Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 19 oktober 2013

Av Ulrika Pernler - 19 oktober 2013 19:51

Hej! Idag stod banbyggarkurs i grenen Working Equitation på schemat för min del. Uppstigning vid sju och upphämtning vid Willys parkering av chauffören klockan åtta. 


Det var på sätt och vis en speciell dag då vi var fyra stycken som avsåg att samåka och tre av oss hade den stora turen att få heta samma sak, nämligen Ulrika. Det namnet är annars på utdöende har jag tyckt mig märka. I min ungdom fanns det minsann gott om oss. Bara i min klass i ettan var vi fyra stycken som gick under namnen Ulrika P, Ulrika W, Ulrika I och Ulrika E. ”Ullis P” hette jag långt upp i åren. Men någon gång i övergången till ”tant” så blev Ulrika rätt och slätt tydligen mer passande. 


Jag vet inte om vi Ulrikor är döpta efter Ulrika Knape eller en drottning  vid samma namn som levde något tidigare än Knape. Men namnet  var poppis vid samma tidpunkt som männsikan satte sin första fot på månen och ett tag framåt!


Det var varken Ulrika ”E”,”I” eller ”W” som åkte bil med mig idag utan Ulrika S ochUlrika D och så jag då, Ulrika P. Den fjärde medåkaren var Fredrik, fast vi funderade starkt på att kalla honom Ulrik... 


 


Med fyra kvicka hjärnor i bilen, två kartor utskrivna på Hitta.se, en GPS och fyra fungerande smartphones, så kan man ju tycka att det bara borde vara att åka raka spåret till destinationen. Men inte då, vi letade efter ”gula vägar”, körde en liten snutt på en gågata i Enköping, missade avfarten mot Eskilstuna, snurrade runt i ett villaområde i Strängnäs och kollade hur det såg ut ute på landet. Men till sist så var vi framme. 


På parkeringen blev jag uppringd av Ilse som också skulle vara med på kursen. 

-Var är ni? frågade hon.

-Precis framför dig svarade jag, och vinkade till Ilse som befann sig ungefär fem meter från mig. Som ni förstår så var det ett gäng samlade personer som skulle gå kurs. Skojigt nog så tror jag att vi var ungefär femton personer på plats. Det lovar gott för WE grenen! 


   


Förmiddagen bestod av hindergenomgång. Jag packade upp lite godis och andra förnödenheter som Pepsi Max. Av den senare hade jag ett rejält lager medtaget i väskan. Dagen skulle bli lång! 


Sedan delade vi in oss i grupper och ritade varsin bana som skulle redovisas på eftermiddagen. Jag blev anklagad för OCD när mina bordsgrannar såg min uppsättning med pennor. Men jag tror bara de var avundsjuka. Man vet aldrig när man behöver en blyertspenna. Och om udden går av eller tar slut så behöver man en till osv. Färgade pennor är alltid bra liksom kulspetspennor med lite olika grepp och färger. Tuschpennor är skojiga och en liten överstrykningspenna är inte fel. 


Möjligtvis kan jag hålla med om att jag lägger pennorna i lite väl raka rader... 


 


Efter banritning så var det äääntligen lunch. Viktigast på hela dagen förutom fikat! 

Ulrika D, Fredrik och jag hamnade mitt på långbänken. Det var bra  för vi kom inte därifrån utan att krypa under bordet. Det var bra gymnastik. Det är viktigt att röra på sig, speciellt när man blir äldre! Måste dock köpa lagningslappar till mina byxknän i morn. På bilden nedan är det dock Ulrika D som kryper. Det är så svårt att ta krypbilder på sig själv. 


 


Efter lunchen så gick nästan hela gruppen in i ridhuset för att bygga banor. Tre av oss blev kvar i lokalen för att göra provskrivning för banbyggare. 


Provet gick fint och precis när vi var klara kom de andra tillbaka stelfrusna efter ridhusvistelsen, medan vi provskrivare var varma. Ibland har man tur! Det sista vi gjorde idag var att redovisa de banor vi ritat och diskutera vad som blev bra och vad som kunde göras bättre. Nyttigt med nya idéer och tankesätt. Det är alltid bra att dela med sig! 

 

 


En intressant sak hände också mellan moment 1070 och 1081 i ett av mina Tävlingsreglementen. Eftersom jag är både dressyrdomare och WE domare så har jag samlat alla mina TR i en pärm. Det blir tre stycken TR I, TR II och TR X. Det blir  väldigt många papper. 


För att se bra så har jag dragit upp dem i A4 format också. Det blir lite pyssligt annars när man är på tävling och ska leta i det där lilla TR:et och samtidigt är lite stressad. Dessutom har bokstäverna krympt i mitt lilla TR... Antar att det blir så med tiden. 


Till saken. Jag hittade nämligen en välbevarad insekt i pressat tillstånd precis där mellan pappren när jag bläddrade. Riktigt praktexemplar. När man pressar löv mellan papper så kallas det ju Herbarium. Men vad kallas det egentligen när man pressar insekter? I vilket fall så kanske jag fortsätter att pressa en och annan mal mellan sidorna i min pärm med TR. Det blir som en trevlig överraskning när man hittar en färggrann fluga mellan moment 1070 och 1081. Livar upp liksom!

 

 


Tack för idag alla WE entusiaster! Bygg många banor och ordna många tillfällen för alla intresserade att få rida och träna WE!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards