Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 15 januari 2013

Av Ulrika Pernler - 15 januari 2013 18:43

 


Hej! Oj vad jag saknar min fina grå häst idag. Fick upp några bilder på datorn och kände hur tomt det var. Samtidigt så var jag glad att det var den vita hästen jag höll i tidigare på dagen och inte den grå när vi mötte ett litet band av skällande kortbenta terriers utanför stallet. Den vita gjorde inte en min och lät hundarna passera. Hade det varit den andra så hade jag garanterat fått en spännande resa med okänd destination. 


Nu är det mitten av januari. Det nya året har precis börjat och det är fortfarande mörkt och långt till våren. Och ändå är det ungefär nu som jag varenda år på riktigt börjar längta till tävlingssäsongen och sätter mig för att planera. Det här med att komma igång med min egen träning lockar också förstås. Visserligen har jag ridit regelbundet hela juluppehållet med några små micropauser där jag har lagt in mer av tömkörning, hoppning, uteritter och vila. Men något sånt där riktigt hårt pass för ridlärare har det inte blivit på ett tag. 


Det är nog rätt så vanligt att hästägare gör ett träningsuppehåll en period mellan höst- och vårsäsong. Hästarna behöver få ett uppehåll efter en intensiv tränings- och tävlingsperiod och ryttarna behöver detsamma. Men att ställa av sin häst helt och hållet har nog blivit ovanligare. 


Har man en yngre häst eller en häst som är under utbildning kan det finnas en god anledning att vila hästen helt under vissa peioder. Dessa hästar behöver smälta sina intryck ifred, vila och växa och hållas motiverade. 


Men en äldre häst mår oftast som bäst om den får hållas igång inom ramarna för vad den används till. Att hålla igång efter hästens villkor är att lyssna på sin häst och stämma av var i arbetet man befinner sig. Köra på ordentligt när det känns rätt men också ta det lugnare när hästen säger till. Och ett väl avvägt upplägg på träningarna med gott om omväxling.


Idag finns det så goda ridmöjligheter även i mörkaste vintern med alla ridhus som poppar upp överallt. Men jag har samtidigt full förståelse för att den som har sin häst långt ute på landet måste göra en längre ridpaus eftersom det är rätt så omöjligt att ge hästen ett bra arbete när det är som kallast och svårast att rida utomhus. 


För min egen del är jag som sagt mer än redo att köra igång med vårens träningar. Uffe börjar komma på ojämna torsdagar igen. Då rider vi instruktörer på våra egna och ridskolans hästar och sen kommer det också flera ekipage utifrån. Dessa träningar är oftast mellan tio och ett beroende på antal ryttare och det går alltid bra att komma och sitta på läktaren om man vill tjuvkika. För den som har egen häst och vill vara med så kan man läsa mera här!


Sedan tränar jag också för Jill på tisdagar och vissa tisdagkvällar blir det WE träningar på Kulla Vreta för Charlotta. 

Så jag kommer nog att få svettas vad tiden lider. 


Jag klickar mig in på tävlingsdatabasen varenda dag för att se vilka tävlingar som fått ut sina propositioner och för att inte missa att anmäla. Ni kommer väl ihåg när jag skulle anmäla till en tävling i Stockholmsområdet i höstas? Klassen blev full på trettioåtta sekunder och jag kom långt ner på reservlistan eftersom bredbandsuppkopplingen här på landet inte är tillräckligt snabb. 


I år ska jag fortsätta träna mitt "avtryckarfinger" så jag kan pricka in åtminstone ett par tävlingar inom trettioåtta sekunder. Ni får hålla tummarna!


Att hålla reda på anmälningsdatum och tävlingstermin ingår i rollen som hästägare och tävlingsryttare. Så är man ovan vid systemet så rekommenderar jag att man tar sig in på tävlingsdatabasen och övar sig i att söka tävlingar och läser på hur man anmäler sig. För när det väl gäller så bör man vara snabb. I alla fall om det är dressyr man vill rida :)


Hoppas ni alla känner er taggade inför att få träna och kanske tävla under 2013. Tänkte påminna en sista gång om att klubben håller Kick Off möte för ryttare med egen häst och för träningselever som ska rida i lag under våren. Har ni inte anmält ännu? Läs mer här! 

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards