Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 26 september 2012

Av Ulrika Pernler - 26 september 2012 14:42

 


Hej! I måndags ledde mina elever på S10:an ut hästarna på stallplanen för att sitta upp inför sitt pass.  Sex hästar skulle vara med och däribland Frits som en en av våra yngre förmågor och under inskolning. 


Det var Linnea som skulle rida. Hon är en kvick tjej med bra känsla för hästar av olika typ så det passade bra att sätta henne på Frits som har fungerat utmärkt ridmässigt så här långt, men som fortfarande kan vara lite otålig när det kommer till uppsittningen. 


För att inte trigga Frits att bli spänd vid uppsittningarna så har hans ryttare fått sitta upp sist av alla så att gruppen genast kan komma igång och röra sig när hans ryttare landat i sadeln. Linnea har ridit Frits i tre veckor innan så denna gång och det har fungerat toppen så denna gång fick hon sitta upp som fjärde ”man” i gruppen och jag gick sedan vidare för att hjälpa femman och sexan. 


När sista ryttaren lade benet över ryggen på sin häst tittade jag bort mot Frits som stod blickstilla med spetsade öron i rak linje bland de andra hästarna på gruppen. Jag var tvungen att gå tillbaka och klappa honom lite extra och bjuda honom på en av de goda sakerna jag alltid har i fickan. Vilken prins! Och förresten, vilka fantastiska lärare de andra hästarna i gruppen är för de yngre. Genom att de äldre hästarna bara är sig själva så tar unghästarna efter det bra beteendet och gör likadant. Det gamla militäriska sättet att utbilda remonthästar i grupp är inte dumt alls! 


Jag skulle lugnt vilja påstå att just uppsittningen är ett av de känsligaste momenten när det kommer till unga hästar och det är inte ovanligt att hästar blir spända, otåliga eller till och med får en panikreaktion när ryttaren ska upp på ryggen. Som med allt som har med hästar att göra gäller det att försöka göra uppsittningen till en trevlig upplevelse för hästen för att nå bästa resultat. 


I en Tysk studie kunde man uppmäta en kraftigt ökad hjärtfrekvens hos de unga hästarna vid uppsittningsmomentet. Men när hästarna fick börja gå minskade frekvensen snabbt igen. Likaså mätte man frekvensen vid senare tillfälle när hästarna var ridna under en längre period och då kunde man inte längre uppmäta några skillnader. 


Innan man tar ut en unghäst för ett ridpass är det viktigt att den är lugn och avspänd. Det kan vara bra att den har fått vara i hagen och rasat av sig och lekt med kompisarna eller att man tar den på lina en stund så den blir rastad. Att  hästen har ätit och är mätt brukar också vara bra.  Jag inbillar mig att de blir lite trögare och lugnare då.


Visst är det viktigt att hästen står still vid uppsittning. Det är en säkerhetsdetalj av stora mått. Jag har själv suttit upp på en häst som gick iväg och vid det tillfället slet jag av alla ledband på utsidan av foten. 


Men! Det är en sak att stå still vid uppsittning och en annan att behöva stå still medan ryttaren ändrar stigläder, väntar på andra eller sitter och pratar. Det passar inte riktigt för yngre hästar. Så jag brukar praktisera förfarandet att ryttaren ska försöka förbereda allt så mycket det går från marken. Spänna sadelgjorden lagom mycket och fixa längden på stiglädren så att  de fungerar att rida med åtminstone den stunden unghästen behöver röra på sig för att slappna av. Sedan kan ryttaren sitta upp snabbt och smidigt och så kan hästen få börja gå för att inte spänna sig. Ni vet det där med hjärtfrekvensen i den tyska studien :) Fix med stigläder eller att spänna gjorden något hål till brukar inte vara några problem efter att hästen fått röra sig en stund. Men se till att ha en medhjälpare till de momenten. 



Att ha en ryttare som är smidig och snabb i reaktionerna är nödvändigt på den unga hästen. Uppsittningen ska vara okomplicerad och ryttaren måste också vara beredd om hästen reagerar. Många unghästar har bråttom iväg och om man håller fast dem i det läget kan det komma en panikreaktion. En bra medhjälpare kan göra underverk bara genom att vara avspänd och kanske distrahera hästen med lite godis eller prat och klappar. Men som vanligt är det bra om man inte är för många kring en häst. 


Vi brukar träna våra unga hästar med pall vid uppsittningen redan från början. För att de ska vara vana när de börjar jobba på diskolan men också för att det kan vara hemskt jobbigt för en häst att hålla balansen och stå emot tyngden från en ryttare som sitter upp i stigbygeln. Med pall blir också ryttaren snabbare och smidigare på väg upp på hästryggen. 


En annan sak man inte ska underskatta är hur äldre hästar kan påverka unga hästar på ett positivt sätt. Ställ upp den unga hästen tillsammans med äldre hästar som gärna somnar några minuter på medellinjen. Den trygga och lunga auran som de omger sig av sprider sig garanterat till unghästen. 


Glöm inte att även uppsittningar ska tränas. Det bästa tillfället är att sitta upp och av någon extra gång när man ridit klart. Då är hästen både trött och avspänd. 


Det man kan tänka på med unga hästar är att man aldrig ska sitta upp innan hästen kan röra sig avslappnat med sadel i alla gångarter i lina utan ryttare.


Så mina tips är:

  • Se till att hästen är lugn och rastad vid uppsittningen
  • Sitt upp snabbt och smidigt
  • Låt hästen börja skritta
  • Ändra eventuellt stigläder etc när hästen spänt av
  • Ha gärna en lugn medhjälpare som ger godis, klappar, distraherar
  • Använd pall för att hästen ska slippa stå emot hela ryttarens tyngd
  • Träna uppsittningar efter ridpasset när  hästen är nöjd och trött

För att ni inte ska tro att alla mina uppsittningar på unghäst gått smärtfritt så kan jag ju påminna om den gången jag tog in min treåring i ridhuset för ett litet pass. Han brukade vara rätt så lugn att rida men hade något svårt att vara still vid uppsittning. Jag ställde upp honom vid pallen på medellinjen och klappade honom på båda sidor innan jag klev upp på pallen. Så några klappar på var sida av ryggen och till sist skakade jag lite lätt på sadeln. Det brukar jag alltid göra på unghästar för att de ska känna sig beredda på att uppsittning är på gång. Foten i stigbygeln, check! Så precis när jag skulle lägga benet över ryggen så kom det en unghästbock och när min ända landade på hästen så hade han skuttat en meter framåt. Resultat; landning av ryttare på hästrumpa- inte populärt! Denna ritt startade i galopp med krum rygg och bocksprång längs spåret med ryttaren (jag...) farandes hit och dit på hästrumpan. I hörnet av ridhuset släppte jag tygeln och seglade i en snygg båge genom luften innan nedslaget. Bara att sopa av sig. Vid nästa uppsittning hade han slut på bocksprång och jag kunde rida mitt pass om än något sandig och smutsig.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards