Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg den 20 oktober 2010

Av Ulrika Pernler - 20 oktober 2010 20:50

  


Hej! På förmiddagen var Uffe hos oss och höll dressyrträningar. Det är ju onsdag! De sista veckorna har det varit lite tunt med uppslutningen till träningarna på grund av förkylningar och halta hästar. Så var det även idag. Det verkar som den här hösten innehåller en hel del bacillusker!


Rolle har fått sig en vilovecka. Det tyckte jag att han var värd efter att ha hållit gång hela hösten. Istället fick jag låna Saras fina Kastanjette och det var förstås jättekul att rida.


På kvällsvisten mötte jag upp vår veterinär Peter i stallet. Vi gjorde en snabb koll på Rowan som har haft en lätt hälta senaste veckan och därför vilat. Idag var han bara pyttelite halt och det verkar som att han har vrickat till sig. Så behandlingen fick bli lite allmänt antiinflammatorisk medicin några dagar, bandage och vila i liten hage. Sen ska det nog vara bra.


Så blev det koll av stora Monark som har haft lite problem med sitt framknä igen. Det har varit väldigt många turer kring honom sedan han smet och sprang ute på stora vägen i februari. Det svåraste har varit att hitta var felet verkligen sitter och vad det beror på.  Vi har farit fram och tillbaka mellan stallet och kliniken och undersökt och tagit röntgenbilder. Nu är vi i allafall överens om att det främst är knäet på vänster fram. Peter skulle titta på röntgenbilderna som han har imorgon och sedan får vi bestämma om vi ska ta några nya bilder på knät. Han får vila så länge förstås!


När jag var på väg till bilen så ringde transportfirman och meddelade att de var på väg med vår nya lilla ponny. Som ni vet så bytte vi ut Hero då vi tyckte att han var alldeles för liten för vår verksamhet. Det är ju viktigt att våra hästar och ponnyer passar till många olika ryttare. Hero behövde inte flytta så långt utan bor nu lite längre norrut i Uppland.


När jag förstod att det var transportören som ringde så tänkte jag att det väl skulle bli en sån där härlig tid typ 02.00 på natten. Det slår aldrig fel och det är så mörkt och kallt att stå utanför stallet och vänta på en häst mitt i natten. Men den här gången hade jag tur. De skulle övernatta och transporten kommer inte förrän kvart över sex imorgon bitti!


Ponnyn som kommer heter i alla fall Strawberry Bob och är en stickelhårig D-ponny med mycket connemara i sig. Vi hoppas att han ska trivas!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards