Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 22 juli 2013

Av Ulrika Pernler - 22 juli 2013 19:55

Hej! Jag har kommit på en fördel med att ha en vit häst. Det är förmodligen den enda fördelen så jag värderar den högt. Sommarens flygfän verkar mindre benägna att äta av vita hästar än de som är mörkare som bruna eller svarta. Det är min egen iaktagelse så jag kan inte svära på att den stämmer.  

 

 

Så här års är annars bromsarna riktigt hungriga och vi hästägare kliar oss i huvudet i vår kamp att bespara våra hästar lidandet av alla dessa flygfän. Det finns en hel massa olika insektssprayer på marknaden som sägs skydda hästen mot odjuren. Frågan är bara hur nyttiga de är egentligen.

 

På en av de vanligaste flugsprayerna, en stor svart flaska, kan man läsa i det finstilta på etiketten; Får absolut inte användas i närheten av akvarium! Jag har länge funderat vad den egentliga meningen är? Men då jag inte lyckats lista ut det så har jag istället valt att alltid uppehålla mig och min häst en bra bit från närmsta akvarium vid användandet.

 

En gång var jag med om att en häst i ett stall blev insmord med diesel mot flugor...Efter tips från en hästkarl. Förmodligen hade han blandat ihop något gammalt motortips med ett gammalt hästtips.  Det stankt något förskräckligt och jag tror i och för sig att hästen fick vara ifred från både flugor, människor och andra hästar så länge lukten satt i. Men det är verkligen inget jag rekommenderar. 

 

När jag var yngre så tillverkade vi vårt eget flugmedel för att behandla våra ponnys med på sommaren. Receptet var mycket enkelt. För den som inte har möjlighet till användande av köpta medel långt ifrån akvarium så kommer här: Veckans tips. 


Hästtjejens Eget Flyg-och-far-din-gamla-broms-medel. 


Du behöver:

En tiolitershink i trevlig färg, till exempel blå. 

 

 

Tillräckligt mycket vatten för att fylla den blåa hinken. (Finns i de flesta vattenkranar)

 

 

Samt stora mängder av vitlök. 

 



Ställ hinken på golvet.

Fyll på med vattnet.

Ta fram en vitlökspress och börja pressa.

Ju mer vitlök desto mindre flygfän, så fortsätt pressa. 

Pressa lite till.

Sluta inte pressa för tidigt. 


När du till sist pressat klart så ställ hinken att dra åt sig lukten över natten.

...och över dagen...

...och över natten igen...


 


...och så! 

Sila bort vitlöksbitarna och voilá så har du ditt eget illaluktande vitlöksvatten. 


Ta en svamp och stryk ut rejält med Flyg-och-far-din-gamla-broms-medel över hela hästen. Detta blir garanterat en stinkbomb som skrämmer bort det mesta.

 

 

 

Det var några år sedan jag gjorde hemmagjort flugmedel sist så jag kommer inte ihåg exakt hur mycket färre broms som hästarna behövde stå ut med. Men jag kan garantera att jag aldrig såg till en enda vampyr under någon av alla mina ridturer. Så någon nytta hade det ändå!

 

 

 

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards