Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 17 maj 2013

Pensionsdags

Av Ulrika Pernler - 17 maj 2013 09:37

Hej! Igår anlände en ny häst till stallet. Han heter Wincent E, är runt 165 cm i manken och är född 2006. Namnet till trots så är han inte släkt med våra övriga ”E” hästar. Wincent får bo i vårt isoleringsstall tillsammans med Clover under ett tag framöver. Efter långa resor tillsammans med andra hästar finns det alltid en liten risk för att hästen fångar upp en förkylning eller annat virus. Jag lyckades trots allt knäppa en dålig mobilbild lite snett nerifrån så att ni skulle få se honom. Jag lovar att han inte har ett två meter långt huvud och en gigantisk näsa. Det ser bara ut så. Det får bli nya bilder från hagen någon dag framöver istället. 

   

 

Clover har fått flytta tillbaka till isoleringsstallet för att hålla Wincent sällskap. Men också för att vi beslutat oss för att sälja honom. Han har själv bett om det genom att visa oss att han inte är nöjd i en miljö med mycket människor, liv och rörelse. Då blir han orolig och osäker. Ute i isoleringstallet där det är lugn och ro så blir han en helt annan häst. Vi hoppas hitta någon som vill ha en fin ponny att tävla på. Clover älskar ju att hoppa och vill säkert komma ut på lite tävlingar tillsammans med sin alldeles egna ryttare. 

   

 

Det blir några förändringar i stallet framöver. Det passar bra att göra dessa inför sommaren. Både att sälja hästar när lektionsverksamheten tar sommaruppehåll och att få in nya hästar då vi har gott om tid att utbilda och skola in dem inför hösten. 


En pensionär får vi också till sommaren. Vår fina C-ponny Monarch som i år har gjort sitt sextonde år som ridskolehäst ska få gå i pension. Monarch har haft en lång och fantastisk karriär hos oss. Han kom som femåring och idag är han tjugoett år. Fortfarande kärnfrisk och glad. Jag tror inte det går att räkna alla dem som fått starta sin ”tävlingskarriär” på hans trygga rygg. Han har tävlat LA i både hoppning och dressyr och ingått i otaliga laguppställningar upp till division ett. När en häst har jobbat så länge på ridskolan så är naturligtvis rutinerna djupt rotade i kroppen och ibland kan det vara svårt för en häst att ställa om sig till ett nytt liv. Men vi är säkra på att Monarch är en bra kandidat för pension. 

   


Zohar står tyvärr skadad igen. Efter höstens och vinterns långa konvalecens på grund av en senskada så kom han igång och började jobba i verksamheten igen. Superkul tyckte båda han och vi. Så en morgon stod han med svullet ben igen och det visade sig att han förmodligen fått en spark eller slagit i på något annat sätt och fått en ny senskada samt ett överben. Så nu blir det tyvärr vila igen för honom. Förhoppningsvis kan han i alla fall gå med de andra hästarna ute på bete så blir det inte så trist att vara ifrån jobbet. 


Ja, lite mer om hästarna kan ni läsa på hemsidan. Några nya ponnyer på ingång och så vidare. Annons på Monarch och Clover finns på vår hemsida www.uppsalaponnyklubb.se

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards