Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 25 april 2014

Av Ulrika Pernler - 25 april 2014 12:32

 

 

Det  här med att köpa häst är inte lätt. Just nu har jag ett antal elever som kuskat land och rike runt för att hitta den rätta. Till sist brukar det ändå lösa sig och en dag får man lasta av sin alldeles egna häst på stallplanen - ren lycka! 


Läsa annonser är en konst som består i att läsa mellan raderna. Det finns alltid olika koder i annonser och man bör undvika annonser som innehåller ord som graviditet, tidsbrist, stor potential eller blivande stjärna. Man lär sig vad ord betyder med tiden. Speciellt om man åkt femtio mil för att titta på en häst med ”exceptionell gång”. Exceptionell kan stå för makalös eller enastående. Men också för ytterst ovanlig eller alldeles speciell…


Sen är det ju det här med ekonomin. Man bör ju vara helt klar på vad man har för budget innan man åker och tittar. När det gäller att betala rätt pris för en häst så är det min syster som är experten. Jag åker inte och köper häst utan henne. Gabbi räds aldrig att diskutera när det kommer till betalning medan jag själv helst niger och tackar för att jag får betala tjugotusen för mycket. Å andra sidan är jag rätt så bra på att se vad som döljer sig under en ruggig päls och hur askungen kan förvandlas till en prinsessa efter ett års målmedvetet arbete. Och så har jag ju alltid min fullt pålitliga magkänsla att gå på (vilket jag vet att inte alla är helt överens med mig om och inte behöver några kommentarer om). På så vis är vi ett bra team Gabbi och jag. Hon prutar och jag ser in i framtiden. 


En gång prutade Gabbi så mycket att hon blev misstänksam och sa att hon inte ville ha hästen. Hon menade på att om det gick att pruta så mycket så måste det vara något fel. Så vi satte oss i bilen och åkte därifrån. Hon hade på nåt sätt en poäng i det! 


Ni ska dock veta att även solen har fläckar. Vi har ju det där tillfället när Gabbi köpte en fin fuxvalack till ridskolan som bara var valack tills den blev kissnödig. Men det där har vi strukit ett streck över och lovat att inte ta upp nån mer gång. Så får det bli!


Hästar finns överallt i hela landet och landet är långt. När Gabbi ska köpa häst så verkar det som att hon letar upp annonser på hästar som står så långt från Uppsala som möjligt. På vissa annonssajter så kan man fylla i avståndet och jag ger mig sjutton på att hon skriver ”utanför en radie på minst femtio mil”. I vilket fall är det bara att packa resväskorna och förvänta sig att bila över hela vårt avlånga land. Man bör också packa ner reskost för Gabbi kan och brukar köra nonstop. Om man har tur och hon stannar vid en mack för att tanka så kan man rusa in och rycka åt sig nån macka och därefter rusa tillbaka precis i tid för avgång bara för att upptäcka i samma stund som bilen börjat rulla att det är senap på den rackarns mackan. 


Själv brukar jag hitta mina hästar bakom en syrenhäck hos grannen som jag inte ens visste hade hästar. Om Gabbi kör en radie utanför femtio mil så kör jag helst en radie på mindre än en kilometer. Man kan vara olika även om man är systrar.


En bra att göra grej som jag vill tipsa om vid hästköp är att ta med nån med stora fötter vid provridningen. I alla fall om det är en dressyrhäst man ska köpa. Vi brukar ta med Gabbis sambo Niklas. Han har  verkligen jättestora fötter. 


Det är trist med hästar som alltid ska hoppa och stöka när man rider program så en viktig del i provridningen av en dressyrhäst är att se om den tål ljud. Vi brukar ställa Niklas på läktaren och hälla lite grus på golvet. Sen får han dra foten i gruset varje gång man rider förbi. Om hästen fortfarande hoppar till vid det fjärde skraptestet så är den struken från intresselistan. Man kan få rätt så svarta blickar från hästägaren för det här testet. Men det ska man inte bry sig om. 


Ja ovan skrivna ger ju inga lösningar för den som vill köpa häst- utan får en kanske mer att undra om man inte ska satsa på SM i bubbelbad istället. Gör som ni vill men glöm inte gruset om ni väljer hästen framför poolen.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards