Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 7 augusti 2013

Av Ulrika Pernler - 7 augusti 2013 23:17



 


Hej! Det har varit några arbetsamma men roliga veckor med dressyrläger och nu i veckan läger med våra jätteduktiga träningselever och elever med egen häst. Nu återstår endast veckoslutet och på måndag börjar höstterminen på ridskolan. Det ska bli så roligt att träffa alla elever igen och komma igång med lektionerna.


Men innan vi startar upp på måndag så ska vi ta oss iväg på konferens. Gabbi, Therese, Erica, Lisa och så jag. Denna gången blir det Sparreholms slott som vi gästar. Förra året var vi på Härjarö och levde vildmarksliv så denna gången känns det bra med lite mer ordnade förhållanden. Umdrar bara vilken av mina aftonklänningar jag ska packa ner... Skämt åsido, det är otroligt värdefullt för oss att hinna sitta ner och planera verksamheten på ridskolan tillsammans. Vår strävan är ju att hela tiden utveckla vårt koncept så vi utvärderar, spånar idéer och går igenom alla våra dokument och ser om vi vill göra förändringar.


Vi ska såklart ha en hemlig aktivitet också. Jag hoppas det finns möjlighet att koppla upp sig mot internet på slottet för i så fall ska jag uppdatera er därifrån. Men jag kan säga som så att jag tror att jag kan ha en liten fördel gentemot de andra. Men vi får väl se, jag vet ju att alla de andra är riktiga tävlingsmänniskor de också.


Det finns en annan bra sak med att få åka till Sparreholm också och det är att jag kan gå runt där och reka platsen i lugn och ro inför att jag ska tillbaka dit och tävla i början av september. Det kanske också ger mig en fördel tänker jag att jag vet var t ex toaletten ligger och inte går vilse på väg till cafeterian.


Ordning och reda är viktiga saker på tävlingsplatsen! Då menar jag inte bara häst och utrustning utan också insidan på mitt huvud. Det är inte bra när det händer för många oförutsedda händelser. Man ska förbereda för det mesta för det kommer ändå överraskningar.


Jag har till exempel alltid med mig två av de flesta av de saker jag packar ner. Inte sadeln då men träns, stövlar, grimma och sådana saker som har en benägenhet att gå sönder när det inte passar sig.


Men även om man gör vad man kan för att täcka upp för eventuella händelser  på tävlingsplatserna så kan det hända ändå. En gång skulle jag bara titta till min häst i transporten och så blåste dörren igen när jag var därinne. Naturligtvis så hade vi tagit bort det lilla snöret som man kunde dra i för att öppna dörren inifrån eftersom min häst hade en benägenhet att öppna dörren så fort man kom ut på en större väg. Jag antar att han gillade att känna vinden i pannluggen. Jag kunde inte öppna i vilket fall och parkeringen var helt tom på folk. Så det blev bara att stå där och vänta tills jag hörde röster närma sig. Sedan började jag banka och ropa för att bli utsläppt. Det tog en stund innan någon fattade vad det var som lät och det var rätt så pinsamt...


En annan gång så hade jag helt räknat fel på tiden och fick slänga på sadeln och rida rätt in på banan i ett LA program. Jag red en halvblodshingst som var så där härligt ”hingsttrög” och det var nog en av de mest förskräckliga uppvisningar jag presterat. Envis som synden red jag hela programmet. Det var riktigt svårt att klämma fram det där leendet vid den sista halten. Men felet  var ju mitt och inte hästens. Så nu för tiden är jag väldigt noga med att vara ute i tid. Dessutom är ju fasta starttider en välsignelse. Om det inte är den där helgen när man ställer om klockan och glömmer att göra det förstås...


Förberedd är ett viktigt ord för mig när det gäller att prestera sitt bästa!





Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards