Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 24 september 2014

Av Ulrika Pernler - 24 september 2014 21:13

Hej! Nu har det gått ett par dagar igen och mycket har hänt och mycket händer.

Jag tror jag börjar från idag och går bakåt :)


Nu på morgonen kom Padraig körandes med våra nya ponnyer. Alltid lika kul att träffa denna glada man från Irland. Vid halvåttatiden rullade hans nätta transport in på parkeringen. Vi hade bokat en C- och en D-ponny vilka lastades ur och togs in i ridhuset där de fick röra på sig en stund. Sedan fick vi se dem ridna också. Vi hade i och för sig sett dem tidigare på filmerna vi fått. Men Padraig är alltid väldigt noga med att visa att de hästar han levererar fungerar som vi kommit överens om. 

   

 Denna gång har vi köpt en svart C-ponny av cobtyp, 6 år. Han heter Munsboro Our Boy. Han är långbent med mycket hovskägg och väldigt bärig i sin typ. Men med en lätt och fin galopp trots att han är kraftig.

 

Och så en maxad D-ponny av connemaratyp, han heter Munsboro John Joe Cruise. En väldigt snyggt byggd häst med vackert huvud och som verkar ha en mild personlighet. 

 

Efter att hästarna visats ridna och sedan fått gå in i isoleringsstallet för att komma till ro så stannade Padraig en stund för att prata då han inväntade en annan kund som skulle lasta om sin häst på vår parkering.

Eftersom jag skulle rida så  fick jag möjlighet att visa upp Lusen litegrand för honom.  

Han tittade uppifrån och ner och nerifrån och upp på Lusen och så sa han flera gånger "He is truly magnificent!"

Jag frågade om han sa så för att han ville sälja en häst till men han försäkrade att det inte var så utan att han verkligen tyckte att Lusen är magnifik. Så den där Padraig han är verkligen, verkligen en trevlig man! 


Om vi backar ännu en dag till tisdagen så var det dagen då jag skulle låta kastrera familjens  båda kattungar. De fick svälta hela dagen och jag lovar att jag sällan sett två kattungar med så stora bedjande ögon sitta så ståndaktigt vid sina matskålar.... Jag hade konstant dåligt samvete och nändes knappt ta något att äta själv.


Vid sextiden satte jag dem i buren och körde till veterinären som bor bara en liten bit från oss. Vi skulle börja med Diesel, hankatten eftersom det är ett mindre ingrepp. Men efter några sekunders undersökning så fick jag veta att han är kryptorchid. Ja, skulle han ha varit häst så hade det kallats klapphingst. Jag tror hästmänniskor är mer bekanta med det uttrycket. Så det blev inget av med hans ingrepp och han fick gå tillbaka till kattburen, Rätt så nöjd var han kan jag lova. Nu får vi vänta någon månad och sedan får det bli ett betydligt mer avancerat ingrepp och dubbelt så dyrt dessutom. 

 

Louise berättade att en kryptorchid hankatt kan bli ungefär lika dryg som en klapphingst och det förklarar ju en hel del av Diesles bossande med att lägga sig raklång över matskålarna så att inte den andra katten får äta, eller breda ut sig raklång över hela soffan liggandes på rygg med benen rakt ut, eller när han lägger sig över tangentbordet när jag försöker jobba och dessutom fiser så man måste gå ut ur rummet en halvtimme... Han har ett ruskigt självförtroende men han slåss i alla fall inte...ännu. 


 


I måndags kom säsongens första riktiga höstoväder med mer regn än vad som brukar komma på hela september och så stormvindar. Därför var jag tvungen att hålla mina lektioner inomhus vilket tar emot. Jag vill verkligen göra inomhussäsongen så kort som det bara är möjligt. Samtidigt är jag ju såklart glad att vi har ett stort, varmt och fint ridhus att  vara i. Så med det är jag rädd att det sista av sommarvärmen gav sig av. Men lite fina höstdagar blir det säkert och mer ridning utomhus.


Hästarna nyttjade såklart tillfället och jag tror i stort sett varenda häst hade rullat sig i leran från topp till tå utom Lola. Nu har vi ju bara två ston i hela besättningen då det underlättar att ha valackflockar. Men just det här med stons vilja att vara rena skulle jag gärna vilja kunna plantera på valackarna. De verkar helt sakna den viljan. 



Eftersom jag och Lusen hade varit på en tre dagar lång kurs så tänkte jag att han skulle få en skogspromenad på måndagen. Men det var så dåligt väder att jag tänkte om och vi provade att promenera i ridhuset istället. Vilket jag egentligen redan i förväg visste var en dålig idé. Så fort jag kommer in i rihuset till fots så tror Lusen att han ska göra någon slags show. Ju fler konster desto mer godis är hans åsikt. Så han gör lite av allt på en och samma gång och så sticker han ner nosen i min ficka. Vi tragglade oss runt några varv men sen fick han på  sig ett täcke och gå ut i hagen och ha sin vilodag istället. 

  


Så är vi tillbaka på helgen. Fredag till söndag tillbringade jag på Kulla Vreta Gård utanför Örsundsbro. Den internationella domaren Claudia Elsner Matos var inbjuden från Portugal för att ha avsutten kurs på lördagen samt clinic för ryttare i Kulla Vretas ridhus på fredagen och söndagen. 


På fredagkvällen red vi igenom alla hindren och avslutade med en kort bana. Claudia tittade på oss med domarens ögon och talade om hur hon skulle ha bedömt oss på tävling. Det är utvecklande att få kritik från en domare och sedan försöka förbättra det man nyss gjorde genom att rida om hindret en gång till. 


 


På lördagen var det fullsatt i lektionssalen och jag kände igen väldigt många av de som satt där. Massor av UPK:are hade tagit chansen att vara med. Men många andra hade tagit chansen också. Dressyrdomaren och WE ryttaren Malin som jag känner sen mycket länge åkte från Bysala, WE domaren Addi åkte från Rimbo och Dressyr och WE domaren Kristina hade åkt ända från Piteå för att delta! Jättekul att träffa henne eftersom vi gått domarkurserna tillsammans. Men det var också några helt nya ansikten vilket var kul. Claudia höll låda hela dagen lång och vi fick titta på hennes filmer och verkligen studera vad det är domaren tittar på och vad det är man egentligen ska utföra tillsammans med hästen. 


 


På söndagen var det ännu ett pass i sadeln och jag tror att alla vi sex ekipage som bjudits in för att rida kände att vi hade förbättrat flera saker sedan fredagens pass. Vi fick också komponera och rida varsin bana bestående av tretton hinder. I WE går det att göra så många val när det gäller hur man lägger vägarna och dessa kan verkligen avgöra hur man lyckas med övergångar och flyt i banan. 


Working Equitation är dressyr i allra högsta grad. Det handlar inte alls om att styra runt och rida lite olika hinder i rätt gångart. Det är takt, balans, lösgjordhet, vägar, samling, och "impulsion". Övergångarna före och efter hinder är avgörande för poängen och för hur man lyckas utföra hindret. Jag känner att det inte finns något tak på hur långt man kan utveckla och förfina detta. En riktig utmaning och som ni vet så älskar jag utmaningar :) 


Det var också en förmån att få göra detta inför den landslagsmönstring som vi ska iväg på i slutet av oktober. Vi fick bekräftat att det som behöver stärkas och utvecklas är de saker som vi fokuserar hårdast på i träningen just nu och det känns ju alltid bra. Stort tack till Lotta som bokade Claudia och till Helena som öppnade upp sin anläggning för oss och besökarna samt ordnade allt runtomkring så fint i vanlig ordning. Dessutom har vi ekipage som tränar för Paulo Bastos på Kulla Vreta fått så fin sammanhållning och det är alltid så kul att komma samman och träna. Saknade några "ridlägertjejer" som inte kunde vara med denna gång dock :) 


Nästa helg är det träningar för Paulo Bastos på Kulla Vreta både lördag och söndag.

Är du intresserad av WE så tycker jag du ska åka dit för att titta och bli inspirerad. 


Helgen efter det den 5 oktober arrangerar vi Ridskole DM i hoppning och Upplands ridskolor kommer för att tävla mot oss. Välkomna att titta eller varför inte hjälpa till med någon funktionärsuppgift. Listor sitter uppe istallet. 


Här nedan en liten kort film från några av söndagens övningar. 


WE Clinic med Claudia Elsner Matos from Ulrika Pernler on Vimeo.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards