Mellan havretuggorna på Uppsala Ponnyklubb

Alla inlägg under maj 2012

Av Ulrika Pernler - 31 maj 2012 14:10

 


Hej! När man åker på en hoppträning så är ju ändå oftast målet att man ska hoppa några hinder. Det spelar ingen roll om det är banhoppning eller terränghoppningsträning man åker på. Det finns hinder där och meningen är att de ska hoppas. 


När Picador var fyra år så tog jag med honom till Tierp för att gå på unghästkurs. Jag hade gjort idoga försök att få honom förstå betydelsen av orden ridhäst, inridning och utbildning. Men Picador gick allt som oftast sin egen väg. Det blev liksom aldrig tråkigt med honom. Fast då och då på gränsen till pinsamt, jag var ju arton år och brydde mig om vad andra tycker och tänker. Sånt där går tack och lov över med åren och idag har jag slutat skämmas för länge sen!


Vi tillbringade en vecka i Tierp under Uffes ledning och Picador lärde ut allt möjligt till de andra unghästarna på kursen. Bland annat hur man bryter sig ut ur spiltan ungefär fjorton gånger per  dygn, att  det blir mycket skojigare om man drar om alla andra i uppförsbacken i grustaget, att det är fullt möjligt att tömköras med en människa släpandes på näsan bakom sig i gruset och att man inte alls behöver följa de instruktioner som läraren ger när man har bättre idéer själv. Man kan ju undra vem som var kursledare egentligen, Uffe eller Picador?


Sista dagen skulle vi avsluta med att åka till götbrunna och hoppa på terrängbanan. Detta borde gå smidigt tänkte jag. Efter en vecka borde ju ens fyraåring vara mör och medgörlig. Detta skulle visa sig stämma endast till hälften. Mör i kroppen var han nog men inte det minsta mör i knoppen och det där ordet medgörlig hade han förmodligen aldrig härt talas om. 


Picador lyckades nämligen med konststycket att inte hoppa ett enda av de hinder som förevisades för gruppen. Det försöktes med draghjälp, glada tillrop, högröda ridlärare med viftande armar i hasorna och så vidare. Näpp! Här skulle inte hoppas!


Det sista hindret vi skkulle hoppa för dagen var ett litet uthopp i en nedförsbacke. Uffe var pedagogisk redan då och hästarna fick stå på led uppe på krönet och sedan hoppa en och en och samlas därnere. Såklart att en unghäst vill följa med sina kompisar och de hinder som kommer på vägen dem tar man i farten. ...om man inte heter Picador... Draghjälp, vad var det för ord och kompisar? Han klarade sig minsann utmärkt däruppe på krönet. 


Hela gruppen stod därnere och alla var trötta efter veckan och ville nog bara att vi skulle avsluta och få åka hem och falla i säng. 


Plötsligt fick jag se Uffe komma stegande i sina stora ridstövlar uppför backen. Kliv av hästen, uppmanade han. Så hoppade han upp och red an mot det lilla uthoppet. Jag stod tyst på sidan för inte vågar man prata med någon som är så pass röd i ansiktet... Uffe klämde och blev ännu rödare och Picador stod helt oberörd med framhovarna på kanten. Minuterna gick... Så plötsligt utan ett ord klev Uffe av och stegade nedför backen med ännu större steg. Jag tog Picadors tyglar och tassade efter med Picador på släp. Inga problem att gå nedför backen inte, bara man slapp kliva nedför det där hindret. 


Så var kursen slut och Picador gick snällt in i trailern mycket nöjd skulle jag tro med vad han visat de andra hästarna under kursen. Nu var det dags att åka hem till vännerna i hagen och tala om hur man retar gallfebern på en ridlärare och en hel grupp!


Som ni ser på bilden ovan så behagade han ändå dricka lite ur vattengraven. Han blev väl törstig av allt slitande för att slippa hoppa kan jag tro. Den där veterinären som en gång skrev "fet och envis!" på veterinärintyget visste förmodligen vad han pratade om...

Av Ulrika Pernler - 29 maj 2012 20:02

Hej! I morgon är det en vecka sedan jag fick ta med mig ”Lusen” hem till stallet. Jag vet att han är en häst som är väl utbildad i grunden men jag har bestämt mig för att gå väldigt försiktigt fram för att han ska få vänja sig vid mig i lugn och ro och för att han ska få chansen att bli stark i rätt takt. Så i planen jag har lagt upp ingår en hel del skritt i skogen och ungefär tjugo minuters aktiv ridning på bana eller i ridhus eller tömkörning i alla fall under den närmaste månaden.


Det är väldigt vad tjugo minuter kan gå fort och det är lite svårt att låta bli de ”roliga” sakerna. Men jag är samtidigt så medveten om att det är grunderna som måste fungera och att styrkan måste sitta för att det inte ska bli slitage på en häst. Ändå så har jag varit tvungen att prova bara lite, lite av det som jag vet finns där även om det är lite ”rostigt”. Igår red jag tio meter i passage och idag gjorde jag tre galoppombyten i varje språng. Det finns saker som är värda att längta efter!


 


Den stora ”Rolle-Grållen” fick jobba i tömmar i morse. Det är bra motion för både ryttare och häst. Rolle måste ha tjuvtittat på något rodeoprogram på TV för han fick plötsligt för sig att göra såna där bocksprång på stället med raka ben och krum rygg. Han såg väldigt nöjd ut. Mellan bockarna kom han visst ihåg att han är dressyrhäst och sprang så fint.  


Jag läste nyligen en undersökning som försäkringsbolagen gjort för att utröna vad som gör att en häst håller eller inte. Man kollade på flera olika grupper av hästar. Bland annat tävlingshästar, motionsridna hästar och ridskolehästar. Sedan gjorde man en sammanställning av det hela.  Det var intressant läsning. En sak som man kom fram till när det gällde ridskolehästar var i alla fall att de ridskolor som gav sina hästar en längre inskolningsperiod (ca tre månader) hade mycket färre skador på sina hästar än de som lät hästarna gå direkt in i verksamheten.


En ny häst vare sig den ska jobba på ridskola eller åt dig privat ska vänja sig vid miljön, nytt foder, nya rutiner, nya underlag på banor och i ridhus, nya ryttare, ny utrustning, ny hovslagare och ett annorlunda ridsätt än den är van vid. Man är tvungen gå försiktigt fram och låta saker ta den tid det behöver. Det är inte helt ovanligt att man står med en häst som blivit överansträngd i en kota efter att man ägt och ridit hästen en tid.


Vi brukar som sagt räkna med en inskolningsperiod på cirka tre månader innan våra nya hästar är inne i verksamheten. Men ibland kan det ta ännu lite längre tid. Under de tre månaderna så får hästen acklimatisera sig, komma igång med ryttare på ryggen och successivt öka på ridpassets tid och intensitet. Sedan får hästen börja prova att gå lektion några gånger per vecka och därefter utökas antalet lektioner tills hästen går cirka sex pass i veckan. Därefter kan man säga att hästen är i verksamheten. Beroende på hästens ålder och kondition utökar vi sedan antalet pass till det som är normalt för en arbetande ridskolehäst.


På ridskolan har vi flera hästar som är på ”inskolning” just nu. Porthos, Dante och Aramis är ju hästar som varit ett år på ridskolan och som nu går ungefär en lektion om dagen och som har börjat att prova på två pass vissa dagar. Till sommaren kommer de att få en riktigt lång och skön vila för att smälta alla intryck och vila upp sig efter terminen.


JoeJoe, Frits, Kildinan och O’Malley rids dagligen av personal och står precis inför att prova på att gå lektion med instruktör i sadeln. Det är viktigt att de första veckorna som hästarna provar på att vara med på lektion rider vi dem själva för att riktigt kunna kolla av hur de reagerar och fungerar i gruppen. Sedan kan de få gå enstaka pass med de äldre träningseleverna och ridas dagtid av personal. Så småningom slussas de ut och får ridas i ”vanlig” grupp.


De hästar som utbildas till verksamheten från lite yngre ålder är ofta de hästar som fungerar bäst och stannar kvar längst i vår verksamhet.


För att få en hållbar häst handlar det också om att lyssna på hästarna och rida dem klokt och efter sin dagsform. Ibland får man lov att ge sin häst en lugn vecka oavsett om det är en tävling eller träning i antågande bara för att hästen behöver det just då.


Målet med ens häst måste väl ändå vara att man gör vad man kan för att hästen ska få ett så långt, trivsamt och friskt liv som möjligt. Hästar har nästan alltid en poäng i det de ”talar om”!


 

Av Ulrika Pernler - 27 maj 2012 20:22

Hej! Idag har vi varit vid Börje Sportklubbs idrottsplats för att rida final i årets division tre dressyr för ponny. En väldigt trevlig tävlingsplats! Strålande sol hela dagen och lika strålande insatser från samtliga deltagare! Det är verkligen toppen att få vara med som lagledare åt er när ni sköter er så fint. I dagens första klass, en LC:1 hade vi nio startande UPK ekipage på plats.


Emilia Olsson och Silferrose Heaman.

   


Frida Engvall och Nova

   


Alva Chambert och Rowan

   


Torun Moberg och O'boy

   


Felicia Kalldin och Buffalo Bill

   


Linda Bergman och Queens Clou

   


Alva Söderlund och "X:et"

   


Tova Stenvi och Doughmoore Grey

   


Vanja Qvarfordt och Waldemar

   


Och Vanja hade även Tiffy med sig. Men de startade bara i lagklassen och då hade jag åkt hem med kameran och Gabbi kommit för att byta av mig. Som sagt gjorde alla jättefina insatser vid dagens tävling trots hettan. Med hela tio startande lag i årets serie blev det en heldag. Tre placeringar blev det i den första klassen en LC:1. Felicia Kalldin och Buffalo Bill tog en tredjeplats i kat C och Linda Bergman och Queens Clou vann kat D och i samma kategori var Vanja Qvarfordt och Waldemar trea. I lagklassen en LB:1 blev det en fjärdeplats för Felicia och Billy  i kategori C och Linda och Clou tog en fjärdeplats i kat D. Vårt ena lag tog dessutom tredjeplatsen för dagen.


En mer utförlig rapport ska ni få i början på veckan på hemsidan www.uppsalaponnyklubb.se


Av Ulrika Pernler - 26 maj 2012 21:06

Hej! Vilka härliga dagar vi har haft i riktig sommarvärme. Som alltid när det blir vackert väder så blev det torrt och dammigt på utebanorna trots att vi saltat dem. Utan fukt binder så klart saltet inget damm. Så igår kväll drog det plötsligt ihop sig och började regna. Jag tror att hästarna som gick ute i natt tyckte  det var väldigt skönt att regnet kom och rensade bort lite insekter. Idag var det jättefint underlag igen och jag hade en rolig WE-träning på vår stora hoppbana vid lunchtid. 


Nu är det bara två veckor kvar till sommarlovet. Ofattbart. Men set ska också bli skönt med lite andra rutiner och en och annan ledig kväll. Fast jag vet att jag kommer att längta till mina kvällslektioner igen när augusti kommer. 


Kom ihåg att ni kan komma till oss och rida även under sommaren! Det blir både dressyr, hoppning, WE, programridning, Pay&Jump och så förstås alla olika sommarläger. www.uppsalaponnyklubb.se ”sommar”. 


Både Unghästarna och de äldre hästarna kommer turas om att vila varsin längre sammanhängande period och bara gå ute och äta gräs och må gott. Jag lovar att uppdatera med en massa härliga sommarbilder från hagarna.


I morgon ska jag börja dagen ute i Börje där våra två Division III lag för ponny ska rida final. Jag har hört att det fina vädret ska fortsätta så jag ska packa ner lite solskydd och nån ful hatt som jag kan ha på mig så att alla skäms lite lagom för mig. På eftermiddagen kommer Gabbi och byter av mig. Och när Gabbi byter av mig åker jag till stallet för hästskötsel och ridning.


Gabbi i sin tur börjar förmodligen morgonen i stallet för att assistera veterinär Peter som ska kolla lite munnar och tänder. En hästmun bör kollas ungefär en gång om året om hästen har normal tandstatus. Finns det några  avvikelser så får man ibland kolla oftare. Hästens tänder växer ju hela livet men om hästen har normal mun så slipar den själv sina tänder genom att äta mycket grovfoder som den mal mellan tandytorna. Det är ännu ett skäl till att hästar ska få ordentligt med strå att tugga på. 


Det som Peter åtgärdar vid sin koll kan till exempel vara om någon häst har slitit tänderna ojämnt på något ställe i munnen. ”Tuggtänderna” på en häst ska vara vassa för att kunna fördela stråna fint men det får inte finnas någon extra vass kant som orsakar sår i tandköttet. Då slipar man den litet med en rasp. 


Nu får ni hålla tummarna för alla ponnyryttarna som ska härda ut hela långa dagen på dressyrtävlingen och dessutom orka prestera. Jag hoppas dom är hemma och pastaladdar just nu!


     

Av Ulrika Pernler - 24 maj 2012 11:11

Hej! Ursäkta några dagars frånvaro. Det har varit mycket. 


På Uppsala Ponnyklubb kom sommaren. Över en natt verkade det som gräset vuxit massor och de tidiga sommarblommorna slog ut. Hästarna går ute på betet och är minst sagt nöjda. I bakgrunden ser man det som ska bli det nya bostadsområdet. Men maskiner och oljud bryr sig hästarna inte alls om. Så länge det är  sommar och det finns gräs som mättar magar så är livet precis som det ska. 

                   


Idag har äppelträden slagit ut och träden är överösta av dessa fina små blommor. 


 


Igår åkte jag och hälsade på en mycket fin gammal häst som har sin alldeles egen plats. Tjugoåtta år och med en stark vilja och pigga svarta ögon. Han kom fram med mulen gul av maskrosor och letade efter godis i mina fickor. Efter en stund tröttnade han och gick längre bort i hagen för att äta gräs och hålla koll på stona som går i hagen intill. 


   


På eftermiddagen fortsatte äventyret. Jag åkte tillbaka till ranchen och ni vet att jag varit där ett par gånger men inte vad jag gjort. Jag hämtade en häst som ska bli min. En alldeles vit liten Lusitano. Och igår klev han in i sin box härhemma och verkade helt nöjd med sin nya tillvaro. 


 


Nu blir det Uffeträning i sommarhetta. Vi laddar med vattenflaskor och räknar med att svettas en hel del. 


Ibland rusar livet på som ett expresståg. Det gäller att se till att åka med! Gärna i första klass.

Av Ulrika Pernler - 21 maj 2012 14:18

Hej! En gång för många år sedan kom min mormor och hälsade på mig och min familj. Hon var gammal och hade grå starr så synen var inte alls vad den hade varit och inte benen heller. Det var sommar och vackert väder så mormor fick sitta på altanen som vetter ut mot ängarna. Det året hade bonden sått säd på åkern och den var så där vackert grönblå i färgen. Det var en lätt bris ute och säden vajade stillsamt fram och tillbaka. 


Min mormor drack lite kaffe och åt en bit kaka. Så satt hon tyst en stund och såg ut över ängen.  -Inte visste jag att du bodde vid en sjö. Så fint det är här, sa hon plötsligt. 


Min mormor satt en timme till vid sjön och fikade färdigt och njöt av brisen och vågorna som gick över ängen. Jag hade inte hjärta att säga något för hon såg så nöjd ut.


Sedan flera år finns det inte längre någon säd på ängen utanför mitt hus. Bonden sådde i vall och nu betar korna där varje sommar. Betande kor är inte heller fy skam. Det är sommar i allra högsta grad. 

Ännu har det inte kommit några kor på ängen men maskrosorna har slagit ut. Alla på en och samma gång. De är tusentals och de bildar inte bara en sjö utan till och med ett hav. Så nog hade min mormor på sätt och vis rätt i det hon sa.


Sommaren är nära. Det har vi fått prov på de sista dagarna. Hästarna på ridskolan går ute och vänjer sig vid det första gräset och snart ska de släppas i beteshagarna och få sova ute även på nätterna. Det har blivit lite senare i år på grund av bygget runt våra marker. Men det börjar bli klart och ska snart slutbesiktigas.


Vi förbereder för fullt för våra läger och aktiviteter som ska hållas under sommaren och även om en del läger är fulla så finns det platser kvar på andra. Gå in på vår hemsida och titta efter. Där kommer också en uppdatering över var de lediga platserna finns. http://www.uppsalaponnyklubb.se/


Tre veckor kvar till sommarlov!


           

Av Ulrika Pernler - 19 maj 2012 21:14

Hej! Idag red de duktiga ponnyerna och ryttarna i vårt division 1 lag Dressyr hem segern vid Aros tävlingar på Jällaskolan. Detta var den andra omgången av serien. I den första omgången kom vi på delad andraplats. Detta gör att laget nu leder serien inför finalen.I laget red; Maria Vesterberg-Miljon, Tova Gustavsson- Duke of Earl, Filippa Norrman- Sleo och Lussan Gligel- Molliere. Grattis till er!


Det blev även flera individuella placeringar. Lussan och Molle vann framridningsklassen LA:1 kat C och Filippa och Sleo vann LA:1 kat D. I lagklassen blev den en individuell andraplats för Lussan och Molle i kat C och en tredje repsektive fjärdeplats för Filippa och Sleo samt Tova och "Nisse". Dagens raketpremiär gjorde Mia och Miljon som debuterade både regionalt och i denna klass på dryga 63%!


Några bilder från dagen:

             

Av Ulrika Pernler - 18 maj 2012 16:23

Hej! Idag har väldens sötaste Moki kommit hem efter sin tandoperation. Jag skulle tro att han är nöjd över att vara tillbaks. Ni vet, borta bra men hemma bäst! 


Imorgon rider Ponnylaget i division 1 sin andra omgång. Det är Aros RS som arrangerar och tävlingen rids på Jällas anläggning. Lagklassen börjar klockan 11 ungefär ifall någon vill komma och heja på! Förra gången blev det en andraplats för laget.


På söndag är det Prova På ridning på ridskolan. Det är en grupp klockan 14.30 och en grupp klockan 15.00 Det finns fortfarande plats att hänga med! Aktiviteten är öppen för den som inte redan rider i vår verksamhet. upk@telia.com 


Nu verkar äntligen värmen vara på väg och vi hoppas slippa fler lerperioder på ett tag. Hoppas ni alla får en fin helg! 


Om man inte har något bättre för sig kan man hitta lite kuliga hästbilder på http://www.happyhorsecartoons.com/ 

Kolla här: 

                     

Presentation

Fråga mig

41 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards