Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 7 juni 2013

Av Ulrika Pernler - 7 juni 2013 15:37

Hej! Det är något speciellt med sommar och sista veckan på ridskolans vårtermin ändå. Barnen vill rida barbacka, rida ut i skogen eller leka lekar till häst. Och hästarna är gärna med! 


Det är så härligt att se ett led med ponnys och barn på väg mot stigarna i skogen. Gräset på sidan av stigarna har växt sig högt. Då och då drar nån ponny ner huvudet och tar sig en stor tugga med saftigt gräs. Det har hänt att barn åkt rutschkana på en hästhals.  Jag har hört att hästar har näst intill lika bra luktsinne som en hund och det måste vara väldigt frestande för en kurrande hästmage att formligen vandra runt i den bästa av alla maträtter för en häst.


De vuxna är något försiktigare i sina önskningar men några smärre utmaningar har vi ändå lyckats få till. Efter lektionen är det tradition med fika bestående av hembakt och kaffe. Eller saft för mig eftersom jag inte har börjat dricka kaffe ännu. Men man ska aldrig säga aldrig.


Som vanligt är jag överraskad av att sommaren redan är här. Jag är så sugen på att ta med kameran en morgon och ta lite bilder på hästar som sover, äter och lever ute. Det är sommar! Jag ska ta mig tid i helgen och sedan får ni ta del av hästarnas favorit av årstider. 


Direkt på torsdag tar ridskolans sommaraktiviteter vid. Det finns massor av olika valmöjligheter och något för alla. Var och en av hästarna får dessutom sin välförtjänta sommarvila. 


En populär aktivitet under utessäsongen är våra Pay and Jump, träningstävlingar i  hoppning. Vi brukar köra mellan tio och femton tillfällen på ett år och de flesta när det är ridbart utomhus. Igår på nationaldagen hade vi runt sjuttiofemstarter i vackert väder. 

 

Emma Rolander skickade över några bilder som hon hade tagit så jag passar på att lägga ut dem  här. Bilder är alltid roligt. Tack Emma!



                                         

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards