helklippning eftersom jag tycker det är snyggast och eftersom i har så varmt klimat i stallet även under vintern. Jag  var förstås extra försiktig runt mankammen för att inte kapa något av hans fina långa frisyr som han är så rädd om. Inte ett enda manhår föll till marken. Men desto mer av täckhåren. Det blev både huvud, kropp och ben. Han blev verkligen snygg! 


Rolle Racer slapp bli klippt. Han blir aldrig så där långhårig utan klarar sig fint ändå.


Gabbi blev inspirerad och greppade saxen på tisdagen. Skywalker skulle också helklippas. Nu ville det sig inte riktigt dessvärre. Skywalker skötte sig bara fint och stod som ett ljus. Men klippmaskinen fick nog och började osa ungefär i det skedet som Skywalker såg ut som en nyklippt pudel. Det vill säga när det mesta utom benen var klippt och klart. 


Hehe, eftersom maskinen måste vila så fick Skywalker lämna sin sedvanliga tuffa JEDI-roll och gå runt som en pudel i ett helt dygn innan Gabbi kunde klippa klart! Till min förtjusning! 


Nåja, när det gäller klippning av häst så finns det redan förutbestämda mer eller mindre "godkända" frisyrer att rätta sig efter. Ni kan se dem på bilden här nedanför. 


 

Då och då infinner sig dock en och annan avart i hästfrisyrernas värld. Det beror inte så ofta på att den som klippte inte kände till de godkända frisyrerna utan oftare på att hästen inte riktigt hade lust att vara med. I de fallen kan den stackars hästägaren få leva med det misslyckade resutatet i flera månader framöver...


Jag kommer ihåg när vi skulle klippa vår söta ridskoleponny Neuthron. Vi riggade utrustningen nere i skospiltan och ledde ner den röda, envisa ponnyn för att göra honom fin. Två minuter senare var han klar. På väg upp i stallgången i full fart med en stallskötare i änden av grimskaftet och en mycket klädsam rakad lnje längs ena sidan. Det var också allt som blev klippt på den hästen det året. 


På nätet hittade jag förresten några riktigt fantasifulla skapelser. Hoppas hästarna känner sig fina! 

Eller vad sägs om dessa: 


   


Om man istället söker på "frisyrer häst" så kommer dessa mycket fina bilder upp. De är fotade av konstnären Julian Wolkenstein. 

   


Apropå dem så gjorde ju jag några frisyrförslag till Rolle Racer för något år sedan. Men jag kan fortfarande inte bestämma mig för vilken av frisyrerna som klär honom bäst. Är det Lennart Svahnfrisyren, Tina Turnerfrisyren eller helt enkelt My little Pony? Jag låter det vara osagt. För smaken är som baken! 

         












 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards