Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Direktlänk till inlägg 24 november 2014

Hoppas på lite skönt kaos bakom kulisserna!

Av Ulrika Pernler - 24 november 2014 16:45

Hej! Det var en liten tid sen jag skrev. Det beror inte på att jag inte haft något att skriva utan att det inte funnits någon tid. Det gör det inte nu heller men jag avsätter några minuter ändå. 


På fredag är det premiär för oss Ridlärare på Uppsala Ponnyklubb att besöka Sweden International Horse Show. Vilket man kan säga är före detta Stockholm International Horse Show som varit förlagt till Globen under många år.


I år är det premiär på Friends Arena istället. Det blir nya lokaler och självklart så kommer vi som alla andra år att gå backstage för att rapportera i bilder om livet bakom scenen. Jag hoppas till och med att det ska blir lite extra spännande just i år. Eftersom det är premiär så tror jag att det kan råda stor förvirring om hur allt kommer fungera praktiskt. Så vi hoppas på lite skönt kaos bakom kulisserna! 


Mässan kommer i år vara förlagd till själva arenaområdet. Friends Arena är så stor att man kommer att dela av området så att endast en del används för Showen och resterande för mässa och uppvisningsringar. 


Jag har dessutom hört att det möjligtvis ska gå att se lite från framridningen också och det vore i så fall jättekul. För mig är det otroligt mycket mer givande att få se hur ryttarna förbereder sina hästar inför en dressyr- eller hopprunda än att se själva tävlingsmomentet. 


Den största oron för oss nu är hur det kommer att gå på lunchen. Vi har ju ätit på samma ställe i mer än tio år. Detta var så viktigt att vi var tvungna att lufta det på förmiddagens personalmöte. Någon lösning kom vi dessvärre inte fram till eftersom vi inte vet hur det ser ut i området runt Friends. 


Så nu finns det ett par otäcka lunchscenarion som kan komma att uppstå. 

1. Vi får äta kokt korv som legat länge i ljummet vatten till lunch. 

2. Är vi jättehungriga så måste vi äta två kokta korvar som legat länge i ljummet vatten till lunch. 

3. Vi äter inget till lunch och då blir både Gabbi och jag jättesura, för vi blir det när vi är hungriga, och då blir det trist för de andra som är med. 


Ja vi får väl se när vi är på plats. En lunchrecension kommer också att ingå i rapporten med backstagebilderna.


Idag har jag redan hunnit med att rida min egen häst och att hålla några lektioner och ikväll blir det fler. En vanlig dag helt enkelt. 


Vid lunch hade jag stämt tid med Marie och hennes häst Piraten för lite sitsträning. Så jag släpade glad i hågen med mig longerlinan in i ridhuset och såg fram emot att få se Marie svettas med mig skrikandes i mitten. Vi körde på i en stund på linan och övade sits i skritt och trav i båda varven och Marie var så tålmodig som hon alltid är. 


I skrittpausen undrade hon om inte jag kunde sitta upp en stund och känna på hennes häst. Ja men det ville jag ju. Det är aldrig fel att få bilda sig en uppfattning uppifrån hästryggen istället för från sidan. Så jag red en stund i  stallskor och med korta strumpor som hasade ner så det blev en sån där skön glipa där kalluften letar sig in och hästhåren sticks mot benet. 


Maries häst Piraten är en Kallblodstravare som jag måste säga är outstanding när det gäller att vara allsidig. Han går framgångsrikt tornerspel, Working Equitation, Trab, hoppning och dressyr och säkert något mer som jag glömt. I vilket fall har Marie utbildat honom själv i allt det här och det hoppas och tror jag att hon känner sig stolt över. 


Som alltid när man sitter upp på en häst som är rolig och ridbar så vill man sitta kvar en stund och det var nästan så jag vägrade kliva av. Men till slut så fick Marie tillbaka sin häst. Motvilligt. Det finns en liten filmsnutt längre ner på sidan. 


Tänk vad det är roligt att rida. 

Iallafall nästan varenda dag. 


Nästan varenda dag skriver jag för självklart finns det dagar då det inte kändes topp efter ett ridpass. Men jag brukar inte göra så stor sak av det inte alltid blir precis vad jag hade önskat. Det är en ny dag i morn. 


Varför skulle inte en häst få variera i sin dagsform likaväl som vi gör det?


Ja det funderas ofta hit och dit. Men vet man att hästen är frisk och sadeln ligger bra så brukar jag helt enkelt säga till den som rider att så här är det idag och vi får rida efter det.


Ju mer man har ridit desto mer kan man också känna in hästens dagsform och lägga in det arbete som passar för dagen. Jag är övertygad om att det ger en hållbar och också mer arbetsvillig häst i längden.


De fjärde december klockan 18.00 är det en gratis föreläsning hos oss i ämnet hur man ska träna för att få en hållbar häst med Per Michanek, veterinär, forskare, föreläsare. Läs mer via länken och gör din anmälan innan den 27 november. Därefter kostar det 150 kronor per person. 

http://www.uppsalaponnyklubb.se/forelhallbarhast.pdf



Piraten och Ulrika from Ulrika Pernler on Vimeo.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrika Pernler - 12 juni 2016 19:17


     I morse bar det av till Lovisedal för att döma och för vilken gång i ordningen jag körde vägen dit har jag ingen aning om. Lovisedal och Rotbrunna är annars de två ledande destinationerna för min del när det gäller vilsekörningar.    Jag...

Av Ulrika Pernler - 9 januari 2016 17:25


Den här vintern är en kvarkavinter. Jag vet inte om vädret och fukten bidragit till att Kvarkan stortrivs eller om det bara är ett Kvarkaår. Hur som helst så poppar det upp rapporter om misstänkt och konstaterad Kvarka dagligen just nu och är det någ...

Av Ulrika Pernler - 11 november 2015 18:33


    Eller ja, en gång var träningen visserligen allt annat än en höjdpunkt för mig. Det kom en välrenommerad tränare till vår anläggning och jag hade klätt upp mig lite extra. Det kan ju vara svårt att tro att det går. Men jo då jag hade ekipera...

Av Ulrika Pernler - 7 oktober 2015 18:55


När jag var liten hästtjej så fanns det i stallarna där man vistades en och annan ”hästkarl” som jag var livrädd för eftersom minsta felsteg ledde till en omedelbar åthutning. Samtidigt ville jag gärna finnas i deras närhet eftersom jag t...

Av Ulrika Pernler - 30 augusti 2015 21:11


    Om man vill ha en egen häst så är det en bra idé att lägga undan pengar då och då när man har några över. Om man i slutänden har haft lite pengar över tillräckligt många gånger så kan det hända att drömmen slår in.   Jag var väldigt spar...

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards