Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 5 februari 2014

Av Ulrika Pernler - 5 februari 2014 10:39

Hej! Då var tävlingssäsongen igång igen. Under vinteruppehållet har vi tränat och slipat på formen såsom vi brukar. Men en sak som har trätt lite i vila är färdigheterna i att anmäla sig till själva tävlingen. 


Igår  var det dags för mig att anmäla till säsongens första tävling i det som kallas Tävlingsdatabasen. Ett bra system som egentligen gör det lätt och överskådligt. Problemet är egentligen att utbudet av dressyrtävlingar på häst och på en viss nivå inte motsvarar antalet ekipage som vill starta. Få tävlingar och många ekipage är en ekvation som rimmar dåligt. Så att komma med på tävling är inte helt självklart här i området runt Stockholm. 


Jag ska faktiskt erkänna att jag var nervös på riktigt en lång stund innan anmälan öppnade. Mer nervös än jag brukar vara innan jag går in på banan och rider programmet. De sista tjugo minuterna innan klockan slog 18.00 var riktigt oroliga . Jag hade sidan med fröken ur uppe på den ena datorn och Tävlingsdatabasen på den andra. 


När siffrorna slog om till 18.00 på den ena skärmen så uppdaterade jag den andra, kom in på anmälningssidan, klickade i rutan för rätt klass och tryckte på anmäl. Pang, där satt den. 18.00.05 för att vara exakt. 


Femton sekunder senare, 18.00.20 var klassen full och 18.02.00 hade klassen trettiotvå resever. I morse när jag kikade var det fyrtiofem reserver i klassen. 


Vi brukar skoja om att vi måste öva avtryckarfingret i god tid innan varje anmälan. Under eftermiddagen igår var vi också ett gäng tävlingsekipage som hade kontakt via SMS för att påminna och peppa varandra om dagens stora händelse.


Jag ska till och med erkänna att jag hade varit inne och "övat" tidigare på dan genom att anmäla till en tävling som redan var överfull. Men jag behövde repetera stegen och kanske var det det som skänkte mig segern. Inget får lämnas åt slumpen! 


Man kan skoja om det här med "anmälningstävlingen". Men det är ett problem att vi ryttare faktiskt inte kan planera vår tävlingssäsong då vi inte vet om ni kommer med på tävling överhuvudtaget. För mig som jobbar många kvällar i veckan så är det också ett himla planerande för att kunna sitta vid datorn klockan 18.00 exakt en viss kväll för att ens ha en chans att konkurera om platserna. Man kanske få ta semester och sätta in vikarie... 


Finns det någon lösning på problemet? När man pratar med förbundet så existerar denna hysteri tydligen enbart i Stockholmsområdet. I övriga delar av landet ser det annorlunda ut. Om det är så vet jag inte egentligen.


Fler tävlingar? Ja gärna. Men det finns faktiskt en annan sida av det hela också och det är att på själva tävlingsdagen så är det inte ovanligt att stora delar av startfältet har strukit sig och klasserna går halvfulla vilket arrangörerna drabbas negativt av.


Varför blir det så? Min egen slutsats av detta är att eftersom alla vet hur svårt det är att komma med på tävling så anmäler man sig till så många tävlingar som möjligt. Sedan sållar man i efterhand och åker på några få väl valda. 


Jag har hela tiden tyckt att en lösning kan vara att en del av anmälningsavgiften ska frysa inne om man drar tillbaka sin anmälan. Om man väljer att avboka så ska det kosta en hundralapp eller lite till. Det skulle få anmälarna att tänka efter om de verkligen vill starta innan de trycker på anmälknappen. Är det så att man hade tänkt starta men något annat kommer i vägen så borde man kunna stå ut med en förlust på en dryg hundring. Det är inte mycket i det stora hela. Men att dra tillbaka tio anmälningar under ett år skulle kosta en dryg tusing och då kanske man tänker efter.

 

Om detta skickade vi en skrivelse till SvRF och funktionen att ta ut en avanmälansavgift har faktiskt varit på gång i TDB. Men den har inte använts ännu vad jag vet. Kanske beror det just på att detta är ett lokalt problem. Eller så är arrangörerna rädda för att tappa anmälare om det kostar att avanmäla. 


Ja inte vet jag. Det kanske finns någon annan som har någon bättre lösning. Dela gärna med er av den i så fall. :) 


Här nedan är en konversation mellan tävlingsryttare som uppstod på ett rätt så känt medie en stund efter att anmälan var gjord:

 

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards