Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg under oktober 2010

Av Ulrika Pernler - 30 oktober 2010 18:29

Hej! Vad gör man en lördagkväll? Jo man förbereder inför vår utställning på Gränby Centrum imorgon. Mellan klockan 09.30 och 17.00 imorgon så "flyttar" Uppsala Ponnyklubb till Stora ingången i Gränby Centrum. Där tänker vi breda ut oss minsann! Vi tar med våra snygga monterväggar från Eventet och en massa tillbehör som ponnyer och liknande.


Fast ponnyerna parkerar vi utanför eftersom det kan finnas folk som är allergiska! Likaså gör vi med våra ridkläder! Så det är ponnyfritt och ridklädesfritt som gäller inomhus.


Ponnyerna kan ni träffa på gräsplätten som vetter mot 4H på Gränbys framsida. Där blir det ponnyridning mellan 12.00 och 14.30


Just i skrivande stund så håller jag på att köra ut 300 broschyrer och naturligtvis är jag inte helt överens med skrivaren... Så jag lär nog fortsätta med denna syssla en god stund under kvällen...


Idag har jag vikt dagen åt att göra klart fyra av monterväggarna som behövde uppgraderas. Detta gjordes med mera tyg, en vass sax och ett lim som luktade rätt så starkt... Men snyggt blev det! Jag avslutade med att skjuta fast grejor med häftpistolen och det är ju alltid skoj!


Jag har skapat en tipskupong med tio kluriga frågor till dem som kommer och besöker oss. 300 stycken gjorde jag så vi får hoppas på att det kommer 300 personer och vill vara med. Blir det fler får jag kila in på "Expert" och tjyvlåna en kopiator medan Gabbi vilseleder personalen. Sånt är hon bra på! Den här gången är det bara dom som inte redan rider här som får vara med och svara och tävla om fina priser.


Jag har gjort en liten pysselhörna åt de barn som kommer också och så Sara förstås för hon har förkunnat att hon gillar att måla i målarböcker.


Nu ska bara broschyrerna halka ut genom skrivaren så att jag får börja vika dem. Men jag ser det inte som något problem att det tar tid. För batteriet på klockan är  slut och den har stannat på tjugo i fyra på eftermiddagen. Konstigt bara att det är så mörkt...


Hoppas vi alla ses på Gränby imorn, i lämpliga kläder!

Välkomna!

Av Ulrika Pernler - 29 oktober 2010 10:48

  


Idag har Monark gett sig iväg på det stora äventyret

Han blev ryktad länge på morgonen och hade krubban full till kanten med havre

Klockan nio kände sig alla klara och vi lastade

Med på resan följde den påse med hästgodis som han fick av Micaela igår

Men tårarna fick stanna på stallplanen

Det kommer att dundra i marken i hästarnas himmel idag

när en Monark kommer galopperande med sina stora hovar

Du kommer att saknas oss här



Vill du skriva något på hans minnessida? Skicka text eller bilder till mig på 018500749@telia.com så lägger jag ut det där.

Av Ulrika Pernler - 28 oktober 2010 14:31

  

Hej! Sensommaren 1992 lastades ett gäng hästar av på stallplanen vid UPK:s anläggning. Klubben hade hyrt hästarna till ridskoleverksamheten och de kom direkt från den ridlägerverksamhet där de jobbat under sommaren. Vi ledde in hästarna i stallet och två veckor senare fick vi ett stort utbrott av den mycket smittsamma hästsjukdomen Kvarka. Hästarna fick hög feber, hosta och näsflöde som snart blev otäckt varigt. Några hästar utvecklade varbölder i käkregionen..


Ridskoleverksamheten fick ett långt avbrott och alla aktiviteter fick ligga nere. Men de värsta var ändå att hästarna behövde gå igenom en så jobbig infektion. Ett par hästar kom också att lida av efterföljande problem i form av hostbesvär och kunde inte längre användas i ridskoleverksamheten.


Vi som jobbade i stallet fick slita oerhört hårt från morgon till kväll. Vi tempade och skötte om sjuka hästar. Men vi lärde oss också massor och när utbrottet klingat av så hade vi gjort upp en massa rutiner som vi haft nytta av sedan dess och som har förhindrat ett liknande utbrott i vår hästbesättning.


Vi hade stor hjälp av vår veterinär som lärde oss hur vi skulle gå till väga. Eftersom många hästar var sjuka så gick det inte att isolera enskilda fall. Däremot delade vi in stallet i tre olika delar. En del för sjuka hästar, en del för friska hästar  och en del för dem som varit sjuka men tillfrisknat.


Personalen skötte en stalldel var och vi gick inte emellan de olika grupperna.

Vi förde templistor och journaler över varje hästs symptom, antal sjuka dagar och annat som var viktigt. Vi tog inte emot några besökare i stallet utom veterinär, personal och hästägare.


Vi blev experter på att ge penicillininjektioner då flera hästar behövde penicillin för att bekämpa Kvarkan.


Ett par ponnyer fick följdsjukdomar på grund av kastad Kvarka, vilket innebär att hästen får invärtes bölder. De ponnyerna sändes iväg på lösdrift där de sedan fick gå länge och läka sjukdomen innan de kom tillbaka till ridskolan. Ett par ponnyer fick säljas som promenadhästar då de inte längre klarade inomhusmiljö med sina luftrör.


Utbrottet kostade dessutom verksamheten väldigt stora pengar.


År 1995 lastades en ny ponny av på stallplanen på UPK. Ett par dagar senare visade ponnyn klara symptom på Kvarka. Den gången begränsades utbrottet till en enda häst. Hur var det möjligt? Visa av läxan vi fått 1992 så hölls numera alla nya hästtar isolerade under tre veckor innan de släpptes in på ridskolan.

Vårt isoleringsstall för nya hästar har verkligen varit guld värt!


Igårkväll satt jag och drygt tjugofem andra hästälskande personer bänkade i cafeterian för att lyssna på Louise Treiberg Bernsdtsson och hennes suveräna föredrag om bland annat virus- och bakteriella sjukdomar hos häst.


Louise är inte "bara " elev på ridskolan sedan 22 år utan också en mycket duktig veterinär och expert på just virus av olika slag. Hon reser runt i hela världen och håller föredrag och tar del i forskning om olika virus.


Vi i publiken fick ta lärdom om de "vanliga" sjukdomarna som A2/hästinfluensa, Kvarka, Virusabort och  Virusarterit. Men vi fick också ta del av nya sjukdomar som knackar på gränsen till Sverige och som vi förmodligen kommer att få brottas med i framtiden.


Vi fick även höra en del "fallbeskrivningar" vilket liksom gav kött på benen. Jätteintressant!


Jag vill tacka Louise så hemskt mycket för ett jättebra föredrag! Jag har lärt mig så mycket under de tjugo år jag känt Louise och ändå så lärde jag mig massor, nu igen! Ett stort tack också för Louise's mycket fina gest att skänka sitt gage till ridskolans insamling till nya sadlar åt hästarna.


Hoppas vi får lyssna på dig igen snart!


Läs gärna mer om ämnet på SVA:s hemsida. Den är jättebra, lättläst  och informativ. http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/ 


och förresten... en vektor är en "bärare" till exempel en fästing eller mygga.

Av Ulrika Pernler - 26 oktober 2010 14:12

Hej! Idag är det den 26 oktober. Höst och vintern gläntar snart på sin dörr. För åtta månader sedan så hade snön just börjat smälta och vi väntade ivrigt på vår och att solens strålar skulle börja värma. Det har hunnit gå åtta månader och sommaren har passerat. Sommaren var underbar och hästarna gick länge på betet och levde av härligt grönt gräs och sov ute under varma sommarnätter.


Det har gått åtta månader sedan Monark skadade sig. I åtta månader har vi vänt och vridit oss ut och in för att försöka få honom att bli bra. Nu vet vi att det blir han inte.


Många besök på veterinärklinik, röntgen, undersökningar hemma, medicin och sedan en härlig lång sommarvila har han fått. Hösten har bestått av flera försök att sätta igång honom försiktigt under lång tid. Men hältan har kommit igen.


I onsdags gjorde vi veterinärkontroll hemma och i går så for vi än en gång tillbaka till kliniken för en röntgenundersökning. Stora pålagringar i ett framknä och inga utsikter till ett smärtfritt liv och vi har inte längre några fler vägar att ta.


Med det kommer Monark att få resa vidare och träffa sin "vapendragare" Akilles mycket tidigare än vad vi hade hoppats. Jag antar att de har saknat varandra.Fredagmorgon blir den sista dagen här.


Jag hoppas det finns nypobuskar på den andra sidan. Det tror jag att det gör.


Vill du skriva något på hans minnessida? Skicka text eller bilder till mig på 018500749@telia.com så lägger jag ut det där.

 

                

  

    


Av Ulrika Pernler - 25 oktober 2010 15:18

Hej! Den här veckan blir det en del att stå i. Inte för att det brukar vara speciellt lugnt. Men jag syftar på dom extra aktviteter vi ska ha denna veckan och som kommer att bli jättekul!

 

På onsdag kommer Louise och håller sin föreläsning om hästens infektionssjukdomar och det går fortfarande bra att anmäla sig till den upk@telia.com. Läs mer här. Passa nu på att gå alla ni som efterlyser mer teoretisk undervisning!

 

På söndag packar vi in hela vår klubbutställning (samma som vi hade vid eventet "Uppländsk Ridsport") och drar till "torget" vid den stora ingången i Gränby Centrum. Där står vi sedan hela dagen, från 09.00 till 17.00 och gör reklam för vår klubb. Några ponnyer får traska runt på barnridning mellan 12.00 och 14.30 också.

 

Trots att det gått en del rykten om att jag ska iklä mig min Pegasusdräkt på Gränby så vill jag på det bestämdaste dementera detta! Det blir ingen dress! (Jag kan ju alltid höra med Jenny eller Emelie som var i mitt team mig vid julshowen...) Ser ni någon som springer runt i vit plyschdress så är det inte jag i alla fall.    





Som inte det vore nog så är det här också den sista skälvande korvveckan. Har ni ännu inte lagt beslag på er alldeles egna salami så är det dags att göra det nu under vecka 43! Köp några i julklapp till släkten också!

Ni kan läsa mer om korvar här.


När jag fått in alla beställninglappar så ska jag sammanställa dem och göra beställningen. vecka 47 kommer så korvleveransen och det gör mig lite knäsvag. Det här är nämligen inte min första korvleverans eftersom jag haft den äran att vara klassmamma i en salamiklass en gång.


Då stämde jag träff med korvleverantören på parkeringen nere vid Jällaskolan. Jag minns att det var mörkt och minusgrader när jag parkerade min bil. Jag ställde mig i mörkret och inväntade korvbilen.


Jag stod med händerna i fickorna och huttrade när han kom med sin lastbil. Han hissade ner luckan och började lassa ur. Kartong efter kartong... Berget på asfalten bara växte och skuffen på min bil såg allt mindre ut...


Så där ja, sa han och jag fick skriva på en leveranssedel. Sedan fällde han upp luckan och körde iväg. Jag visste inte om jag skulle skratt eller gråta där jag stod i mörkret med alla korvar.


Det var bara att börja lassa in. Efter en stund hade jag alldeles glömt bort att jag frusit. Svetten lackad och jag staplade kartonger på längden och tvären. När skuffen var full packade jag i baksätet. När baksätet var fullt packade jag passagerarsätet. Sedan återstod endast ett par kartonger. Jag klämde in mig i förarsätet och la de sista  kartongena i knät.


Så där jag tänkte jag och styrde kosan mot nästa parkering där korvarna skulle leveraras av sina försäljare. Lätt som en plätt! Jag kom att tänka på den gången vi handlade sådär ohyggligt mycket inför våra ridläger att vi var tvugna att packa in Erica under alla varor i baksätet. Den gången tog det närapå en vecka innan vi hittade henne igen. Jag hoppades för allti världen att jag inte råkat packa in henne under korvarna för i så fall var det nog slut...


Inför denna korvleverans känner jag mig väl förberedd. Jag tänker nog bestämma leverans till samma parkering. Men däremot får jag nog ta med ett hästsläp att packa i. Det känns liksom lättare.


Vitlöksdoften i min bil satt dessutom i mer än ett halvår efter den där kvällen...

Av Ulrika Pernler - 24 oktober 2010 16:30

Hej! På SLU bedrivs just nu ett forskningsprojekt som handlar om "Rätt ryttare till rätt häst". Att häst och ryttare passar bra ihop är en viktig förutsättning för att ridturen ska bli rolig och säker. Men hur vet ryttaren att den utvalda hästen är rätt för henne eller honom? Lika viktigt som att hästens hälsa besiktigas av veterinär, lika viktigt kan det vara att hästens temperament passar ryttarens förmåga och förväntningar.


Enkäten om samspelet mellan häst och ryttare besvaras via webben och finns på www.slu.se/samspelhastenkat (Hoppryttare till enkäten önskas!)


Ett forskarteam i Storbritannien har dessutom utvecklat en metod för att mäta hästars personlighet, genom att modifiera metoder som använts på andra djurslag. Trettio egenskaper bedöms på en skala mellan ett och sju, där bedömaren ringar in den siffra som passar bäst in på den aktuella hästen.


För att fastställa om metoden var användbar studerades 61 hästar av olika raser och varje häst bedömdes av minst två personer, där alla bedömare hade hanterat de hästar de bedömde regelbundet - i minst sex månader. Utöver det bedömdes alla hästar även av en forskare genom beteendestudier.


Bedömningen från de personer som kände hästen stämde överens med varandra på de flesta punkter, medan bedömningen från forskaren skiljde sig från övriga när det gällde omkring två tredjedelar av punkterna. De personlighetsdrag som visade sig vara svårast att bedöma - och som inte stämde överens mellan olika bedömare - var hårt arbetande, säker, tolerant, ensam och stark.

Intressant tycker jag! Alla vi som håller på inom hästvärlden vet ju att varenda häst har sin egen personlighet. Det är ju en del av kryddan i det hela! Som ryttare tror jag däremot att man måste vara ödmjuk för att kemin mellan ryttare och häst inte alltid stämmer. Har man hamnat på "fel" häst så måste man kanske göra ett byte. Det kan vara surt, speciellt om man har köpt en fin tävlingshäst och har stora drömmar. Men inom hästsporten finns det inget utrymme för att vara "självisk".


Kanske vore det inte så dumt om vi ryttare också gjorde ett test för att bli medvetna om vår personlighet. Sedan kunde vi matchas ihop med rätt häst.


Varför inte starta en dejtingsajt för hästar och ryttare... "hastmatch.com"

Kom ihåg att det var min idé!


Källor www.slu.se samt www.hippson.se


Av Ulrika Pernler - 22 oktober 2010 15:20

Hej! Med den rubriken så trodde ni säkert att hela inlägget skulle handla om mig!

Men... Idag har jag så gott som uppdaterat instruktörernas egna beskrivningar av sig själva på klubbens hemsida. "Så gott som" därför att jag fortfarande väntar på texter från några av oss.


En väldigt viktig sak är dock uppdaterad! Åldern! Såg att det var flera som förhalat att uppdatera sin ålder med flera år men är inte ett dugg förvånad. Samtliga som arbetar i instruktörsstyrkan är ju tjejer.


Nu har jag ändrat till att skriva födelseåret istället vilket gör det enklare. Även om jag var sugen på att ändra min "sexa" till en "sjua"...


Med det kan jag gratta alla oss instruktörer till ett antal fler år på nacken!

Vill du titta? Tryck här!


Det finns fler som har några år på nacken...

Nu är det bara några månader kvar av det här året och sedan blir varenda häst ett år äldre (även om jag fortfarande tycker det är orättvist att alla hästar ska behöva räkna sin födelsedag på samma dag...)


På ridskolan finns det en hel hög med "gamlingar" just nu. Putte är tjugotvå år och har varit på ridskolan i fjorton år, Dutch är tjugoett år och har varit på ridskolan i sexton år, Bard är tjugoett år och har varit på ridskolan i femton år, Calippo är tjugoett år och har  varit på ridskolan i sexton år, Sorbits är tjugo år och har varit på ridskolan i fjorton år och Monarch är arton år och har varit på ridskolan i tretton år. Rätt så fantastiskt faktiskt. De är fortfarande hela, pigga och glada hästar som galopperar så det ryker när vi släpper dem i hagarna på morgonen.


Nåt som är viktigt när man har en stor hästsflock som jobbar på en ridskola är att det finns en jämn spridning på hästar i alla åldrar. Hamnar man i en sits där alla hästar i stallet plötsligt blir gamla samtidigt så är risken stor att man måste byta i stort sett hela hästbesättningen samtidigt och då står man plötsligt där med bara unga och outbildade hästar, Därför måste man fylla på "underifrån" regelbundet med lite yngre hästar och ponnyer.


Det är också viktigt ur en annan aspekt för då kan de yngre hästarna jobba parallellt med de äldre medan de lär sig jobbet. Det finns inga bättre lärare åt en unghäst än de äldre hästarna på ridskolan.


På storhästsidan har vi just nu en väldigt fin spridning på åldrarna. Vår yngsta häst är Aigle som är fem år (om två månader är han dock sex). Han är en fullständigt okomplicerad individ som har haft otroligt lätt att anpassa sig till sitt nya jobb. En riktig stjärna faktiskt!


Så har vi Zohar och Wallie E som är sex år (ja snart sju då) som båda är jättesnälla och lättlärda hästar med fina förutsättningar för framtiden.


Sedan har vi inte några fler vad man kan kalla "unghästar" bland de stora hästarna. Medelålder på vår storhästflock är i år 11 år vilket vi är väldigt nöjda med.


På ponnysidan har vi inte någon häst som är "unghäst" just nu. Den yngsta är Barichello och han är ju åtta år och det var länge sedan han var "ung".

Medelåldern på ponnyerna ligger i år på 13,5 år och det tycker vi är lite högt.


Därför har vi precis köpt en ny och lite yngre ponny. För er som inte läste igår så kan jag tala om att han har det fantastiska namnet Strawberry Bob. Tjusigt värre! Han är sex år och blir den förste att föryngra vår ponnyflock litegrand.


Just nu så bor Bob tillsammans med Bingo i vårt isoleringsstall. Där får han vara ett par veckor medans vi rider och provar hur han fungerar.


Det finns också en annan aspekt som gör att det är viktigt att det finns lite yngre hästar att rida på en stor ridskola. Det är att en hel del av våra elever förr eller senare kommer att bli medryttare eller till och med köpa en egen häst. Då hanmnar de ofta på en unghäst vilket kan bli väldigt fel om man aldrig fått lära sig hur man ska hantera detta.


Så för elever som rider på träningsnivå eller på de lite högre grupperna på ridskolan ska detta absolut ingå i ridutbildningen!


Eftersom Bingo fick agera sällskap åt Bob så passade Wallie E på att flytta in i hans box. Så när ni kommer till stallet nästa gång så kan ni passa på att säga hej till honom. Han gillar verkligen att snacka!

Av Ulrika Pernler - 21 oktober 2010 14:09

Hej! Idag har jag lagt ut enkätsvaren från elever och föräldrar angående vår ridskoleverksamhet. 79 stycken svar kom in och svaren hittar du här.

Dom som ville kunde skriva egna kommentarer och idéer på de tomma raderna på papprets baksida och en hel del sådana kom in vilket var kul. Nu kommer vi i personalgruppen, styrelsen och us titta igenom era svar och se vad vi kan jobba vidare med.


Det finns önskemål från eleverna om att få mer teoritillfällen på ridskolan och det tycker jag är jättebra. Förutom att rida så finns det ju hur mycket som helst att lära sig om hästar!


Igår var ju veterinär Peter hos oss och undersökte ett par hästar. Stallvärdinnan Johanna hjälpte mig under tiden. På så sätt kunde hon vara med och lära sig en massa saker. Johanna ställde också flera jättebra frågor och jag tror hon lärde sig flera bra saker som hon kommer att ha nytta av.


Att delta i det som händer i stallet och att våga ställa frågor är ett jättebra sätt att lära sig mer. Det kan tex vara att sätta sig på läktaren och titta när någon tömkör eller longerar. Eller att kika lite när hovslagaren sätter på en sko. Eller att komma ut en liten stund innan man ska rida och titta på lektionen före som kanske hoppar den övningen man själv ska hoppa den dagen. Eller att be stallvärdinnan en skötare eller intruktören om hjälp när man ska kratsa hoven för att man inte vet riktigt om man gör rätt.


På de lägre nivåerna i ridningen ordnas automatiskt teori i anslutning till lektionen ett par gånger per termin. Beroende på vilken tid man rider så läggs teorin före eller efter lektionen och den är förstås kostnadsfri. Instruktören säger till några gånger i förväg så att man är beredd! Men även om man ridit lite längre så får gruppen gärna ha teori. Säg bara till instruktören så ordnas detta med stallvärdinnan.

På höstlovet och sportlovet har ni alltid chansen att gå teorikurser om hästar. Då får man också praktisera mycket i stallet och det är nyttigt!


När vi har lovkurser så ingår det ett teoripass per dag i samband med att man ska rida sin lektion. På sommaren ingår det ibland mer än ett pass per dag.


För den som vill lära sig ännu mer så håller vi en föreläsningsserie under hösten och vintern. Den första föreläsningen är den 27 oktober och handlar om hästens infektionssjukdomar. En jätteduktig veterinär kommer och håller den föreläsningen för oss. Det kommer att komma en föreläsning i månaden ungefär ända fram till i vår. Alla föreläsningar presenteras på vår hemsida www.uppslaponnyklubb.se och vem som helst får komma och lyssna och lära!


På distriktets hemsida så kan man också hitta olika kurser och föreläsningar att gå på . Så jag rekommenderar er att gå in där och kika. http://www.ridsport.se/uppland/ 


Man kan också kolla in olika klubbars hemsidor och kika efter clinics och träningar. Dessa är oftast öppna för alla som vill delta från läktarplats!


För en del kan det vara lättare att vara med i verkligheten än att läsa i en bok. Men böcker är annars ett jättebra sätt att lära sig mer för den som är vetgirig. Det finns hur mycket böcker som helst om hästar och ridning. De flesta böckerna kan man låna på bibliotek om man inte vill köpa dem förstås.


Apropå det så är det fortfarande fler som borde läsa boken "Hästhållning i praktiken" av Mats Mellberg. Vilken är min "utmaningsbok". Nu vet jag att det är flera som håller på och just nu sitter med nästan mitt i boken.

De som har läst den och rapporterat till mig har sagt att de tyckte den var jättebra. Det tycker jag också och dessutom tycker jag det är kunnskaper som man bör ha och som är viktiga när man håller på med hästar.


Så ta och skaffa ett ex av boken och kryp upp i soffan i höstmörkret. När ni har läst klart så mailar ni bar mig 018500749@telia.com så får ni en liten signatur på min utmaningslista!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards