Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 8 januari 2013

Av Ulrika Pernler - 8 januari 2013 15:40

  Johanna och tjuren i somras 

 

 

Hej! Idag måste jag få tjata lite om Working Equitation igen. För det har varit en hel del sådant för mig senaste veckan. I onsdags så höll jag träning för två grupper ryttare och hästar här hemma på anläggningen. Vi passade på att öva vissa av bansträckningarna inför helgens Pay and Ride där flera av ekipagen skulle vara med. 


Det var bra för det är en sak att sitta hemma och rita ner en bana med tio- tolv hinder och en annan att få det att fungera i verkligheten.


Det mesta stämde bra överens men tillsammans med eleverna så bestämde vi om vissa av vägarna och flyttade lite på några hinder. Till slut blev banan riktigt följsam och bra. Med några svårigheter förstås. Men man måste ju ha lite att öva på. 


På fredagen packade jag de ”mobila” delarna av WE-hinderparken och styrde mot Stora Ekeby Ridskola mellan Västerås och Strömsholm. Där träffade jag Cecilia Essen och hennes instruktörer och ungdomsambassadörer för en introduktion i WE. Cecilia och hennes personal var hos oss innan jul och testade WE tillsammans med mig och våra hästar på ridskolan. 


Nu var det dags att öva med Stora Ekebys egna ridskolehästar. Så vi byggde upp en bana och sedan körde träning vi under nästan tre timmar indelade i tre grupper. Trettio hästar hann vi med att presentera WE för och det var i stort sett alla ridskolehästar som bor där. 

 

Hästarna skötte sig exemplariskt och vågade testa på det mesta av det vi ställt fram. Så nu är det bara för Stora Ekeby att träna vidare. Jag ska få komma tillbaka dit senare under våren och öva lite till. Det ska verkligen bli kul. 


För min egen del är det jättenyttigt att få ställa mig i okända ridhus i grupp med tio ryttare och hästar som jag inte träffat förut. Det ger mig en bra påminnelse om hur svårt det är för dem som är nya i jobbet att stå och hålla lektion i större grupp. Jag känner att jag kan hjälpa mina egna ”mentorselever” bättre när de behöver hjälp och stöd med olika saker. 


På söndagen var det dags för årets första Pay and Ride i WE (men absolut inte sista!) Femton ekipage var anmälda trots att nästan alla av våra egna yngre träningselever denna dag var på kurs i Grönt Kort. Så denna dag kom de flesta ekipagen med egen häst och några lite längre ifrån också. 


Alla fick gå banan och sedan körde vi Teknikmomentet och för dem som ville Speedmomentet också. Jag tycker att det flöt på jättebra och det var kul att få chansen att öva lite på sina domarkunskaper. Det behöver man göra en hel del! Alla hästar och ryttare var jätteduktiga och jag hoppas att de vill komma tillbaka framöver. Nästa gång ska jag se till att sätta ett datum då våra egna träningselever har möjlighet att delta också :) 


Vore ju också kul om lite ”vanliga” en gång i veckan elever tordes vara med. Pay and Ride är öppen för ALLA från nivå 4 och uppåt. Jag håller tummarna att ni gör ett försök nästa gång. Det som är bra med Pay and Ride är att tävlingspressen försvinner och att man kan få hjälp med saker som känns svåra. 


Ja, för att inte det skulle bli för lite WE denna vecka så passade jag på att kånka in några hinder för min egen del i morse. Lusen älskar WE och om jag får skryta lite så har han ju varit ända på Sardinien och gått mästerskap så han är inte direkt någon nybörjare. Men det betyder inte att det bara är att åka med utan vi måste trimma in oss tillsammans och detta var ett antal år sedan så han behöver damma av sina kunskaper. 


Det skojiga med Lusen är att så fort man har avverkat ett hinder så tar han full fart mot nästa och på några distanser idag tryckte han iväg med sån kraft att jag höll på att blåsa av baklänges. Efter det hinder som jag satt upp som sista så passade han på att dra ner huvudet och dansa fram i en rad av små bocksprång. Sen såg han så oförskämt nöjd ut. Dags att skaffa säkerhetsbälte tror jag... 


Den här veckan kommer jag lägga ut lite nya datum för träningar på hemsidan. Bara att anmäla sig och det gäller som sagt även våra ridskoleryttare!

 

 

Världens gladaste lilla Lus

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards