Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 8 oktober 2013

Av Ulrika Pernler - 8 oktober 2013 17:08

     

 foto Frida Engvall     



Hej! Lusen och jag har en liten stund varje dag då vi tar det soft och kliar manken.  Just manken på en häst är väldigt känslig och ni kanske har sett att hästar som står tillsammans i hagen ofta kliar varandra.  Genom att klia en häst på manken eller i mankammen så frigör man endorfiner vilket gör att hästen blir lugn och mår bra. Så vi står inte där bara för att  se fåniga ut utan för att Lusen ska må bra. När han mår bra så mår jag också bra. Värdefull tid alltså! 


En annan sån där liten detalj är när vi ryttare klappar våra hästar då de varit duktiga. Att stryka hästen lugnt och fint över halsen verkar lugnande och är ett fint beröm. Men att klappa hårt på halsen verkar stressande och kan göra hästen orolig. Värt att tänka på!


I helgen som var så arrangerade vi Ridskole DM i hoppning och vi fick två medaljörer i kategori D. Tova Stenvi och Waldemar tog silver och Elinor Eriksson och Munsboro O'Malley tog silver. Snyggt jobbat! Resultaten finns på hemsidan www.uppsalaponnyklubb.se.


Nu till helgen är det klubbdressyr för nivå 3-7 på ridskolan och det är över femtio anmälda så här långt. Helt fantastiskt roligt att så många vill och vågar vara med. Jag är säker på att ni kommer att ha jätteroligt. Helgen efter det så är det hoppning för samma nivåer och det är runt femtio anmälda även där. 


Halloweenpartaj är också på gång. Där är det sextio anmälda och fullt. Ska bli kul att se alla rysliga spöken! Förra året blev jag livrädd...


Med tanke på anstormningen på våra aktiviteter så känner jag att vi har väldigt aktiva medlemmar vilket är mycket kul. Speciellt idag när man ofta hör att det är så svårt att engagera folk i idéella föreningar. Mycket är tack vare vår stabila ungdomssektion som verkligen lägger ner jobb på att göra ridskolan tillgänglig och rolig att vara på. Bra jobbat till er! 


Efter ovanstående så återstår två klubbdressyromgångar för högre nivåer och två klubbhoppningar för densamma. Dessutom ett Klubbmästerskap i hoppning och ett i dressyr samt en klubbtävling i WE innehållande ett KM. Det är flera av mina elever som stått och skruvat på sig framför anmälningslistan till WE tävlingen men inte riktigt tagit beslut om de vågar vara med. GÖR DET! säger jag bara. Ni kommer inte att ångra er och ni klarar absolut av det! 


Den åttonde december är årets Julshow inplanerad. Boka det datumet redan nu! Julshowskommittén har börjat snickra på idéer... 


För ganska precis en månad sedan så var Lusen och jag iväg till Sparreholm på tävling och häromdagen fick jag en film från teamet som var med. Skoj! För er som fortfarande tvekar på om ni ska våga vara med på klubbtävlingen så säger jag- titta på filmen- och anmäl er sedan. Det är så kul! 


Filmen från Sparreholm:

130908 WE RM from Niklas Simson on Vimeo.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards