Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 22 september 2013

Av Ulrika Pernler - 22 september 2013 15:26

Hej! Samtliga hästar i stallet är fortfarande feberfria och igår fick vi provsvaren på de odlingar som togs i veckan. Jag lade ut nedanstående meddelande på UPK:s facebooksida igår och så idag kom jag på att kanske inte alla är med i facebook. Kan det vara så? ;) Så jag lägger ut en liten skärmdump här också då jag vet att feber och smittor på häst brukar väcka mycket intresse (och ska göra det!). Men rätt fakta genom direktinformation är alltid bäst och mest sann. 


 


Så kan jag ju få passa på i mitt predikande för att få alla som träffar hästar att ta ansvar när det gäller smittor och spridning av dessa. 


Dels har vi ju ett antal smittor som går under benämningen Anmälningspliktiga sjukdomar. Man är som djurägare skyldig att anmäla misstanke om sjukdom till sin veterinär eller distriktsveterinären som i sin tur rapporterar in till Jordbruksverket och till Länsstyrelsen. 

Var någonstans man misstänker eller har konstaterat sjukdomsutbrott kan man läsa på https://www.travsport.se/smittoinfo/ . Man kan lära sig mer om smittor på www.sva.se


Det finns dessutom massor av varianter på virus och infektionssjukdomar som inte är anmälningspliktiga men likväl måste vi djurägare ta vårt ansvar och isolera sjuka stallar. 

I ett ”sjukt stall” så ingår samtliga hästar oavsett om det bara är en eller två eller tre av tjugo som har visat symptom eller inte och jag tror det är där det finns en massa olika missuppfattningar. 


Om en häst i stallet har feber, hosta, snor eller annat onormalt så bör alla hästar tempas under en vecka framåt oavsett om de verkar pigga eller inte. Man bör också hålla sig hemma. Sätt upp lappar på stalldörren, lägg ut det på stallets hemsida/ facebooksida etc. Det är att ta sitt ansvar och framförallt omsorg om allas hästar, sina egna och andras. 


Just det med att stanna hemma verkar sitta hårt åt hos hästägare som vill iväg på träning och tävling oavsett. Och ibland kan jag tänka att vad gör väl en missad träning eller en missad tävling i relation till att man kanske anstränger en häst som är på väg att bli sjuk? Jag har sett vad följdsjukdomar kan göra. De kan vara mer ödesdigra för hästen än vad själva viruset var. Hjärtmuskelinflammation och kronisk hosta är ett par exempel. Det är en billig försäkring att vara rädd om sin häst i förväg. 


Om man är osäker på hur man ska handla när det uppstår sjukdomsutbrott så har man återigen nytta av www.sva.se där det står precis hur man ska sköta isoleringen vid olika utbrott. Hur länge efter sista feber som man ska hållastängt och hur man ska rengöra stall och utrustning.Men framförallt ska man kontakta veterinär för att få en undersökning gjord. 


Isoleringsstall är en annat enkelt sätt att skona hästar från smitta. Genom att bygga ett par boxar på avskild plats (ett uthus tex) så har man en plats där nya hästar kan stå i karantän under en tid. Isoleringstallet kan också vara oumbärligt den dag stallet drabbas av tex kvarka som är en otäck smitta med hög risk för följdsjukdomar. Trots allt är Kvarka rätt så lätt att isolera om man genast tar undan en smittad häst/ hästar från resten och sedan sköter dem separat tills de tillfrisknat. 


Glöm inte bort att informera din hovslagare om det finns sjuka hästar i stallet. Det behöver inte vara din häst utan det kan vara en häst i andra änden av stallet. Om hovslagaren ändå kommer och skor din häst så kan han / hon göra det sist på dan och sen åka hem och rengöra sin verktyg. 


På SVA:s hemsida finns ett quiz om smittskydd. Passa på att testa dina kunskaper :) 

Quiz om smittskydd för hästar 


Phu, tunga ämnen det där :) 

 

 


Igår var Sara och jag på domar/ överdomarfortbildning på Strömsholms ridskola. Min avfärd från Uppsala skedde före sju på lördagmorgon till en fantastisk soluppgång och dimma som låg tät över ängarna. Rofyllt! Vid Ramsta mötte jag upp med Sara och så var friden över. Vi träffas inte så ofta så vi har alltid mycket att prata om. Tror vi pratade hela vägen till Strömsholm och det var nästan så att vi fick veva ner rutan för att släppa in lite syre då vi hade pratat slut på det. 


Jag hade handlat oumbärlig matsäck!

 


Ämnet för helgens fortbildning var TR och överdomarfrågor. Faktiskt väldigt intressant och förmiddagen gick i ett kick. Före och efter lunch var det tid avsatt för att vara i ridhus och titta på hästens form. Ett annat väldigt intressant ämne. Vi pratade om hästens hållning och om att det är så vanligt att hästarna rids med nosen bakom lodplan idag. Jag tror inte att någon av oss tycket något annat än att det ser så mycket mer harmoniskt ut när hästen går i naturlig hållning med nosen väl framför lod! Vi får hoppas att det svänger! 

 

 


Resten av eftermiddagen var det lektionssal igen och TR. Vi avslutade med överdomarprovet. Som vanligt hade tiden dragit iväg så vi fick som Ulf Wilken sa göra en ”speedskrivning”. En halvtimme fick vi för skrivningen som överdomarna på förra examen hade två och en halv timme att skriva. Bara det var ju en utmaning  men det kanske var bra det för att tyda TR på en tävlingsplats kan nog vara otroligt pressande. 

 

 


Vi bläddrade och skrev och kliade oss i huvudet och jag är inte säker på att nån hann svara på alla frågor. Jag hann det inte i alla fall. 


Jag har dessutom bjudit Ulf på minst ett roligt svar... En fråga var  hur jag skulle agera om jag såg en ryttare som använde spöt på ett otillåtet sätt på framridningen. 

Vad jag svarade? Jo, att jag skulle gå och prata med överdomaren!

Glömde visst att det var jag....

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards