Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg under maj 2010

Av Ulrika Pernler - 31 maj 2010 14:32

Tova Gustavsson och Peperoni


Hej! Nu är det bevisat att Stenmarks gamla uttalande "Ju mer man tränar desto mer tur får man!" verkligen stämmer.


Idag är jag så stolt över alla som varit med i division III dressyr för ponny under våren. Då menar jag inte bara dem som ridit i laget utan även alla som varit med på lagträningarna och som deltagit individuellt på tävlingsplatserna.


Några av er hade aldrig ens varit ute på en "riktig" dressyrtävling innan denna våren. Bra jobbat Tova, Felicia, Maria, Rebecca, Linda, Josefine, Lussan, Lisa, Christine och Vanja!


Bra jobbat av hästarna också; Peperoni, Malte, Dolly, Oboy, Clou, Waldemar, Kummin, Aegir, Whisper och Tiffy!


Tänk vad ni har legat i och tränat under våren. Tio lag har ingått i årets serie. I första omgången tog laget en sjätteplacering. I andra omgången klev de upp och tog en fjärdeplacering. Igår, final och laget klämde i med en andraplats.

En fjärdeplats totalt i serien.


Lagdeltagarna har verkligen legat i och tränat och framförallt tagit till sig av de råd de fått under vårens programridningar.


Känn er duktiga!


Vad anbelangar det där uttalandet som Stenmark gjorde; "Ju mer man tränar desto mer tur får man!" Så fanns det en uns ironi bakom.


Imorgon kommer tävlingsberättelser från helgen ut på hemsidan www.uppsalaponnyklubb.se . Kom ihåg att rapportera era placeringar till championatet upk@telia.com


Av Ulrika Pernler - 29 maj 2010 11:34

  

Hej! Upplands Ridsportförbund har i flera år arbetat på idén att anordna ett stort hästevent här i Uppsala. För några veckor sedan var jag och gabbi på ett möte angående dett. För nu har hästeventet blivit verklighet!


Söndagen den 22 augusti 2010 är datumet för den stora händelsen. Platsen är Kvarnbo (UVFK) där det kommer att sättas upp en stor mässa. Bland annat har ridskolorna möjlighet att ställa ut och informera om sin verksamhet i en egen monter.


UPK ska naturligtvis vara med och vår ungdomssektion arbetar för fullt redan nu med idéer och montertillverkning. Detta är en guldchans att få informera om sin verksamhet och att få fler till ridsporten!


En bra  sak med det hela är att man bjudit in många politiker till en frågepanel som kommer att vara på Fyris Park som ligger alldeles bredvid.


För att visa hur viktig ridsporten är så kommer det att tågas från Kvarnbo vid 12.30 För att tåget ska få effekt är det ju bra om så många som möjligt kan var med. Så redan nu skulle jag bli glad om ni bokar den 22 augusti för att vara med på mässan men också delta i tåget! Alla kan vara med där oavsett ålder. Den förening som har flest deltagare på plats kommer att uppmärksammas och få ett pris under kvällen!


På kvällen kommer det att bli middag på Fyris Park för dem som vill det.


Information om "Uppländsk Ridsport 2010" finns på distriktets hemsida

http://www3.ridsport.se/Distriktssajter/Uppland/ 


Det finns en facebookgrupp som man kan gå med i där det kommer att finnas uppdaterad information. http://www.facebook.com/#!/event.php?eid=124081484282340&ref=ts 


På vår hemsida kommer ni kunna följa arbetet med att bygga vår monter och förberedelserna för mässan http://uppsalaponnyklubb.se/upplandskridsport.html 


Jag hoppas så många som möjligt hänger med på det här äventyret! Jag tänker absolut göra det!

Av Ulrika Pernler - 28 maj 2010 16:20

  

Hej! När Picador var unghäst så hade Gabbi och jag våra hästar i ett stall mycket nära huset där vi bodde. Det medförde att vi gärna tog en tripp upp på gräsmattan på husets baksida när vi var ute på ridtur.


Om hästarna hade tur så var mamma och pappa hemma och kunde mata dem med morötter och äpplen.


En dag under tidig höst hade min mamma skördat löken fårn trädgårdslandet och lagt den att torka i en lång rad vid husets altan. Gabbi och jag red upp på gräsmattan i vanlig ordning. Då fick Picador syn på "äppelhögen". Han drog tyglarna ur mina händer och skyndade sig fram med vidöppet gap mot högen.


Han drog ner huvudet och högg ett par lökar. Det smaskades högljutt i några sekunder innan han upptäckte att äpplena inte var äpplen.

Den gången är nog den enda gången jag sett en häst gråta...


Man säger att hästar är "selektiva betare". Det betyder att dom omsorgsfullt väljer ut vad dom vill äta. När de ser en äng med gräs så betar de de olika grässorterna i en speciell ordning. Vissa gräs ratar dom helt.


Men jag vet att hästar är selektiva i högst olika grad. Vissa går försiktigt fram med läpparna sökandes över gräset medan andra jobbar som den värsta skogsskövlingsmaskin.


Picador har för det mesta skövlat! Han har satt i sig toffsar från mössor, knappar, skosnören, blommor och en febertermometer. Han gillar filmjölk och älskar bananer.


Ronaldhino är likadan. Han har redan ätit upp ett par knappar och en rem från en jacka. Han gör sitt bästa för att tugga i sig grimskaft, tyglar och annat som han kan tänkas komma åt.


Jag ska ta och slå upp det där ordet selektiv i ordlistan och kolla vad det egentligen betyder.


  

Av Ulrika Pernler - 27 maj 2010 14:25

Hej! 27 maj, bara några få dagar kvar till juni. Ute växer det så det knakar och sommaren är här. Hästarna njuter av gräset och lever i nuet!

För en häst i början av livet finns det mycket spring i benen. Ronaldhino drar sin sedvanliga repa i hagen och blir sedan sugen på att beta av de grässtrån som letat sig upp i hagen.

  


  


      


För Bingo som haft boxvila är det extra skönt att få börja röra sig i större hage. Han provar försiktigt sina ben genom att springa längs  staketet i hagen. Men sedan tar grässuget överhanden även för honom och han doppar mulen djupt bland maskrosorna.

  


         


Ute i en av sommarhagarna går Sorbits och Dutch. Tjugo och tjugoett år gamla. Födda i samma hage på Gotland och uppvuxna vid varandras sida. Klart att en sådan vänskap håller livet ut. De delar samma tuva av det goda gräset.



            


På förmiddagen åker jag, Gabbi och vår mamma till stall Focksta för att hälsa på en Prins som just fyllt tjugosex år! Han står med öppen dörr när vi kommer och har öronen spetsade. Visst vill vi tro att han känner igen oss. För snart tjugofyra år sedan la jag sadel på hans rygg för första gången.


Prinsen heter Picador, fast när man knappt är grå i tinningarna och hårremmen lyser som guld vid tjugosex års ålder så är man inget annat än en prins.

Han skojar som alltid, puffar och buffar, naffsar i våra kläder och drar ner täcket från sin täckeshängare. Varje gång det landar på golvet så väntar han med uppspelta ögon på att det ska hängas upp igen.


Vi stannar en lång stund och klappar honom och konstaterar att han är så fin och klok. Han kliar sig mot min tröja tills den är vit av hår från hans bläs. Han får sina morötter och vi åker därifrån fulla av ödmjukhet.

  

       


Av Ulrika Pernler - 26 maj 2010 15:41

Hej! Idag har vi tränat för Uffe och svettats och varit duktiga. Bara två onsdagar kvar nu innan sommaren. Sedan blir det uppehåll. Fast Gabbi och jag brukar lasta våra hästar och besöka Uffe hemma i Tierp annars skulle man ju inte stå ut.


Likadant kanske det är för er elever. Man kan inte vara utan ett svettigt pass till häst hela sommaren. Ni är så välkomna att rida strölektioner eller kanske är ni redan anmälda till någon av sommarens alla aktiviteter.  


Nu i dagarna har äppelträden börjat blomma. Just äppelträden blir så fina då tycker jag. Med blommor i ett överflöd. Men man får skynda sig att njuta för träden blommar snabbt över och små, små äpplen börjar växa.


Hästarna går hela sommaren och sneglar mot träden och längtar tills barnen kommer och plockar ner de goda äpplena åt dem . I augusti blir det många äpplen i hästmagarna. Fast det är ju ett tag tills dess.


Här kommer bilder på äppelblom från idag:

                           

Några som också är duktiga på att lägga ut bilder är ungdomssektionen.   "US" bloggar så gott som dagligen på http://ponnyklubben.bloggplatsen.se/ 

Nu har bilder från skötarlägret kommit ut och jag tror att det är många som väntat och är nyfikna. Att lägret var uppskattat märktes på klotterplanket och det lilla som jag såg verkade väldigt glatt.


På US blogg idag finns bilder från brännboll, hinderhoppning, mjöliga ansikten, snurriga ungar.


... och bajs...


  

Av Ulrika Pernler - 25 maj 2010 15:29

 

Hej! Idag har Gabbi, Bingo och jag varit på utflykt. Mälarkliniken var destinationen och Bingo var huvudpersonen eller vad man nu säger om en häst...


I februari hade Bingo otur och skadade sig under lek i hagen.  En spark från en leksugen kamrat träffade högt upp på ena bakbenet precis nära knäleden. Eftersom alla våra ridskolehästar är oskodda i bak så brukar det så gott som aldrig bli några allvarligare skador efter att hästarna lekt för hårdhänt.


Men den här gången var oturlig och tre små benflisor slogs loss från skelettet. Jag har ritat i dem med rött på bilden ovan. Efter den röntgen av benet vi gjorde i början på mars var det bara att vänta och se hur det skulle gå.


Ibland när hästar ha benfragment som ligger löst så gör man en liten operation och tar bort det som ligger och skrotar. Men på de här benbitarna fäster det några muskelfästen så därför fick de vara kvar i väntan på att de skulle växa fast igen.


I morse var det dags för återbesök nummer ett. Det har gått knappt tre månader och vi åkte iväg på röntgen för att se om det blivit något resultat ännu.


Bingo höjde på huvudet ute i hagen när han såg transporten köras fram. Undrar om han visste vilket datum det var? Vi gjorde iordning honom inför transporten och ledde fram honom.


Han tycker inte det är så jätteskoj att gå på transporten och brukar behöva en liten stund på sig innan han kliver in. Vi körde på efter de viktiga grundreglerna för lastning.


1. Lugn och ro

2. Lugn och ro

3. Den kanske viktigaste; Lugn och ro!


Efter fem minuters lugn och ro var vi iväg.


Att lasta ur var inga problem och Bingo skötte sig exemplariskt på kliniken. Sprang i gången och sprang i ridhuset. Han visade bara en liten markering i traven.


Sedan var det dags för röntgen och då fick han en dos med lugnande medel för att inte riva röntgensalen. Det tog två sekunder så sov han djupt genom hela proceduren.


Sedan fick han sova en stund i en dagbox medan Gabbi och jag tittade på röntgenbilderna tillsammans med Peter.

Det har inte hänt jättemycket ännu för skelett bildas långsamt. Men man kunde ändå se att det börjat bildas nytt ben i mellanrummet och att det inte blivit några vassa pålagringar in i leden. Bra besked med andra ord!


En till månads vila till i egen gräshage och sedan ska han få börja gå ut med de andra hästarna på betet.


Så var det dags att åka hem och Gabbi och jag stålsatte oss för en stunds lugn och ro på stallplanen framför transporten.


Jag ledde fram Bingo till luckan och så sa jag till Gabbi att ge mig dressyrspöt som vi hade med oss.


-Kolla nu, sa jag, Jag ska göra som Tobbe i ponnyakuten!

-Haha, klarar du det inte så anmäler jag dig till sommarens program, sa Gabbi.


Jag ställde mig rakt framför Bingo på luckan och så lade jag spöt på hans vänstra sida eftersom han alltid brukar kliva av luckan där, direkt efter lade jag spöt på den högra sidan. Innan jag visste ordet av så stod han i transporten.


Gissa om jag var mallig heeeeela vägen till Uppsala!



Av Ulrika Pernler - 24 maj 2010 16:00

  


Tre guld blev det till Uppsala Ponnyklubb i årets Distriktsmästerskap i Dressyr för lektionshästar och lektionsryttare.


Tova Gustavsson och Peperoni knep guldet i kategori B, Christine Jacobsson och Whisper blev ägare till guldet i kategori C och Sara Wångmar och Goliath vann klassen för Seniorer på Stor häst.


Hela sju ridskolor från Upplandsdistriktet deltog i år och dagen bjöd på åttio starter i de två klasserna LC:2 och LB:1.


Förutom guldvinnarna så deltog UPK med 26 starter ytterligare. Det blev mer rosetter men framförallt massor av fina ritter av våra ryttare och hästar.

Några var dessutom på bortatävling för första gången.

Deras medföljande föräldrar och anhöriga prövades hårt då de fick uppleva en full tävlingsdag i ihållande ösregn. Idag torde tvättmaskinerna gå varma :)


Ett bra kämpat och fint ridet till vill jag skicka till alla deltagare!


Stort tack också till Bälinge ryttarförening som stod för arrangemanget.

En mycket trevlig klubb!


Närmare rapport finns på http://www.uppsalaponnyklubb.se/tavling23maj.html 


Av Ulrika Pernler - 23 maj 2010 16:53

  


Hej! Hjälp vilket väder det blev idag... I och för sig var det inte alls dumt med regn för jag har satt en massa frön i jorden. Fast just idag var väl sådär med tanke på Bälinges Distriktsmästerskap i dressyr för ridskoleekipage.


Dagens första klass LC:2 var jag domare. Klassen började vid 08.00 och det hade regnat så där lagom under natten. Perfekt, tänkte jag, för då dammar det ju inte på banan!


I år var det rekordmånga starter. Fyrtio stycken i båda klasserna och om jag inte tar fel så var det runt sju ridskolor som deltog. Jätteskoj!


Under kategori B och C höll vädret upp men det började se riktigt mörkt och tungt ut där uppe i himlen. Så under kategori D började det regna och plötsligt blev det ett sånt där himlen-öppnar-sig-regn.


Flickan som var på bana och red program på en väldigt fin ponny var så ståndaktig och tog sig i genom programmet med ett leeende på läpparna!


Det fortsatte regna under hela kategiori D och häst. Ja faktiskt så regnade det hela eftermiddagen då LB:1 reds också. Dessutom verkade det som värmen som varit under lördagen tagit alldeles slut. Nio kalla grader fanns kvar.


Ryttarna gick runt med blöta vita ridbyxor som inte längre var vita och ponnyer och hästar gömdes under filtar och stod på vänt i sina transporter.


Trots att solen lyste med sin frånvaro så var det en sak som slog mig i dag och det var att alla ryttarna verkade så glada och hade så roligt. Jag såg så många som log sig genom hela programmet medan regnet rann i strömmar över ridhjälmens skärm.


På så vis var det gott om sol och värme i Bälinge idag! Det kändes ända in i domarboden. Hade det funnits en punkt för humör under allmänt intryck så hade samtliga ryttare fått en tia!

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards