Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 6 januari 2014

Av Ulrika Pernler - 6 januari 2014 13:01

Hej! Idag börjar ridskolan igen efter juluppehållet. Ska bli så kul att träffa alla elever igen! Det känns alltid lite "julafton" att få planera för en ny termin. 


Jag kommer ihåg att det alltid var lite speciellt att komma tillbaka efter lovet. På den tiden jag var ridskoleelev så var varje ridkurs på tio gånger. Därefter så anmälde man sig igen och fick man "flytta upp" så blev det byte av dag och ridtid. Så det var lite extra spännande och lite läskigt att komma till ridskolan och träffa sin nya grupp och nya fröken. Speciellt om man som jag  var rätt så blyg och inte riktigt gillade förändringar. 


Men så fort vi var uppe på hästryggen igen så var allt som vanligt. Åh, vad roligt det var och så fort vi suttit av så längtade vi till nästa gång. 


Jag hade inte ridit speciellt länge innan jag blev skötare på en ridskoleponny. Det gav mig tillfälle att få åka oftare till stallet och hästarna. Som nybliven skötare så satt jag ofta och tittade på de olika ridgrupperna, speciellt träningsgrupperna där alla var så duktiga. Några av de äldre tjejerna kunde ibland få rida någon privathäst. Då brukade vi andra tassa upp på logen och titta lite i smyg bakom nån av pelarna. Jag kommer ihåg att jag drömde om att det var jag som red därnere. 


Jag lärde mig mycket av att titta på andra som red. Hur ska man veta vad man ska göra om man inte vet hur det ska se ut? Jag läste böcker också. Från pärm till pärm. Jag tror de flesta av mina gamla faktaböcker i ämnet häst är väl ihoptejpade i ryggen efter att ha lästs gång efter annan. 


Från en viss nivå kunde vi få vara med på de klubbtävlingar som ungdomssektionen arrangerade. Det var alltid hopppning så det blev naturligt att det var just hoppning som sedan blev den första disciplin som jag var ute och tävlade på riktigt. Vi fick aldrig önska häst till klubhoppningarna utan på morgonen vid tävlingen så sattes det upp en handskriven lapp utanför kontoret och vi stod där oh trängdes och letade ivrigt efter våra namn. Sen gick man förväntansfullt bort till den häst man blivit tilldelad och började putsa inför starten. 


Jag red många år på ridskolan, avancerade och fick tävla med ridskolehäst på "riktigt". Jag red flera år i klubbens elitlag i dressyr med några av ridskolans fina ponnys. Idag är jag så glad att jag inte skaffade en egen häst för tidigt. För de grunder jag fick på ridskolan hade jag inte kunnat få någon annanstans. 


Klubbtävlingar arrangeras fortfarande på ridskolan. Det är en möjlighet för alla elever att tävla även om man inte har en egen häst. Förra året arrangerades sexton klubbtävlingar i olika discipliner hos Uppsala Ponnyklubb i ungdomssektionens regi. 


Den första klubbtävlingenför 2014 äger rum den 26 januari och sedan rullar det på. 


Övriga tävlingssäsongen rullar också igång så smått och med den lagtävlingarna. Nu ber vi våra medlemmar med egen häst att anmäla sitt intresse för att delta i lag. Intresse för vårens lagserier Vi vill ha ca sex ekipage i varje lag för att täcka upp för ev avhopp/hältor. Som vanligt kommer många tävlingsekipage från ridskolan att delta i lagen. Vi tycker det är viktigt att inte göra skillnad på om man tävlar med egen häst eller lånad. Alla går under "namnet" tävlingsekipage och vi ser fram emot en trevlig tävlingssäsong! 


Hoppas bara inte det blir som när Emilie Wass och Lola E tävlade en helg i april för några år sedan.

Är det detta som kallas "aprilväder"?

 

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards