Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 24 mars 2013

Av Ulrika Pernler - 24 mars 2013 20:21

Hej! Det är alltid, alltid nödvändigt att tänka säkert när man handskas med hästar. De är stora djur förstås. Men ännu viktigare att tänka på är att hästar är flyktdjur- bytesdjur. Så precis som en liten hare tar till flykten så gör även en häst det när den blir trängd. Skillnaden är dock si så där femhundra till sexhundra kilo. 


Man måste alltid vara närvarande när man handskas med hästar. Med det menar jag att man ska ha sin koncentration på hästen och inte gå och prata med någon annan medan man leder sin häst eller som man kan se ryttare som till och med sitter i sadeln med en mobiltelefon i handen. Det där med mobiltelefoner och att använda dem till häst har varit uppe till stora diskussioner i olika medier för tillfället. Själv tycker jag att man absolut undviker att använda mobilen när man rider. Men det är bra att ha den med ifall det skulle hända något till exempel vid en uteritt. 


Vissa situationer kan bli mycket farliga om man saknar närvaro. Som att gå ut i en hästhage med en flock hästar för att fånga och ta med sig en av dem, eller när man lastar hästen på transport eller då man utsätter hästen för nya miljöer.


Det är inte bara i en flyktsituation man har nytta av närvaron. Även i de små vardagliga situationerna är den nödvändig. 


Som det första mötet med hästen i stallet innan man ska rida. Att ta sig tid att få kontakt, borsta och ta det lugnt. Det gör skillnad!


Själv tappade jag närvaron under bara ett ögonblick i höstas. Jag höll i Rolle som stod klar i boxen med grimma och täcke och i vanlig ordning var ivrig att få gå ut. Rolle som alltid hade för vana att ta ett par danssteg där stallgången svänger till vänster och sedan det lilla morgonskuttet precis utanför dörren. Jag kunde honom utan och innan. Den här gången höll min mamma på att göra i ordning hinkarna med kraftfoder och jag vred på huvudet för att säga något till henne. Rolle som hade myror i brallorna och var på sitt vanliga spelevinkhumör gjorde ett snabbt utfall och bet i luften. Det var bara det att mitt pekfinger var där också... Han släppte direkt när han kände motståndet men det är bra kraft i ett par hästkäkar. Det gjorde riktigt ont och blev ett fult djupt sår, besök på sjukhuset och lång tid för läkning. 


Jag ska erkänna att det fåtal gånger som jag kommit i kläm i samband med hästhantering så är det för att jag har saknat den fulla närvaron. Det har blivit några bett, trampade tår och en gång en riktigt hård smäll då en häst fick en plötsligt panikattack vid vaccinering. 


Närvaro! Kom ihåg det ordet. För kan man hantera sin häst med närvaro så kommer man  förutom säkerhet också vinna en fin kontakt med hästarna på köpet.

 

 

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards