Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 27 juli 2014

En hel massa skitprat

Av Ulrika Pernler - 27 juli 2014 21:18

Hej! 


Jag har varit iväg på tre dagars träning tillsammans med min häst. Jag har lärt mig massor och fått en hel del att tänka på. Hemkomst skedde idag söndag. Jag har ridit väldigt givande ridpass men jag har också tillbringat många timmar med att sitta vid sidan och titta på de andra och lyssnat. Att vara bänkad är också väldigt givande. 


En av dagarna satt en åhörare på bänken bredvid mig. En make som förmodligen tvingats att följa med som chaufför och ”bajsplockare”. Det ingår nämligen i den moderna ridhusvärlden att man plockar upp allt som hästarna lämnar efter sig under ett ridpass. Vilket enkelt sagt är bajshögar. Förr plöjde man ner hästbajset med traktorn när man harvade och underlagen blev därefter. Idag tänker man mer på både hästarnas hållbarhet och plånboken och därför gör man rent efter sin häst. När man sitter till häst är det inte så lätt att plocka upp bajshögarna så om man har möjlighet låter man sin medföljare göra det. 


Medföljaren är ofta en närstående familjemedlem och efter några gånger så brukar de börja förstå sin uppgift och man behöver inte längre säga till utan kan bara ge en uppfordrande blick och så lommar de iväg med skottkärran. 


En bekant till mig, Li som också var på kursen och hennes sambo kom på en riktigt bra idé som vi kanske ska göra verklighet av. Man vill ju ändå att medföljaren ska känna sig behövd och viktig. Så vi tänkte att man skulle kunna trycka upp T-shirts med en snygg text på. 


Men att skriva ”bajsplockare” på T-shirten kändes väl lite sådär. Det är ett ganska långt ord och bröstkorgen/magen svänger ju mer eller mindre så om det vill sig illa så kan man missa hela budskapet. Så vi tänkte att det får bli en förkortning. T-shirten måste också signalera om man arbetat länge i branschen eller om man är ny. 


Vi kläckte följande idé, eller det var nog mest Jesper- inbiten bajsplockare som gjorde det. 

 

”P2” får bli loggan på den första nivån, vilket står för ”Poop Picker". 

 

För den erfarna så uppgraderas man till ”P3” vilket står för ”Professional Poop Picker”. 

Det känns ju alltid bra att kunna avancera oavsett yrke. 


Om medföljaren av nån konstig anledning skulle vägra att hjälpa till med sin uppgift så ska vi också ha en T-shirt med loggan ”P1” och det står bara för ”Poop” vilket är direkt riktat till den som arbetsvägrar. 


Nog om bajs men håll utkik efter T-shirtarna. Jag tror det kommer bli strykande åtgång! 


Tillbaka till åhöraren som satt bredvid mig. Han satt lite framåtlutad med hakan i händerna och tittade på ekipaget som red och sen startade vi någon slags konversation. 

 

- Jag kan inte förstå det här med att ni ska åka iväg och träna med hästen, sa han.


Jag tänkte direkt att det här är ett stort och farligt område att ge sig in på att diskutera med någon som uppenbarligen inte är från ”hästvärlden”. Jag har försökt förr och det tenderar till att bli väldigt långa diskussioner som man ofta går ur utan att ha vunnit någon mark. Men det var den första dagen på kursen och jag var fortfarande ganska pigg. 


Så jag sa,

-Vad menar du?


-Ja, men ni kan ju uppenbarligen redan rida, sa maken, Så varför behöver ni träna? 


Ja, nånstans där så fick jag en sån där flashback-känsla av att ”det här har jag gjort så många gånger förr” och ångrade att jag inte hade pratat om vädret vilket är ett aldrig sinande ämne där man i alla fall kan vara överens i slutet. 

Jag drog det där om att man aldrig blir fullärd, att varje häst är en ny resa och att man behöver träna för inspiration och utveckling. Men jag tror inte att han köpte en enda bit av det. 


Vad jag däremot tror är att han var en bajsvägrare eller en som borde få en T-shirt med ”P1” på bröstet.

 

Det är vad jag tror! 


I morgon får det bli en lång skrittur i skogen. Rekreation är också viktigt och i skogen behöver man ingen medföljare så där uppstår inga knäppa diskussioner.

Bara träden, fåglarna, hästen och den stora tystnaden!

 

 

 

 
 
Ingen bild

r

28 juli 2014 06:45

Svenska ordet rackare kanske också duger, som i ordet rackarberget , fint område men betyder något annat.... Likadant med luthagen som har betydelse hästhage.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards