Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg under februari 2015

Av Ulrika Pernler - 1 februari 2015 18:24

Jag har funderat lite över det här med skimlar och framförallt om hur det förhåller sig mellan skimlar och hästar med lite mer färg i avseendet att hålla sig rena. Det finns grunder till mina funderingar i form av kissfläckar, gräsfläckar, bajsfläckar och lerinpackningar. Fast jag tror jag borstar mer än jag funderar och ibland funderar jag medan jag borstar.


Det är inte ovanligt att folk som ska köpa häst säger - Jag ska inte ha en skimmel! Eftersom alla är väl medvetna om att det innebär en avsevärt ökad arbetsinsats i förhållande till att äga en brun häst. 


Men ibland så åker man iväg och köper sig en fin treåring som är blyertsgrå. Kunde liksom inte stå emot och tänker att det tar ju ändå några år innan han bleknar. Det hände mig med Ronaldhino. Det var första gången jag råkade köpa en häst som skulle bli vit. 


 


Men blyerts är inte beständig och redan efter ett par säsonger hade en hel del av färgen trillat av med hårfällningen och ett begynnande bajsfläcksproblem började uppenbara sig. 

 

Det var inte bara fläckarna som gav mig extra arbete utan han hade också en sån fantastiskt tjock och fin svans. Jag kommer ihåg att jag nära på blev besatt av att hålla den i trim. Inte minst eftersom den här hästen hade en förmåga att få spel inne på dressyrbanorna och de gånger han spann loss så fick domaren mest se den änden där svansen satt och som alla som rider dressyr vet så vill man ju visa upp sitt finaste på banan. 


 

Så jag jobbade på med glansspray, redde ut taglet med fingrarna, strå efter strå. Det tog timmar.

Med tanke på det så glömmer jag aldrig den ödesdigra dagen under lersäsongen då han hade haft ett oavbrutet race i blötlera under förmiddagen. Det skick han kom in i den gången föranledde en omedelbar depression, en hel eftermiddag i spolspiltan och minst två kilo lösgodis i soffan på kvällen. 

 

Varning för obehagliga känslor inför nedanstående bild. 

 


Eftersom det är så komplext att hålla en skimmel ren så har många kapitel i faktaböcker om hästar avhandlat  ämnet. 

I hästhållning i praktiken står tex på sidan 74 att en häst som har gula fläckar ger sin innehavare dåligt rykte! 

Ja efter det där med svansen kan man tycka att jag skulle ha varit avskräckt. Men jag åkte iväg och köpte en skimmel till. En som inte ens hade ett grått strå utan var helvit. Jag har många gånger funderat hur det kunde gå till men det måste ju ha något att göra med att jag gillar utmaningar. 


Oj vad vackert det är med en kritvit häst!

 


Och... oj vad mycket jobb det är med en kritvit häst... 

           


I och med detta fick jag som total novis på kritvita hästar fördjupa mig i hur man kan göra rent dem. Det finns hur mycket tips som helst på nätet. 


* Man kan använda allt som bleker. Väteperoxid eller andra blekmedel. Men om det gör ont på händerna så gör det  förmodligen ont i hästens hud också :O

Nä, det tipset lade jag åt sidan direkt. 


* Diskmedel fungerar bra men kan ge hästen torr hud och klåda. 

Men hallå, vem vill ha en vit häst med kissfläckar osm har kliat av sig hela hårremmen. 

Nä, det tipset fick också anstå. 


* Potatismjöl, ja vem har inte minnen av potatsimjöl. Själv kunde jag stå och skratta åt mina kompisar som stod och gned in potatismjöl på sina vita ponnysar när vi skulle åka på tävling. Men eftersom jag aldrig hade en vit ponny själv så förstod jag inte deras slit. Potatismjöl finns fortfarande. Men om det förr fanns på var kvinnas stallhylla så är det nog tvärtom idag. Jag  har inte sett några förpackningar med potatismjöl i stallet så det kanske får räknas till utelistan.


* En uppsjö av skimmelschampon finns att köpa i hästsportbutikerna. Själv brukar jag använda ett med lila pigment i. Nyss läste jag på nätet att om man låter det sitta i för länge så kan hästen bli blåskimrande och det vore ju just snyggt. Hur som helst så kan de där medlen vara starka för hästen så man bör använda dem sparsamt. 


* Krita har ju länge använts för att förstärka vita tecken inför tävling. Men med en helvit häst blir det rätt så omfattande att måla med krita över hela kroppen. Man får väl börja kvällen innan kan jag tro. 


Jag har två egna idéer om hur man ska stå ut när man kommer till stallet och hästen ser ut som en världskarta. En bajsfläck som ser ut som både Sydamerika på baken, Australien på magen och Grekiska övärlden på ganaschen.

Den ena idén är att ha heltäckande ögonbindel och den andra att släcka taklampan. 


Hur som helst så har ju vi ägare av vita hästar gott om tid att fundera på hur vi ska få dem rena medan vi gör rent dem. 

Om man är på tävling kan man låta nån annan sköta rengöringen. Man bara sitter däruppe och pekar på vilka ställen de ska gno. Jag gillar tävlingar! 


 


Det finns ändå en sak som jag gillar skarpt med skimlar och det är när någon annan har en som skitar ner sig värre än ens egen. Det kan kännas otroligt tillfredsställande när syrrans häst är skitigare än min! Som idag. Jag måste säga att idag var en bra skimmeldag! 

 








Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards