Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 8 april 2013

Av Ulrika Pernler - 8 april 2013 14:46

Hej! Dagens inlägg är dressyrmimik. Med risk för att bli anmäld... Men det kan det vara värt! Jag känner att det är hög tid att ta upp detta ämne med tanke på att dressyrtävlingarna nu drar igång på allvar. 


Alla känner väl till begreppet "le mot domaren" men få kan utöva detsamma. Vad jag tror är att vi ryttare behöver lägga långt mer tid på övning. Minst lika mycket övning på att le som vi lägger på att rida rakt upp på medellinjen och göra en snygg halt... eller det behöver vi kanske också bli lite bättre på att öva...


I vilket fall så tycker jag själv att det är stört omöjligt att genomföra ett program leendes utan att se ut som man lider av svår förstoppning. Jag önskar att jag var lite bättre på att dölja mina plågor... 


En som är oförskämt vältränad på att le är Sara H. Hon limmar på sitt leende så fort hon gör entré och sen sitter det hela ritten. Den kvinnan kan aldrig ha varit täppt i näsan! För där har vi också ett problem, en täppt näsa och en stängd leende mun kan döda vem som helst under ett fem minuters dressyrprogram. 


 


Lyckligtvis har jag hittat en bild på Sara där hon ser lite ansträngd ut. Visserligen bara på framridningen. Men den visar ändå att även hon är människa. Eller var det mån tro en lättare förkylning på gång där?


 


Så till själva leendet som bör vara inom ramen för att man ska behålla sin värdighet. På bilden nedan tycker jag att Birgitta gick aningen över gränsen. 


 


Detsamma med Lisa, även om jag är lite avundsjuk på deras mungipor. 


 



Dressyr är ju en seriös sport med seriösa utövare. Så mimiken bör ligga inom gränsen för vad som är lagom kul På bilden nedan är det bättre Lisa, även om du behöver öva lite på det naturliga! 

 


Om minerna blir för abstrakta så kan det hända att domaren tappar fokus på ekipaget och istället funderar på om hon/ han bör ta skydd i hinderboden. Det gäller verkligen att undvika att se  skrämmande ut! Några exempel nedan. OBS! Varning för otäcka bilder om ni är känsliga. 


 


 


 


Ja, alltså summan av ovanstående; ta er tid framför spegeln att öva på en bra min inför kommande tävlingar. Om ni ofta har en täppt näsa likt mig själv kan ni ju öva minen som Jenny gör här nedanför. Vissla och låtsas som det regnar då går det bra att med jämna mellanrum dra in lite luft genom munnen.


Lycka till på vårens tävlingar! 


 



Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards