Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 19 april 2014

Av Ulrika Pernler - 19 april 2014 11:51

 

 

Hej! 


Idag vill jag dela med mig lite av mina egna tankar kring det här med hästar och penicillin. Det finns ju fler anledningar till att man bör undvika behandling med penicillin. Den största och viktigaste är risken för att bakterier blir resistenta. Men själva medicinen i sig har också en del otäcka biverkningar. Det är därför det är så viktigt att sköta om alla sår noga även om de inte ser mycket ut för världen i första anblicken. Trots att man gör allt man kan så har man ibland inget val utan veterinären är tvungen att sätta in behandlingen. Det är om biverkningar jag vill prata idag. Det kanske är lite otäck läsning så om någon vill avstå så gör det nu. 


Som jag berättade för ett par dagar sedan så har Blueprint blivit satt på en penicillinkur efter att ha fått en fraktur i pannan. Idag ser vi att det var befogat eftersom han har en tydligt pågående process i vad jag tror är ena bihålan. I början av veckan får han åka in till djursjukhuset och förhoppningsvis kan det avhjälpas med ett drängage och mer medicin. Har vi mer otur så är någon benbit lös och då behöver den tas ut eller sättas på plats. Hur som helst så ordnar det sig säkert. 


Vi har många hästar i stallet (över femtio stycken) och jag har jobbat många år så naturligtvis har jag råkat på en hel del penicillinbehandlingar. Man kan nog räkna med ett par stycken om året. 


Den första penicillinchocken jag var med och upplevde var på en av våra egna hästar när jag och Gabbi var i tonåren. Det var Pappa som injicerade och vi var med och assisterade honom. Precis när vi var klara så började hästen skaka okontrollerat och strax därefter så började den springa runt i boxen. Min pappa förstod vad som var på väg att hända och sa åt oss att gå ut på stallplanen och stänga dörren. Han ville inte att vi skulle se och bli rädda. Själv stannade han kvar därinne och väntade ut det hela på utsidan av boxen tillsammans med hästen som var därinne. Vi kunde höra ända ut på stallplanen hur det smällde och lät i stallet. En stund senare var det över och vår älskade häst hade tur och klarade sig med ett antal sår och svullnader. Det fick mig att verkligen förstå att det inte är ofarligt med medicin. Min pappa behöll lugnet åt oss den gången. Han har alltid haft båda fötterna stadigt på jorden och det är till stor del tack vare honom som jag också har det idag. 


En penicillinchock kan vara allt från att hästen bara skakar lite en stund till att den rusar runt helt blint och springer på allt som kommer i vägen. Det man ska göra vid en chock är att gå ut ur boxen, stänga dörren och avvakta tills chocken ebbar ut. Man kan dämpa belysningen och se till att det är lugnt och tyst runtomkring. Man ska aldrig försöka närma sig hästen under en chock. Det kan vara direkt livsfarligt. En veterinär sa till mig att hästen oftast överlever själva chocken. Risken för att den dör är större av att den slår sig illa när den springer runt och kastar sig okontrollerat.


För många år sen hade vi en söt liten B-ponny på ridskolan som hette Prinsen. Han drog på sig en sårskada som behövde penicillinbehandlas. Vi arbetade enligt rutinerna precis som vi alltid gjort och ändå så gick det inte som det var tänkt. Det var eftermiddagen på den sista dagen av behandlingen och jag skulle ge honom sprutan tillsammans med min arbetskamrat Lisa som höll i hästen. 


Jag satte nålen och injicerade vätskan. Bara några sekunder efter att nålen tagits ut så kom de första tecknen på chock. Prinsen började rycka och skaka och vi förstod direkt vad som skulle komma. Jag och Lisa gick snabbt ut och stängde boxdörren och sen kunde vi bara avvakta utvecklingen. Stackars Prinsen rusade runt i boxen som om han vore blind och krockade med väggar, vattenkopp och krubba. Rätt vad det var gick han upp på bakbenen och slog runt. Man såg direkt när han landade att det inte skulle gå bra och några sekunder senare så dog han. Förmodligen bröt han nacken i fallet. 


Det var ingen rolig kväll att jobba på ridskolan. Nödslakten kunde inte komma och hämta hästen innan lektionerna började så vi satte för filtar runt hans box eftersom det kändes så ovärdigt om alla skulle gå och kika på honom. Så fick vi gå in och ha våra lektioner som vanligt i väntan på att hästen kunde forslas bort. Jag hade jobbigt att sätta nålar ett bra tag efter det och jag tycker inte att det är roligt att behöva göra det idag heller. Men jag gör det för att det måste göras. 


Två andra hästar har vi förlorat i penicillinchock. Båda dessa dog uppe på veterinärhögskolan vid den första injektionen som gjordes av veterinär på plats. Det gjorde att jag kunde slappna av med att jag inte gjort något fel den där gången med Prinsen utan att detta är sådant som kan hända hur noggrann man än är.


Jag har sett hästar som chockat så lite att man inte riktigt varit säker på om det varit en reaktion eller inte och i andra fall har det varit värre. I vilket fall så ska man direkt avbryta behandlingen om det  händer och kontakta sin veterinär. 


När det är dags för penicillinbehandling av någon av våra hästar så försöker jag att inte tänka på de få gånger det gått illa utan på alla de gångerna det flutit på utan några som helst problem. De är många fler!  Blueprint har fått sin andra injektion idag och det har gått toppen och kommer förmodligen göra det hela vägen.


Ett råd från mig till er är att ta hand om alla små sår direkt från början för att försöka undvika behandling med penicillin. När det behövs så behövs det och då är det tyvärr bara att göra!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards