Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg under maj 2009

Av Ulrika Pernler - 30 maj 2009 20:03


Idag har vi ridit final i Gimo. Division II dressyr för häst. Tänk att vi kunde skrapa ihop laget trots allt. Fast Lola och Emilie uteblev på grund av skadat knä och Anette och Rioja på grund av svår muskelsträckning.


Gabbi och Winston ryckte in och i sista stund också Kristina och Gazcoigne. De båda gjorde tillsammans med resten av laget och alla hästar ett superjobb och vi kom på andraplats i dagens deltävling.


Totalt slutade laget på fjärdeplats med tredjeplatsen svindlande nära. Men vi är glada och nöjda med vår insats!


Anette kom och peppade deltagarna från marken istället och lageldaren eller heter det lagledaren Ulrika sprang omkring och gav ett stundtals förvirrat instryck. Men laget hade överseende med detta.


Sara och Candy hade en mycket bra dag och placerade sig som tvåa i både framridningsklassen LA:4 och lagklassen LA:5. Mellan klasserna sprang Sara omkring en del på stallplanen och hojtade att hon minsann hatade de där AIK:arna.


Vågat, tyckte jag. Till slut insåg jag att det var getingarna hon menade...


Själv kunde jag dagen till ära rida ihop dryga 62% i LA:4 och en sjundeplats i klassen med Ronaldhino som startade upp sitt program med en geting mellan bakbenen och därav inledde med en serie snygga bakutsprakar. Alla imponerar vi på domaren på vårt eget lilla sätt.


- Det är spännande när du rider, sa domaren efteråt. Man vet ju aldrig vad du ska bjuda på!


Så sant!



Av Ulrika Pernler - 29 maj 2009 14:18

Halloj! Storhäst laget är laddat till tusen inför helgens dressyrfinal som går i Gimo!


Lola har laddat genom att få en utgjutning på bakknäet efter någon liten dispyt i hagen. Hon är inte halt men ska vila över helgen. Så emilie får stå över denna sista omgång vilket är typiskt då hon lagt massor av jobb på att rida de förvända galoppbågarna med enkla galoppombyten. Det har sett jättebra ut. Men vem vet. De kanske får användning för dem en annan gång.


Winston har efter lite pust och stön lovat att rycka in som fjärdehäst i laget med Gabbi på ryggen.


En av oss lite äldre damer i laget (dock inte jag) har ramlat på platta marken med lite hjälp av en ivrig häst. Hon har fått  en sträckning som heter duga och är just i denna stund hemma och övar på att rida utan att gråta samtidigt. Man kan kanske bita på en träbit under ritten....


Det är inte bra att bli äldre helt enkelt... jag har haft känningar av det själv!


Övriga två ryttare och hästar känner sig vid god vigör. Nåja, nästan. Hästarna har nog klämt i sig lite mycket av det goda gröna gräset och är rätt så uppblåsta för tillfället. Men de lär nog stånka sig runt banan i alla fall.


Akta er bara för nu slår vi ur underläge!


På söndagen är det ponnylagets tur för då rider de sin final i division III på hemmaplan. Jag har inte hört så mycket från dem men antar att de är minst lika laddade som oss hästryttare.


Jag föreslår att ni packar picknickkorgen och kommer till UPK och stöttar våra ryttare och hästar.


Det går naturligtvis utmärkt att göra en instats som funktionär på tävlingen också! Jag vet att det finns några poster där förstärkning skulle vara välkommen!


Dressyrbanan görs i ordning på lördag klockan 12.30 och då är man också välkommen att hugga i.


På hemsidan www.uppsalaponnyklubb.se har jag lagt ut en efterlysning. Vi behöver nämligen sjukvårdare till våra hopptävlingar. Datumen är den 7 juni, 4 juli eller 5 juli. Vi skulle bli så glada om någon sjukvårdsutbildad person i föreningen frivilligt ställer upp och ta något av datumen.


Som sjukvårdare har man hedersplats vid banan och får möjlighet att se hela tävlingen. Jag rekommenderar solhatt och vätska dock. Det skulle inte se något vidare ut om sjukvårdaren fick solsting...


Läs mer om funktionärer på http://www.uppsalaponnyklubb.se/Funktionsbeskrivningar.pdf

Ta kontakt med tävlingssektionen via upk_tavling@telia.com 

Eller ta kontakt med oss instruktörer eller tävlingssektionens medlemmar i stallet.

Av Ulrika Pernler - 28 maj 2009 11:38

Hej! Moki har varit i Norrköping hos tandläkaren. Jag tänkte att ni nog är nyfikna på hur det gick!


Moki har ätit väldigt sakta en tid. Vår egen veterinär gjorde en munkoll och fann någonting som heter foderinpackning. Det vill säga att gammal mat packat sig mellan ett par tänder och ner i tandköttet.


Så går det om man slarvar med tandtråden...


Fast egentligen ska det inte bli foderinpackningar. Att Moki fick det berodde på att hans tänder i undekäken på höger sida inte satt i en rak rad. Förmodligen har han fått sig en kyss av nån hagkompis i väldigt unga år.


Foderinpackningen skulle bort varvid vi åkte till klinik med Moki. Där upptäcktes att det var svårare än väntat eftersom en tand hade flyttat sig. Så vi blev remitterade till Norrköping för vidare utredning.


Så i tisdags var det dags för den långa resan till tandläkaren. Moki knallade på transporten snällt som vanligt. Så åkte han iväg för en heldags äventyr.


Hos tandläkaren rengjordes foderinpackningen och man slipade till kanten så att det inte skulle fastna mat så lätt. Tandställningen slapp han!


Resten av munnen undersöktes också och tandläkaren fann att Moki även hade en ficka under en tand i överkäken på höger sida. Så där blev det ordentlig rengöring.


Behandlingen avslutades med flourlackning!


Om två veckor ska Moki på återbesök så hoppas vi att han är bra i munnen så han kan klämma i sig gräset lika fort som sina kompisar resten av sommaren.


Här kommer lite bilder inifrån Mokis hästmun:


(Jag tycker det känns lite som att man är på väg ner i valens mage...


Av Ulrika Pernler - 27 maj 2009 15:16

När man är liten så brukar man längta efter att bli större så man får rida de stora hästarna. Så plötsligt rätt vad det är har man vuxit ur de små ponnyerna och saknar dem något fruktansvärt.


När jag var i tonåren så gick jag i träningsgrupp på ridskolan. Vi red dressyr för Pia och hoppade för Mats eller Gertie.


Så en dag fick vi i gruppen för oss att vi skulle göra ett bus. Vi var alla i femtonårsåldern och samtliga hade vuxit ur de minsta ponnyerna med råge.


Vi sadlade varsin B-ponny och smög in i ridhuset.


Vi brukade rida fram själva i en kvart och sedan kom Mats och började lektionen.


Den där gången kändes kvarten väldigt, väldigt lång! Vi fnissade och skrattade åt varandra och hur vi såg ut. Lite. lite oro i magen hade vi också. Tänk om han skulle bli arg!


Så knarrade dörren till och Mats klev in i ridhuset. Han såg sig omkring, höjde inte ens på ögonbrynen och körde igång lektionen.


Det var straffet!


Vi fick sitta hela timmen på våra urvuxna ponnyer. Benen hängde långt nedanför hästarnas magar och balansen var väl inte den bästa.  Men Mats han låtsades som ingenting och vi fick hoppa både långt, brett och högt.


Undrar just vem som vann det skämtet...?

Av Ulrika Pernler - 26 maj 2009 14:22

Idag har jag varit hos Naprapaten.


Han hjälper mig att återfå rörlighet i en ryggskada jag har. Förutom naprapaten så är det ridningen som är den bästa medicinen för min rygg. Jag känner mig aldrig så mjuk i ryggen som efter ett rejält ridpass.

Naprapaten håller med. Ridning är jättebra för ryggen!


Det är underligt. Man kostar på sin häst massage, sadelutprovningar, och annat för att den ska må så bra som möjligt. Men att ta hand om sina egna krämpor kommer alltid i sista hand. Kanske ligger det något i det där gamla uttalandet; "Man vill ju inte vara till besvär!"


Men idag är det dags. När man har stora problem att nå ner till fötterna för att få på sig skorna eller när man måste väcka sambon för att bli vänd på natten.... då är det dags!


Hos naprapaten får man en tumme i ryggen som trycker tills man svettas och tror man ska ramla genom bristen och ner på golvet. Så plötsligt ger det onda med sig en aning.


Sedan blir man böjd i en vinkel som man inte trodde var mänsklig. Man kan plötsligt se sin egen rygg. Det stramar i musklerna som om man tagit på sig ett skinn som är fyra nummer för litet. Så knäpper det till och han släpper efter.


- Kan jag hjula efter det här? Eller åtminstone slå en kullerbytta? undrar jag.

Han tittar konstigt på mig och svarar att det skulle han inte rekommendera.

Jag accepterar svaret utan vidare disskusion.


Efter en dryg halvtimme får jag kliva ner från britsen. Det känns ömt men ändå oändligt mycket rörligare än tidigare.


Kanske har han "bänt" loss varenda endorfin i min kropp för jag känner ett underligt lyckorus hela eftermiddagen. Eller så är det bara lycka över att jag faktiskt lyckas knyta mina skor själv!


- Nu går du hem och rider så mycket du bara orkar! säger naprapaten.


Jag gillar det han säger, skarpt!

Av Ulrika Pernler - 25 maj 2009 14:15

Hej! Idag har det varit riktigt vackert väder. Men tydligen ska det komma regn några dagar framöver och därför väntar vi ännu några dagar med att släppa ut våra ridskolehästar på nätterna.


För alla er ridskoleelver är det tre veckor kvar med vår vanliga lektionsverksamhet. Tänk, bara tre veckor. Som vanligt tycker man att terminen precis börjat.


I fredags var det extra dressyrträning på kvällen. Alla platser utom en gick åt och det verkar som att de som deltog var nöjda och hade haft roligt. Nu på fredag har ni chansen igen. Hör av er till kontoret för att få veta vilka tider det finns platser kvar. Ni kan läsa mer direkt på http://www.uppsalaponnyklubb.se/extdressyr.pdf 


För er som inte hinner prova på dressyrträningarna den här terminen så finns det möjlighet att öva programridning istället. Fem datum är uppsatta och tanken är att man får rida igenom ett valfritt dressyrprogram för instruktör. Sedan går man igenom programmet tillsammans och kan öva på de bitar som behöver stärkas. Läs mer på http://www.uppsalaponnyklubb.se/extprogramny.pdf 


Båda ovanstående aktiviteter är naturligtvis öppna både för ryttare med egen häst och ridskoleelever på ridskolans häst.


Under sommaren kommer ni att kunna njuta av skogarna runt anläggninigen genom att delta på någon av våra uteritter. Det är ett underbart sätt att uppleva naturen från hästryggen! Passa på och läs mer om detta på http://www.uppsalaponnyklubb.se/extuteritt.pdf 


Om ovanstående aktiviteter faller väl ut så kommer vi kunna utveckla detta under hösten.


Sedan har vi ju alla våra ordinarie sommaraktiviteter. Strölektioner, ridläger och träningsläger. På lägren är man också varmt välkommen med egen häst.


För att få veta mer om var det finns ströplatser kvar så kan man höra av sig till kontoret på upk@telia.com eller 018-317103. Lämna meddelande om du ringer och ingen svarar. Vi ringer naturligtvis alltid upp samtliga som lämnat meddelande.


Höstterminen börjar vecka 34 och består av 18 lektionsveckor. Alla som ridit under vårterminen har fått info hemskickat. Infon ligger även på hemsidan på http://www.uppsalaponnyklubb.se/ridkurshost09.pdf 


Rider du inte hos oss men skulle vilja göra det så hör du av dig till kontoret på upk@telia.com eller 018-317103 för mer information.


Av Ulrika Pernler - 23 maj 2009 14:32

I morse hände något märkligt. Ett nytt och konstigt ljud hördes i stallet. Det var de som hade stalltjänst som påtalade det först men sedan kunde jag själv inte undgå att höra ljudet hela tiden.

 

Först tänkte jag att det var svalorna som fått pippi. Svalor kan nämligen sjunga i många stämmor samtidigt trots att de är ensamma.

 

Men efter att ha lyssnat en stund tyckte jag nog att ljudet lät lite väl mekaniskt. Samma tonart och samma trudelutt om och om igen.

 

Nu har jag lovat att inte skriva ut namnet på mannen i familjen som hade stalltjänst. Av hänsyn till honom så gör jag inte det heller. Men det är svårt att berätta om någon utan att ha ett namn på denne så jag skapade en liten sifferkod istället.

 

Tänk er själva om man numrerar bokstäverna i alfabetet och sedan byter man ut bokstaven till morsvarande siffra istället. Fiffigt vad!

 

Det gör att den här personen kallas 1 7 14 5, ungefär som C3PO eller R2D2 i stjärnornas krig. Fast ändå inte…

 

-          Jag hörde det där ljudet direkt när jag steg ur bilen på parkeringen imorse, sa 1 7 14 5.

-          Sedan hörde jag det i foderladan också. Det var märkligt! fortsatte 1 7 14 5.

 

Jag lyssnade och såg hur han funderade.

 

-          Det hörs i den här änden av stallet. Men också i den där änden, sa han och gick bortåt i stallgången för att illustrera hur det var.

-           Kan det vara någon fläkt som krånglar? undrade jag som också hörde ljudet.

 

1 7 14 5 ryckte på axlarna och såg uppgiven ut.

 

Jag sadlade min häst och gick in i ridhuset. Jag red och funderade. Så kom jag att tänka på att det regnat en del ute under natten. När det regnar så kan gummibandet på stallets elevator gnissla en del.

 

-          Där har vi svaret! tänkte jag.

 

Så satt jag av och ledde ut min häst i stallet igen.

Stalltjänstfamiljen hade hunnit till den övre delen av stallet och var i färd med att halma och sopa.

 

-          Jag fick en idé om vad det kan vara, sa jag.

-          Det behövs inga idéer längre, sa 1 7 14 5. Vi har löst problemet.

 

Han lyfte lite på tröjan och visade en stegräknare som satt fäst på byxlinningen.

 

-          Jag har visst någon slags överfallslarm på den här…

 

Han tryckte på en knapp och ljudet hördes åter i stallet. Följde honom vart han gick…

 

-          Jag tänkte inte säga något först, sa 1 7 14 5. Fast sedan insåg jag att det skulle komma fram i vilket fall.

-          Jag kanske skrivet något om det, sa jag. Men jag lovar att inte avslöja ditt namn!

 

1 7 14 5 såg lättad ut!

Av Ulrika Pernler - 22 maj 2009 14:51

INFO från Gabbi inför skötarridningen

Inför söndagens skötarridning som är för både A och B skötare så har jag tittat igenom skötarpärmen för att kolla att alla anmälda har gjort sina uppgifter. Tyvärr var det en del av er som hade missat mellan 2 och 13 uppgifter vilket har gjort att ni ej kan rida på söndag.

Kom ihåg att ni som skötare SJÄLVA HAR ANSVARET att se till att få er uppgift ikryssad i pärmen när ni gjort den.

Finns det ingen stallvärdinna på plats så ber du någon av instruktörerna att hjälpa dig.

Några hade bara missat en uppgift, ni får rida den här gången men se till att du gör igen den uppgiften så snart som möjligt.

Samling till skötarridningen           13 20  

        

Om du ej är i tid till samlingen så kan du tyvärr inte rida.

Före samlingen                  Borsta och rykta din häst ordentligt, grupp 1 även sadla, så ni måste vara här senast 13 00 för att hinna.

Ridning grupp 1                           13 40

Ridning grupp 2                           14 15, se till att era hästar är sadlade och tränsade till 14 15

Efter ridningen så skall ni självklart sköta om er sköthäst samt putsa utrustningen ordentligt!

Grupp 1            

Sofia N – Kalle                                             
                                         

Tilde N – Rowan

Tova S – Peperoni

Nora B – Rikki

Ellen J – Sammy

Sofia F - Rafael

Frida E – Nero

Cornelia L – Lemans

Micaela R -  Moki

Tova G – Saffran

Malin G – Oboy 

Grupp 2

Sara Ö – Rowan

Matilda S – Calippo

Ellinor E – Nemo

Elvira B –  Whisper

Maja C – Marcato

Clara W – Waldemar

Alva S – Peperoni

Victoria N – Akilles

Nicole N – Amber

Julia H – Clou

Frida H – Felix

Frida S - Putte  


Har du några frågor så pratar du med Gabbi eller Karolina.

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards