Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 11 april 2013

Av Ulrika Pernler - 11 april 2013 15:20

 


Hej! Vid påskkursen som jag hade för någon vecka sedan pratade vi lite om vad man kan göra för att behålla inspiration och känna glädje i sin ridning. En viktig ingrediens för mig som rider varje dag är att träna regelbundet. Träning för mig är många saker. Ett sätt att få en avstämning av att jag är på rätt spår med min häst. Att få regelbunden hjälp med att hitta nya vägar för att komma vidare. Hjälp med de små detaljerna som gör den stora skillnaden. Jag vidhåller att det oftast är det enkla som är det svåra och ibland behöver man bara hjälp att göra de där väldigt små förändringarna för att nå resultat. Träning kan också vara en slags "hemläxa" och jag tycker att vi ryttare har ett eget ansvar i att ta till oss kritiken från våra tränare och göra förändringarna. Det är riktigt roligt att komma till nästa träning och visa att man tagit saker och ting på allvar. Det kan var så litet som att man vrider om den där handen eller visar att man övat på att hålla blicken framåt. 


Så att träna ger inspiration. Inte bara till ridningen faktiskt utan även när man själv håller lektion för sina egna elever.


Den här veckan red jag som jag brukar en dressyrträning på tisdagen för Jill Sandström Leppänen som är Grand Prix ryttare och på torsdagen (idag) för Ulf Lind (tålmodig och fantastiskt duktig dressyrtränare) som ni har hört talas om en del tidigare i den här bloggen :) För mig fungerar kombinationen av dessa två tränare utmärkt. De följer i stort sett samma system men skiljer sig åt i en del detaljer. Men jag har ridit så länge att jag bara tycker det kan vara intressant att prova olika vägar till samma mål. 


På söndag ska jag och Lusen starta en Medelsvår C dressyr vilket blir hans tredje i ordningen och hans åttonde dressyrstart totalt så det känns toppen att ha fått den här hjälpen i veckan. Han har känts riktigt fin så nu gäller det bara att hålla formen på topp fram till söndagen. 


För alla hästar är det viktigt med omväxling i arbetet. Både vad det gäller det man gör, vilken miljö man är i och att få gå på olika underlag. Därför är det så skönt att vintern börjar lida mot sitt slut så man slipper sitta inne och harva i ridhuset så mycket. Kenneth (som sköter vår anläggning) har suttit på hoppbanan och harvat sönder is och snö hela veckan så nu ska bara solen få göra sitt så är banan snart i bästa skick. 


Men även om man är bunden till att rida en hel del inne just nu så kan man variera sig. Med tanke på att jag hade dressyrträningarna inbokade till tisdag och söndag så startade vi upp veckan med ett pass hoppning i måndags. Lusen älskar att hoppa och själv tycker jag det är roligt så länge bommarna ligger kvar i hållarna. Det är så fruktansvärt jobbigt att sitta  av och bygga upp rivna hinder i min ålder. Denna gången stannade bommarna kvar där de skulle vara så allt föll väl ut. Hoppning är lösgörande i sig och fin omväxling.


Tisdagen var det träning som sagt. Vi nötte vidare på skolorna öppna och sluta där jag måste jobba med att behålla steglängd och den lugna takten. Inte helt lätt när man sitter på en Lusitano som rastypiskt har en lite snabbare fotförflyttning. Men jag tycker vi har rätt så bra koll på det hela nu. Så länge piloten (jag) har koncentrationen i behåll. I galopparbetet är det långa, runda och vägvinnande språng som gäller även i ökningarna där Lusen helst sätter i väg som nån hade tänt en raket i baken. Han kan verkligen axa från noll till hundra på en sekund. Men sånt imponerar inte helt på dressyrdomarna. Om jag bara låter honom kontrollerat växa i sprången så blir det jättebra där också. Till sist lite skojigt arbete med galoppiruetter och passage med övergångar till piaff. Arbete som stärker och som kräver att jag är helt tajmad och rider rätt. 


På onsdagen blev det en lång skrittur. Skritt lösgör väldigt bra eftersom hästarna rör sig genom hela kroppen. Så efter ett riktigt arbetspass är det välgörande med väl riden skritt. 


Idag kom Uffe som vanligt och jag red tillsammans med Therese och Felize. Det är bra för oss att rida samtidigt för våra hästar är lite likadana trots att de är helt olika i ras och storlek. Båda hästarna har bra lydnad och lätt för rörelser men kan bli korta och snabba i gången om man inte rider takten ordentligt. Därför kan vi öva på ungefär samma saker. Det underlättar för tränaren också!


Vi började med en lösgörande övning för samsidiga innerhjälper och rätt viktfördelning där hästen skulle ta mer vikt på yttre benparet på böjda spår i trav och galopp. Det gav riktigt bra resultat. Sedan var det hörnpasseringar och skolor som också kändes fina och jag fick understruket på att jag tänker rätt med slutorna som inte är riktigt helt befästa enligt mitt system ännu. Men snart så! 


Därefter red vi galoppslutor med byten och sedan ökningar i galopp och trav. Idag fick Lusen och jag till så fina längningar i traven. Hoppas ,hoppas vi förmår att visa upp dem så på söndag. 

 

"Picadors" Lena var på besök idag och hade läktarplats. Det är så roligt att få träffa henne även nu när Picador inte finns här längre. Lena håller igång sin ridning genom en medryttarhäst och för henne är det inspiration i ridvardagen att komma och titta på träningarna. Jag gillar också att titta på när andra rider. Man lär sig så mycket och kan också omsätta det tränaren säger genom att titta på resultatet som ryttare och häst får efter instruktionen. 


I morgon blir det ännu en lång skrittur och på lördag tänkte jag rida working Equitation vilket jag tycker är bra uppladdning inför söndagen. Lusen tycker det är roligt och samtidigt blir han helt genomriden.

 

På söndag blir det till en början en helt vanlig dag för Lusen. Jag startar inte förrän efter fem så han kan vara ute i hagen som vanligt. Ni får hålla tummarna hårt för att han inte ska bli för sugen på att rulla sig i leran. Själv ska jag döma en dressyrklass på förmiddagen så det blir en tidigt morgon och sedan tänkte jag hinna hem och svida om innan jag åker till stallet och förbereder min häst. 

 

Vi ses!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards