Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 6 maj 2014

Av Ulrika Pernler - 6 maj 2014 20:23

 

 

Hej! 

 

Lusen har blivit fet… igen. 


Jag såg det plötsligt för ett par dagar sedan hur magen liksom svällt ut och de där små kuddarna på bakdelen fyllts på. Det var väl en sån där ”det bara smög sig på grej”. 


Jag misstänkte också att jag skulle få höra det på dagens träning och mycket riktigt tog det bara några minuter innan vi fick en granskande blick. -Jag tror att han blivit väl rund om magen igen. 


Vad säger man när man står där i fullt solsken och klar himmel? 

-Jag tror du ser fel? 

Nej, det är bara att krypa till korset. 


Jag hade trots allt gjort ett seriöst försök att minska magomfånget under måndagen genom att galoppera friskt runt våra ridvägar. Men jag antar att det tar lite mer än en dag att komma i form så galopprundorna får fortsätta ett tag framöver. 


Tydligen är jag född med öga för hästar som är billiga i drift. Jag har ännu aldrig haft någon svårfödd häst och det gynnar ju plånboken. Men hästar mår inte bra av att vara överviktiga så det behöver jobbas på. Jag tror inte på att svälta hästen för att få ner vikten för hästar behöver få sitt tuggbehov tillgodosett för att må bra. Så det får bli mer motion och lagom portioner. 


För den som undrar så är dagens foderstat åtta- nio kilo hösilage fördelat på fyra fodringar  och en liten näve kraftfoder vid varje sådan utfodring för att  det ska skramla i krubban och herrn inte ska bli avundsjuk. 


Lurbo-Pelle, en Uppländsk hästkarl av stora mått lärde mig för många, många år sedan att man vid hästköp alltid skulle lägga en handlflata vid hästens flank för att se om den är svårfödd eller lättfödd. Om utrymmet mellan sista revbenet och virveln är större än en handflata så faller hästen under rubriken ”foderlada”. 


-Äääääh, det där är en foderlada, brukade Pelle säga med sin ljudliga stämma. Den ska du inte ha!


Jag kanske har utvecklat ett bra öga för att undvika foderlador. Tack för det i så fall Pelle! 


Lusen är ingen foderlada. Han är så kort att man knappt får in en handflata mellan bogbladet och höftknölen. Han är nästan som en sån där huvudfoting som småbarn brukar rita. Fast som en häst förstås. Det  förklarar nog en del av övervikten… 


Min mest lättfödda häst, Picador var ett halvblod och han födde sig på sex kilo hö om dagen långt upp i åldern. Att han inte skulle ha så mycket mat fick jag tydligt nedskrivet på papper när jag var in till veterinärhögskolan med honom som fyraåring. 


Han hade fått en sårskada som skulle ses över och han var kanske inte direkt samarbetsvillig… Han vred på sig, snurrade runt, stampade, drog åt sig benet, ruskade på sig, tuggade på veterinären och så vidare. Jag kommer ihåg hur veterinären svettades, vände bort huvudet och mumlade saker som jag inte hörde (var nog tur det). 


Innan vi skulle åka hem så gick veterinären iväg för att skriva hemgångspapper med instruktioner om skötseln av såret. Journalen låg vidöppen på ett bord i rummet och jag kunde inte låta bli att läsa vad han skrivit. 


Först var det en beskrivning av sårskadan och de åtgärder som gjorts. Men jag glömmer aldrig den avslutande raden. Skriven med stora bokstäver: HÄSTEN ÄR FET OCH ENVIS! 


Ja, vad vet jag. Kanske är sådant viktigt att skriva i en journal eller så behövde han avreagera sig. Däremot kan fet och envis mycket  väl hänga ihop när det gäller hästen eftersom det påverkar konditionen. 


Vill ni mig något framöver så hittar ni mig och Lusen på galoppslingan!


Nedan en film från gårdagens seriösa försök att strama åt midjemåttet. Även om det inte gav omedelbart resultat så hade vi roligt:

  

Måndagar from Ulrika Pernler on Vimeo.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards