Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 5 mars 2013

Av Ulrika Pernler - 5 mars 2013 18:08

Hej! Det här med att få ha hästar som jobb! Finns inget bättre!


Fast gränserna mellan jobb och fritid flyter ofta ihop med varandra i ett stall. Det kan vara svårt att hålla isär när man har sin häst uppstallad på jobbet. Det syns ju ingen skillnad på mig som person om jag är där på min arbetstid eller inte. Därför blir det allt som oftast så att man svarar på några frågor, skriver upp en tid för igenridning eller tar ett telefonsamtal trots att man egentligen har ledigt och kommit för att rida sin häst. 


Det är oftast okej. Fast när någon vill boka igenridningstid när de träffar mig på affären eller på bion. Då tycker jag att jag har rätt att säga nej, det passar inte nu. Jag tror att ni förstår :)


Jag har jobbat i stall mer eller mindre sedan jag gick sista åren i gymnasiet. Först på helger och kvällar och sedan i huvudsak. Stått i ridhus och haft lektion sedan jag var sjutton men också gjort de stora tunga bitarna med att hålla rent i stall och sköta om hästar. Jag har utbildat mig under tidens gång. PRIK 1, RIK 0. RIK 1, Hästskötare, Tränare, Domare och så vidare. Utbildningar fyller på energin och entusiasmen för jobbet. 


Det gör ridningen också! Att rida själv, träna och få nya idéer och hitta nya vägar och sätt att tänka är det som får mig att tycka det är lika roligt varje gång jag får ställa mig i mitten och ta mig an ett gäng glada ryttare och hästar. 


Ni har kanske hört uttrycket: 

”Ju mer man rider och lär sig om hästar desto mer förstår man hur lite man faktiskt kan! ”

Det är så sant! Jag upplever att jag blir mer och mer ödmjuk inför hästar och ridkonst ju längre tiden går.

Jag kommer aldrig, aldrig att lära mig allt. Men jag kommer att lära mig mer och förstå mer och kanske förstå att jag inte förstått tidigare.

 

Hästar är fantstiska lärare!

 

Jag är mitt i en rolig vecka! I torsdags och fredags tränade jag själv och höll lektion för andra. I lördags packade jag hinder, häst och hästskötare och for iväg för att hålla clinic om Working Equitation. Det var riktigt kul! Nu är det så många ridskolor som börjat introducera WE i sin verksamhet. Jag har varit runt bland flera av Uppsalas ridskolor men också i Dalarna, Sundsvall, Stockholm och Västerås bland annat. Om några år kanske WE är lika vanligt som hoppning och dressyr i ridskolornas koncept. Hoppas det! Jag hörde att någon förutspått att WE kommer vara den tredje största ridsportgrenen inom några år. Spännande!

 




På söndagen dömde jag klubbdressyr hemma hos oss. Femtiofem starter var det denna gång! Så Linda fick rycka in och döma den första klassen för annars hade nog alla mina hjärnceller tagit ledigt. 


 


På måndagen reste jag till Strömsholm. Denna gång för att bisitta vid deras kvällstävlingar. Det betyder att man sitter bredvid som skrivare eller att man bara iaktar. Det är viktigt att lägga tid på detta för att bli en bättre domare. Sätta sig in i hur andra tänker och dömer. Jämföra och tänka om och lära sig. Det var också roligt! Men jag kände hur förkylningen som legat på lur sedan slutet på förra veckan började ta överhanden. Så förfriskningarna på bilden fick blandas ut med alvedon. 


 


I morse fick det bli en skogstur till häst. Han är säker på fötterna min lilla "Lus" så isen bekymrade inte. Och hästarna som busade i hagen som vi red förbi bekymrade inte heller mer än att han ruskade på sitt huvud så den långa vita manen fladdrade i vinden. Det var lite råkallt men luften var klar. Sedan gick jag hem och lade mig. Kände att jag var helt och håller slut poch släppte äntligen ut  förkylningen och sov till eftermiddagen.


 


Jag har faktiskt tid till att vara sjuk imorgon också! Så det ska jag vara och så ska jag jobba litegrand :) 

Men sedan har jag planerat att vara frisk igen. Torsdag och fredag är det lektioner för elever och på lördag reser jag tillbaka till Strömsholm för Domarfortbildning. På söndagen besöker jag ett ridhus i närheten där ett gäng ryttare och hästar provade på WE för några veckor sedan. De är taggade och nu kör vi igen och denna gång dubbelt så många och två grupper. Jag är redo! 


 



Och snart, alldeles snart börjar tävlingssäsongen. Jag längtar! 

Nu ska jag slå upp sidan 32 i den bok jag läser för att lära mig mer. 

Sen kan jag lära er, och ni kan lära mig och hästarna kan lära oss!


   

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards