Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 6 maj 2013

Sandpinad

Av Ulrika Pernler - 6 maj 2013 16:46

Hej! Igår var båda våra dressyrlag i division II och red andra omgången. Det var Björklinge Ryttarförening som arrangerade tävlingen och lyckligtvis för oss så hölls den vid Jällaskolans anläggning. Det betyder ungefär två minuters resa för oss som står på UPK och kanske tre minuters resa för Anna som står på Åby, fem minuters resa för Emilie som står på Eke och sju minuters resa för Birgitta som bor i Rasbo. Så sammanlagt så reste båda lagen i tjugotre minuter med sina hästar. Eller om jag ska erkänna det så spräckte Emilie resplanen för hon red till tävlingen. Det tog henne tjugo minuter.


Det blåste en hel del över de öppna fälten vid Jälla. För den som aldrig upplevt en riktig sandstorm så kan jag tala om precis hur det är efter att som lagledare stått ute och tittat på när sex av våra ekipage red fram och dessutom ridit fram själv. Mina kläder, mina skor, mitt ansikte och mitt hår hade en enhetlig gul sandton när jag kom hem .Riktigt klädsamt om det inte varit för de röda ögonen. Men det var klart väder, ingen snö, inget hagel, inget regn! Däremot har jag ont i halsen idag. Skulle tro att jag har slipat ner halsmandlarna några millimeter. 


Alla våra lagryttare valde att endast rida lagklass så det blev en lagom lång dag då laget startade vid elvatiden och sista ryttaren hade ridit vid fem. Prisutdelning till runt halvsex och sedan bar det av hemåt. 


Hur det gick för oss alla skriver jag mer om i tävlingsrapporten på hemsidan. Men individuella placeringar blev det för Emilie och Onina samt Gabbi och Skywalker. 


Det var precis lika spännande denna omgång. Lagen hoppade hit och dit i resultatlistan allt eftersom klassen gick. Lag 1 som var tvåa i förra omgången slogs till slut med Uppsala Dressyrsällskaps lag 2 om tredjeplatsen för dagen. Men efter att sista ryttarens poäng var räknade så fick vi se oss slagna med 0.001% Ja ni läste rätt. En tusendels procent! Jag har aldrig varit med om något liknande :) 


Så lag 1 slutade på fjärde plats denna gång vilket gör att vi ligger trea totalt inför omgång tre som rids i Lurbo om två veckor. 


Dagens behållning borde dock ha varit den lätt förvirrade mannen som kom upp på läktaren och frågade mig vad personen som red på banan hette. Jag svarade och han frågade om jag var riktigt säker. Jodå, jag visste vem det var. Äsch då, svarade han. Jag kom för att titta på min fru. Men alla ekipagen ser ju likadana ut. Så stegade han ut för att leta efter något igenkännande tecken hos något av de andra fyrtio ekipagen på tävlingsplatsen. Hoppas han hittade frugan! 


Det påminner mig om den pappan i vår klubb som en gång filmade fel barn på hopptävlingen. Det fick han nog höra när familjen kom hem och hade slagit sig ner i soffan för att gemensamt titta på filmen...

 

Nedan: Elvira och Goliath

Lisa och Viking

Birgitta och Poli Oreo

Anna och La Crewell E

Gabbi och Skywalker

Emilie och Onina

Ulrika och Unico


             

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards