Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 19 maj 2013

Stämma

Av Ulrika Pernler - 19 maj 2013 22:00

 

Hej! Den här helgen har  Svenska Ridsporförbundet hållit årsstämma här i Uppsala. Årsstämman brukar flytta runt och det var ett bra tag sen den var här i närheten- Så Gabbi och jag passade på att gå för Uppsala Ponnyklubbs räkning. Alla ni som är medlemmar i UPK är också medlemmar i SvRF. En stor del av medlemsavgiften ni betalar varje år går till vårt Ridsportförbund. 


I år var det många viktiga frågor som skulle tas upp. Bland annat den stora organisationsutredningen. Kortfattat kan jag beskriva en årstämma som en ganska lång, lite tråkig men samtidigt intressant och viktig tillställning. Dessutom är det ju roligt att träffa på allt folk man känner men inte träffar eftersom de bor utspritt i Sveriges alla hörn.


Det kändes lyxigt att åka bil i fem minuter och sedan gå upp för en backe vid Ultuna och in genom ett par dörrar och så var vi framme. Förra gången jag var på stämma var det flygplan som gällde. 


Upplänningarna slog sig ner lite tillsammans i vänstra nedre mitten bänkraden i aulan. Då förstår ni precis var vi satt! Vi hade fått hemskickat årsmöteshandlingar och en hög med andra papper som Gabbi och jag hade läst på i förväg. På plats tilldelades vi namnlappar, fyra stora röda röstlappar som representerade alla våra medlemmar i  klubben och en röstdosa ifall det skulle bli sluten omröstning. Gabbi snodde dosan och jag fick ta lapparna. 

 

   



Själva mötet inleddes med ett tal som anknöt till Häst-Uppsala och hölls av Upplands Ridsportförbunds ordförande Gudrun Ahl. Ulla Andersson från Tierp som de flesta av er säkert känner igen som överdomaren ni möter på tävlingsplatsen  och Gudrun fick också ta emot blommor och förtjänstmedaljer för sitt gedigna jobb för ridsporten. 


Sen drog mötet igång på allvar och vi började beta av dagordningen. Jag hade laddat upp med cola och pennor som fungerade och lite godis förstås. De som inte var på plats kunde följa hela mötet via SvRF:s hemsida samt ridsport TV. 


Förmiddagen ägnades bland annat åt organisationsutredningen och jag tycker att vi fick en del förklaringar på de lite invecklade skrivna ord som finns i den skrift som delats ut inför stämman. Det gjordes en del anföranden och yrkanden och annat prat i talarstolen. Vår eget distrikt var flitiga besökare där. Så det var inget sovande på den vänstra nedre mitten bänkraden i aulan! 


Så blev det lunch. Vi fick gå ungefär hundra meter i den underbara solen till lunchen och hundra meter tillbaka igen. Det var lördagens utomhusvistelse... Lyckligtvis bjöds det på ris och kycklinggryta och det fanns mer choklad att köpa dessutom. 


Eftermiddagen fortsatte med motioner. Det är skrivelser som distrikt och föreningar gjort till SvRF med  önskan om förändringar och förbättringar och liknande. Så röstade det. I vissa fall räckte det med att stämman ropade JA! Ibland fick vi hålla upp våra röstlappar och rätt så ofta fick  vi använda röstdosan. Eller rättare sagt så fick Gabbi använda den. Det var liksom inte läge att fråga om det inte var min tur att trycka på knappen. Jag såg ju hur roligt hon tyckte det var. 


Men så plötsligt hände det! Jag fick trycka en gång på knappen och rösta för UPK! Bara en gång. Men ändå. Det var så roligt! 


I slutet av dagen skulle det väljas in personer i styrelse och sektioner. Valberedningen hade nominerat och sedan fick föreningarna själva nominera och till slut röstade vi. 


Gabbi var nominerad och blev invald i sektionen för Ridskolor och anläggningar. Det blir ett spännande och roligt arbete för henne då hon är både insatt och har ett stort intresse för detta. Fyra år framåt ska hon sitta i den sektionen till att börja med. 


Vid kvart över sju så avtackade man de avgående styrelse och sektionsmedlemmarna. Sedan var det dags att åka hem. 


Roligt och intressant som sagt. Hade kanske önskat att se fler ansikten från Uppland nu när vi hade chansen att gå på stämma i hemstaden. Men kanske sparade de sina röster till  ”mellon” på kvällen :)

 

Idag har det varit hopptävllingar på hemmaplan. Vårt division III lag för häst som vann första omgången, var ett av två lag till omhoppning idag. Laget slutade på en andraplats efter omhoppningen och ligger på delad första plats nu om jag räknat rätt. Många fina rundor och massor av rosetter blev det. Jag skriver mer om detta i tävlingsrapporten i början av veckan! Ville bara säga Bra jobbat! 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards