Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 29 september 2012

Av Ulrika Pernler - 29 september 2012 16:42

Hej! I morgon ska vi iväg på tävling. Med tanke på det lite ostadiga vädret så blir det skönt att komma till en tävlingsplats där man kan både rida fram och tävla inomhus. Annars är jag ju en obotlig fantast av utomhustävlingar. Tävlingen är den andra omgången i årets division tre serie Dressyr för häst och vi är ett rejält gäng UPK:are som åker inte mindre än elva ryttare och hästar. 


I den förra omgången red vi ett program som heter LB:2 och det är samma program som ska ridas imorgon. Jag kan  inte säga att jag har ridit detta program särsklit många gånger men däremot har jag ju lång rutin i att lära mig dressyrrprogram utantill.



Ändå! Så glömde jag en av de tre halterna som ingår i programmet vid förra tävlingen. Det bästa var att jag innan jag red in var väl medveten om att jag skulle ha svårt att komma ihåg den och precis när jag glömt den så kom jag på det.  Bara att göra om och två minuspoäng i protokollet. Surt.


I tisdags red jag igenom programmet tre gånger inför tävlingen och jag glömde halten alla tre gångerna. I ridhuset kändes programmen toppen och det var först i stallet när jag sadlade av som det kom som en kalldusch. Halten!


Inför morgondagen har jag fått lite skräck för att halten kommer att falla bort ur mitt minne än en gång... Haltskräck!


Jag vet att Gabbi en period hade en sån där hangup på en volt som skulle vara på ett konstigt ställe i ett program. Hon red det programmet många gånger under en period då det ingick i lagprogrammet och det var precis samma  sak för henne. Volten! Man kommer på det precis när det är försent att rädda situationen. 


 

Bilden är från http://www.bassen.se/ridvagar/ridvagar-00.htm



Då redde vi ut det hela genom att uppfinna en läktarposition som vi kallade volten. Den var faktiskt identisk med femte positionen i balett. En ryttare får ju inte ta hjälp utifrån under pågående ritt. Om någon till exempel skriker att man håller på att rida fel väg så kan ryttaren bli utesluten. Men att dansa balett står inget om i TR. 

Niklas och jag gjorde iallafall den femte positionen i balett varje gång det  var  dags för volten och det hjälpte. 

 

Nu när jag tittar på de där balettpositionerna så kan de ju faktiskt vara till hjälp under en dressyrritt. Men ingen av dem liknar direkt en halt... Kanske kan jag be Gabbi halta omkring lite ljudligt på den översta läktaravsatsen när det är dags. Att någon går omkring på läktaren och stör och väsnas på en dressyrtävling är det ingen som blir avundsjuk på. Det är däremot nästan så motståndarna gnuggar sina händer om någon tappar en hel bricka poerslin eller fäller upp tjugo paraplyer när man själv är på banan. Eller så inbillar jag mig bara...


Kanske så gör jag som Niklas sa, "Börja programmet med halten så har du den gjord!" 

Ja, så får det nog bli!





Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards